تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۳
کد خبر: ۷۵۱۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس هشدار داد ;
عدم استفاده از لوله‌آکاردئونی به عنوان دودکش
کارشناس حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: استفاده از لوله‌های آکاردئونی یا خرطومی به‌عنوان لوله دودکش بخاری، استاندارد نبوده و ممنوعیت دارد.

«عفت هادی‌زاده» گفت: استفاده از این نوع لوله‌ها به‌عنوان دودکش، به‌علت تکنولوژی ساخت که به صورت لایه آلومینیومی روی هم پیچیده و در طول کل لوله دارای منفذ است، استاندارد نیست.

وی خاطرنشان کرد: مسمومیت با گاز منوکسیدکربن هر سال موجب مرگ بیش از 50 نفر در استان فارس و بیش از 800 نفر در کشور می‌شود، بنابراین رعایت نکات ایمنی به‌ویژه در فصول سرد سال اهمیت بسیاری دارد.

کارشناس حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: یکی از شایع‌ترین علل بروز مسمومیت ناشی از گازمنوکسید کربن، استفاده از لوله‌های آکاردئونی یا فنری است.

هادی‌زاده ادامه داد: استفاده از لوله‌های قابل انعطاف فنری(خرطومی یا آکاردئونی) به‌عنوان دودکش به‌علت سهولت در نصب، با استقبال عمومی مواجه شده که متأسفانه دارای مشکلاتی است و در صورت بی‌توجهی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

وی با یادآوری اینکه افت فشار در این لوله‌ها زیاد است و تأثیر منفی در مکش سیال(دود) دارد، خاطرنشان کرد: به‌علت نبود نر و مادگی در این نوع دودکش‌ها، احتمال آب‌بندی شدن در محل اتصال به‌شکل کامل وجود ندارد بنابراین احتمال بازگشت محصولات ناشی از احتراق به محیط، زیاد است.

کارشناس حوادث معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصریح کرد: به‌علت نوع ساختار، این نوع دودکش با گذشت زمان شکل اولیه خود را از دست می‌دهد و به حالت آویزان درمی‌آید هم‌چنین احتمال ایجاد پیچ و خم‌های نامناسب در طول دودکش وجود دارد.

هادی‌زاده خاطرنشان کرد: وزن خود لوله‌ی آکاردئونی می‌تواند در درازمدت موجب خارج شدن آن از محل اتصال به دهانه‌ی دودکش‌های دیواری و منجر به بازگشت محصولات احتراق به محیط شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار