تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۷۵۱۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پوتین: تحریم‌ها ما را خودکفا می‌کند
رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه با یک شبکه آلمانی گفت: تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب، با وجود خساراتی که برای طرفین دارد، منافعی از جمله خودکفایی را برای روسیه به همراه دارد.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه تحریم‌های اعمال‌شده از سوی غرب علیه این کشور، برای اقتصاد جهان و همچنین روابط اروپا و روسیه مضر است، گفت تحریم‌ها در عین حال مسکو را به سمت خودکفایی سوق می‌دهد و از این جهت می‌تواند سودمند باشد.

آقای پوتین که با شبکه آلمانی «ای‌آر‌دی» مصاحبه می‌کرد، در این مورد گفت: «خوب، درست است و واقعیت هم این است که ما متحمل خساراتی شدیم، اما این وضعیت منافعی هم برای ما دارد. محدودیت‌هایی که بر برخی شرکت‌های روسی اعمال شده و از آن‌ها را از خرید اقلام مشخص از شرکت‌های غربی، از اروپا و ایالات متحده باز می‌دارد، ما را به این سمت سوق داده که خودمان آنچه می‌خواهیم را تولید کنیم.»

وی افزود: «دوران زندگی راحت که ما فقط باید نفت و گاز می‌فروختیم و همه‌ چیزهای دیگر را از جای دیگر می‌خریدیم، گذشته است. اکنون باید به این فکر باشیم که خودمان محصولاتی که می‌خواهیم، نه فقط گاز و نفت، را تولید کنیم. ما منابع علمی و فناوری قدرتمندی داریم که به ما این اعتماد به نفس را داده است که می‌توانیم به طور خودکفا بر موضوعات تکنولوژیکی از جمله در حوزه دفاعی، فائق بیائیم.»

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه مفصل به انتقاد از تلاش کشورهای غربی برای محدود کردن فعالیت‌های مالی روسیه پرداخته و با اشاره به وضعیت اوکراین، گفت: «بانک‌های روسی در حال حاضر 25 میلیارد دلار به اقتصاد اوکراین وام داده‌اند. اگر شرکای اروپایی و آمریکایی ما واقعا می‌خواهند به اوکراین کمک کنند، چطور می‌توانند دسترسی ما نهادهای مالی ما به بازارهای جهانی سرمایه را محدود کنند؟ آیا آن‌ها می‌خواهند بانک‌های ما را ورشکسته کنند؟ در آن صورت، اوکراین هم ورشکست می‌شود. آیا آن‌ها به کاری که دارند انجام می‌دهند فکر کرده‌اند یا نه؟ یا اینکه سیاست آن‌ها را کور کرده است؟ تا جایی که می‌دانیم چشم عضو وابسته به مغز است. آیا چیزی در مغز آن‌ها از کار افتاده است؟»

مناطق شرقی اوکراین که ساکنانی عمدتا روس‌تبار دارد، از اسفند ماه سال گذشته پس از آنکه دولت مرکزی این کشور تحت فشار معترضان مورد حمایت غرب سقوط کرد، صحنه درگیری میان استقلال‌طلبان و نیروهای امنیتی دولت مرکزی بوده است. در جریان این درگیری‌ها، تاکنون بیش از 4000 نفر کشته شده‌اند و در حال حاضر چندین شهر تحت کنترل استقلال‌طلبان، در محاصره ارتش قرار دارد. کشورهای غربی با ادعای حمایت روسیه از استقلال‌طلبی، تاکنون چند دور تحریم علیه این کشور تصویب و اجرا کرده‌اند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار