تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۵۰۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مرگ در کمین میلیون‌ها کودک عراقی و سوری
میلیون‌ها کودک که آوارگی را در طفولیت با خانواده هایشان در عراق و سوریه تجربه می کنند، با فرا رسیدن زمستان سختی که برای امسال پیش بینی شده، در معرض مرگ قرار گرفته اند.

صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) روز شنبه این هفته هشدار داد که حدود هفت میلیون کودک عراقی و سوری زمستان امسال را با شروع بارش های سرد و کاهش دمای هوا، گرفتار سرمای سختی خواهند بود.

شاید بتوان سال 2014 را از نظر افزایش تعداد آوارگان در خاورمیانه و شمال آفریقا، سال هولناکی توصیف کرد، به ویژه آنکه در آخرین روزهای بهار امسال ، بیش از یک میلیون و 900 هزار تن تنها در شمال عراق آواره شدند.

ماریا کالوز، مدیر منطقه ای یونیسف در خاورمیانه و شمال آفریقا در بیانیه ای به همین منظور هشدار داد: با توجه به افزایش تعداد آوارگان و تشدید درگیری ها، کاررسیدگی به آوارگان، به ویژه کودکان سخت شده و کمبود بودجه نیز موجب تشدید این وضعیت شده است.

وی همچنین از عدم دسترسی به بسیاری از کودکان به دلیل درجریان بودن درگیری های سنگین و نیز فقدان و کمبود بودجه مورد نیاز ابراز نگرانی کرده و گفته که یونیسف قادر به انجام وظایف خود در قبال کودکان آواره نیست.

کمیساریای عالی امور پناهندگان نیز روز سه شنبه اعلام کرده که این سازمان به دلیل کمبود بودجه مجبور شده کار کمک رسانی به کودکان جنگ را متوقف کند.

امین عواد، رییس دفتر این کمیساریا در خاورمیانه و شمال آفریقا ، از وجود 13 میلیون و 600 هزار آواره درعراق و سوریه خبر داده که دستکم نزدیک به 2 میلیون نفر از آنان از خرداد ماه امسال و به دنبال ورود داعش به شمال عراق، ازخانه های خود رانده شده اند.

بحران اخیر خاورمیانه، به ویژه در عراق، شرایط سختی را به مردم این کشور تحمیل کرده است. هم اکنون هزاران خانوار در طول جاده های جنوبی و در گوشه و کنار شهرهایی از جمله بغداد، کربلا، نجف ، حله ، دیوانیه و حتی بصره ، در مدارس، حسینیه ها و برخی کمپ های ویژه و در شرایط سخت و با کمترین امکانات اولیه زندگی می کنند.

بسیاری از شهرهای میزبان آوارگان از هفته ها پیش به دولت هشدار داده اند که نیازمند بودجه برای رسیدگی به امور پناهندگان هستند.

احمد الزرگوشی، رییس ناحیه السعدیه استان دیالی نسبت به وقوع بحران انسانی در این منطقه هشدار داده و گفته که هم اکنون صدها خانوار آواره این منطقه که به خانقین پناه آورده اند، در آستانه زمستان و با شروع سرما ، در وضعیت نامساعدی قرار دارند.

وی کمبود مواد سوختی را یکی از مهمترین دغدغه های مسوولان محلی برای زمستان امسال دانست و از استاندار و شورای استان دیالی خواست سهمیه سوخت السعدیه را به خانقین اختصاص دهند تا در اختیار آوارگان قرار گیرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار