تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۷
کد خبر: ۷۴۷۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرآزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی اهواز:
خرمای خوزستان مشکلی ندارد
خرمای خوزستان با آزمایش های مستمر و مطابق استاندارد های ملی و بین المللی از لحاظ آلودگی میکروبی، فلزات سنگین و انواع سموم قارچی همچون افلاتوکسین مشکلی ندارد و سالم است و مصرف کنندگان می توانند با اطمینان از این محصول مفید و با ارزش تغذیه ای بالا استفاده کنند
مهندس رضا زاده دباغ مدیر آزمایشگاه کنترل کیفی مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، با بیان اینکه خرمای خوزستان با آزمایش های مستمر و مطابق استاندارد های ملی و بین المللی از لحاظ آلودگی میکروبی، فلزات سنگین و انواع سموم قارچی همچون افلاتوکسین مشکلی ندارد و سالم است و مصرف کنندگان می توانند با اطمینان از این محصول مفید و با ارزش تغذیه ای بالا استفاده کنند.

خرمای خوزستان

وی با اشاره به اینکه خرما ویتامین هایی مانندC، B، A و E دارد و حاوی مقادیری املاح مدنی است، افزود: خرمای خشک 300 کالری انرژی، دو گرم پروتئین، 0/6گرم چربی ، 60میلی گرم گوگرد، 50 میلی گرم فسفر،650میلی گرم پتاسیم، 65 میلی گرم منیزیم،70 میلی گرم کلسیم، دو میلی گرم آهن و 2/2 میلی گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.
این کارشناس آزمایشگاه تصریح کرد: در 100گرم خرما 125 کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر 100 گرم قند، 400 کیلو انرژی موجود است و مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است.
همچنین محمد قاسمی‌نژاد خوزستان معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان هم با بیان اینکه استان خوزستان رتبه نخست صادرات خرما را دارد، افزود: امسال 33 هزار هکتار از اراضی استان زیرکشت خرما رفته است و پیش‌بینی می‌شود 200 هزار تن محصول برداشت کنیم.
وی افزود: بیش از 70 رقم خرما در استان کشت می‌شود اما ارقام غالب تولیدی شامل استعمران، کبکاب، بریم، حلاوی، دیری، خضراوی، برهی، گنتار، زاهدی و سایر است.
قاسمی‌نژاد اظهارکرد: 110 هزار تن از کل تولید خرمای خوزستان مازاد است که به خارج و سایر استان‌های کشور صادر می‌شود.
وی تصریح‌کرد: 50 درصد صادرات خرما مربوط به خوزستان است که در رتبه اول صادرات خرما قرار دارد. همچنین در میزان تولید پس از کرمان در جایگاه دوم قرار داریم.
در ادامه این گزارش دکتر محمود جهانشاهی داروساز و پژو هشگر طب سنتی به خبرنگار ایفدونا گفت: در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.
وی افزود: خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید و به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است.
جهانشاهی تصریح کرد: برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده شود، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف شود.
این کارشناس طب سنتی در ادامه خاطرنشان کرد: خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.
جهانشاهی تاکید کرد: فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین 12 B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، 60 میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر 100 گرم خرما 14 میلی گرم ویتامین C موجود است.
این پژوهشگر طب سنتی گفت: البته نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن باعث آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود، همچنین در خوردن آن افراط نشود، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.
:
:
:
آخرین اخبار