تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۴۸۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نتایج یک نظرسنجی نشان داد:
85 درصد اعراب با داعش مخالفند
نظرسنجی یک مرکز پژوهشی نشان می‌دهد که اغلب مردم کشورهای عربی نسبت به گروه تروریستی داعش و نیز آمریکا به عنوان فرمانده ائتلاف ضد داعش، دیدگاه منفی دارند.

به گزارش  العالم در نظرسنجی "مرکز عربی پژوهش ها و مطالعات سیاسی" که مقر آن در دوحه پایتخت قطر است، 85 درصد از شرکت کنندگان نسبت به این تشکیلات دیدگاه منفی؛ و 11 درصد هم نظر مثبت دارند.

در این نظرسنجی همچنین 13 درصد معتقد بودند که مقبولیت داعش در میان طرفداران و اعضایش به دلیل ادعای این گروه در "پایبندی به اصول اسلامی" است؛ درحالی که 55 درصد پاسخ دهندگان دلایل دیگری مانند دستاوردهای نظامی یا اعلام آمادگی برای مقابله با ایران و غرب یا دشمنی با نظامیان سوری و عراقی و یا ادعای دفاع از سنی های تحت ظلم در مشرق عربی را دلیل این امر عنوان کردند.

مجریان این نظرسنجی که نتایج آن امروز چهارشنبه در دوحه اعلام شد، گفتند: هدف از این کار مطالعاتی، اطلاع از نظر عموم درباره ائتلاف جهانی ضد داعش و میزان موافقت یا مخالفت با اهداف ائتلاف و درجه اعتماد شهروندان کشورهای عربی به موفقیت ائتلاف برای تحقق اهدافش بوده است.

نظر شهروندان درباره تشکیلات داعش و دلایل رواج آن در میان انصار و اعوانش از دیگر اهداف این مطالعه اعلام شده است.

این نظر سنجی، مردم 7 کشور عربی از جمله تونس، مصر، فلسطین، اردن، عربستان، لبنان، عراق و نیز آوارگان سوری در کشورهای اردن، لبنان و ترکیه را شامل می شود.

نتایج نظرسنجی نشان می دهد که اکثریت افکار عمومی در کشورهای عربی اهداف ائتلاف جهانی را باور و حملات هوایی آن را به تشکیلات داعش تایید می کند همچنان که با مشارکت کشورهای عربی در این ائتلاف نیز مخالفتی ندارند.

دکتر محمد المصری مسوول هماهنگی واحد نظرسنجی عمومی در این مرکز گفت: نتایج نشان می دهد که موضع افکار عمومی در کشورهای عربی در قبال آمریکا به عنوان "فرمانده" ائتلاف بسیار منفی است، چنان که 73 درصد از پاسخ دهندگان سیاست آمریکا در منطقه را بین منفی و تا حدی منفی ارزیابی کرده اند.

پاسخ دهندگان همچنین معتقد بودند که حمایت مالی و نظامی از اسرائیل باید متوقف شود و برای بحران سوریه راه حلی متناسب با خواسته های ملت سوریه یافت شود تا نظر آراء عمومی نسبت به قضیه سوریه بهبود یابد.
:
:
:
آخرین اخبار