تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۵۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخست‎وزیر رومانی در انتخابات شکست خورد
ویکتور پونتو نخست وزیر کنونی رومانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور از «کلاوس یوانیس» رهبر حزب مسیحی لیبرال شکست خورد
ویکتور پونتو نخست وزیر کنونی رومانی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور از «کلاوس یوانیس» رهبر حزب مسیحی لیبرال شکست خورد.

به گزارش ایرنا از پایگاه های اینترنتی بالکان، اولین نتیجه غیر رسمی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در رومانی نشان می دهد که رهبر حزب مسیحی لیبرال اگر چه در دور اول انتخابات در 2 نوامبر امسال رای کمتری نسبت به رقیب انتخاباتی خود کسب کرده بود در دور دوم موفق شد رای بیشتری را بدست بیاورد و به عنوان رییس جمهور جدید رومانی انتخاب شود.

پونتو پس از اعلام اولین نتیجه غیر رسمی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری رومانی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی پیروزی یوانیس در انتخابات را به وی تبریک گفت.

وی با تاکید بر این که از مقام نخست وزیری استعفا نمی دهد، گفت که تا انتخابات پارلمانی در سال 2016 میلادی به فعالیت خود در این مقام ادامه خواهد داد.

پونتو در دور اول انتخابات ریاست جمهوری که در 2 نوامبر امسال برگزار شد از میان 14 نامزد برای کسب مقام ریاست جمهوری بیش از 40 درصد آرای را کسب کرد و یوانیس دیگر نامزد 30.5 درصد رای مردم را به خود اختصاص داده بود.

'کلاوس یوانیس' رهبر حزب مسیحی لیبرال و شهردار شهر سیپو رومانی از سال 2000 میلادی در این سمت فعالیت دارد و اصلیت وی آلمانی است.

وی در تبلیغات انتخاباتی با یادآوری این که خانواده اش 500 سال در رومانی حضور داشته اند، گفت که در صورت پیروزی در انتخابات، میانه روی را در پیش می گیرد و برای رفع معضلات اقتصادی، ورود سرمایه خارجی به کشور و ایجاد فرصت های شغلی جدید تلاش می کند.

رومانی که با معضلات اقتصادی، بیکاری و نارضایتی مردم از وضعیت رفاهی و اجتماعی رو به رو است، باید اصلاحات گسترده ای را در نهادهای مختلف بخصوص در ادارات دولتی به اجرا بگذارد.

رییس جمهوری جدید رومانی با مشکلات زیادی در اقتصاد مواجه است و مبارزه با فساد مالی گسترده در کشور را پیش رو خواهد داشت.

رومانی پس از بلغارستان دومین کشور فقیر در اتحادیه اروپا است که حقوق متوسط شاغلین آن 380 یورو و نرخ بیکاری جوانان آن بیش از 20 درصد است.

بر اساس قوانین رومانی،نخست وزیر در این کشور از قدرت اجرایی برخوردار است، اما انتصاب نخست وزیر برای تشکیل دولت، رییس قوه قضائیه، دادستانی کل کشور، رییس سازمان های اطلاعاتی، سفرا از وظایف و اختیارت رییس جمهوری است و همچنین می تواند پیشنهادات دولت را برای تصویب در پارلمان متوقف کند.
:
:
:
آخرین اخبار