تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۱
کد خبر: ۷۴۸۶۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس سازمان توسعه تجارت :
10 قلم اول واردات، کالاهای اساسی است
رئیس سازمان توسعه تجارت ۱۰ قلم نخست کالاهای وارداتی کشور را کالاهای اساسی و پس از آن کالاهای واسطه‌ای عنوان کرد و گفت: وضعیت اختصاص ارز به تجار بهبود یافته است.

افخمی راد اظهار داشت: خیلی از مستنداتی در حال حاضر در صادرات از تجار و بازرگانان مطالبه می‌کنیم برای تسهیل تجاری می‌توان حذف کرد و الزام نیست و حذف اینها ممکن است مشکلاتی را ایجاد نکند.

وی بیان کرد: اگر تاجری کارت بازرگانی نداشته باشد یا اینکه تجاری که می‌خواهند کار تجارت کند کارت بازرگانی داشته باشند باید بررسی دقیق‌تر شود، مانند این است که بگوییم در داخل کشور هر کس می‌خواهد از مغازه خرید کند اول کارت بازرگانی داشته باشد و به فروشنده ارائه دهد و سپس مطالبه کالا کند.

افخمی راد بیان کرد: در مورد کارت بازرگانی نیز باید این فضا ایجاد شود که چرا حتما باید این کارت وجود داشته باشد؟ و الزام بودن یا نبودن آن باید بررسی شود. مثلا در خرید داخل که یک کالا خریداری می‌شود باید حتما فروشنده از ما کارت بازرگانی مطالبه کند و یا اینکه از ما می‌خواهد ما قادر به خرید و فروش هستیم یا خیر.

وی ادامه داد: کارت بازرگانی نشان عضویت یک تاجر در مجموعه‌ای به نام اتاق است،همانند کارت‌های دیگر نظیر کارت خبرنگاری که به عنوان کارت شناسایی خبرنگار است.

رئیس سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: من به هیچ عنوان پیشنهاد حذف کارت بازرگانی را مطرح نکردم فقط اعلام کردم که باید بررسی شود اگر این کارت وجود نداشته باشد چه مشکلی رخ می‌دهد و قطعا به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.

افخمی راد در پاسخ به این سوال که عنوان می شود رویکردهای تجاری در کشور عمدتا وارداتی است، اظهار داشت: در جامعه ما رایج شده است که واردات امری نکوهیده و غیرضروری است در حالی که در بسیاری از کشورها در کنار صادرات بالا واردات بالایی هم وجود دارد. در حجم واردات و صادرات باید به موضوع تراز دقت کرد. کالایی برای ما ارزش افزوده ایجاد می‌کند و آن را صادر می‌کنیم.

وی اظهار داشت: 10 قلم اول کالای وارداتی ما نظیر کنجاله، روغن خام، برنج است و پس از آن عمدتا کالاهای واسطه‌ای داریم.

افخمی راد بیان کرد: اقلام اول وارداتی ما کالاهای اساسی است اما سهم کالاهای واسطه‌ای در مجموع واردات ما بالاترین سهم را دارد.

افخمی راد افزود: صادرات غیرنفتی ما در 6 ماهه سال 8 درصد رشد وزنی داشته است، 27 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشتیم با حجم 55 میلیون تن که در بخش وزنی کاهش یافته است اما ارزش بالاتری داشته‌ایم.

وی درباره اولویت‌های ارزی بیان کرد: شرایط همان روال گذشته را دارد اما زمان کمتری برای تخصیص ارز صرف می‌شود و وضعیت فعلی بهتر شده است.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار