تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۵۱۷۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چشم زمین خواران به دنبال محوطه دوهزار ساله بهبهان/ قبرستان تاریخی در خطر تخریب قرار گرفت
چندی پیش شایعه تخریب این بقعه، مردم شهر بهبهان و فعالان حوزه میراث فرهنگی استان خوزستان را نگران کرد. این تک بنا که دور تا دور آن زمین باز است و به نظر می رسد که قبرستان قدیمی بوده بسیار مورد احترام مردم بهبهان است.

سخنگوی انجمن میراث فرهنگی تاریانا خوزستان درباره این بنا گفت: آثار سنگچین قبرستانهای قدیمی و قبرهای لعابدار در این محوطه قابل تشخیص است. تا دهه 70 مردم بهبهان روزهای شنبه برای زیارت به این بقعه می رفتند اما امروزه رفت و آمدها به آنجا کمرنگ تر شده است.

مجتبی گهستونی با اشاره به خطراتی که در حال حاضر این بنا را تهدید می‌کند و احتمال تخریب آن وجود دارد، عنوان کرد: احتمال زمین خواری در این منطقه وجود دارد و در اطراف آن مدرسه و خانه نیز ساخته شده است. اخیرا هم نهر آب این محوطه تاریخی نخاله ریخته شده و احتمال تعرض به حریم این بنا وجود دارد.

بهبهبان

وی ادامه داد: مسئله دیگر این است که این بنا با اینکه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، حریمش مشخص نشده است. البته فرماندار بهبهان و مدیر میراث فرهنگی این شهر و همینطور میراث فرهنگی خوزستان اعلام کرده اند که کسی حق تعرض به این محوطه و بنا را ندارد.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان یادآور شد: این بقعه مردمی ترین بقعه در سطح شهرستان است که افراد مختلف با هر نگرش و عقیده ای در آن حضور می یابند و به نظر می رسد که این موضوع چندان خوشایند عده ای خاص نیست. در کنار این بقعه، درختی به نام «دار قنبر» وجود داشت که متاسفانه آن را قطع کردند. همچنین در حال حاضر به دلیل تعرضات صورت گرفته به حریم این بقعه برکه آنکه آبی جاری و زلال داشت تخریب و مسدود شده است.

رئیس میراث فرهنگی بهبهان نیز با بیان اینکه این بقعه تا کنون مرمت نشده است، عنوان کرد: این بقعه تاریخی مربوط به دوره صفویه است و در سال 1379 با شماره 3234 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده و در حال حاضر به شدت نیاز به عملیات مرمتی دارد که قرار است به زودی عملیات مرمتی از سوی میراث فرهنگی استان آغاز شود.

امیرمنصور صفوت افزود: این بقعه در مالکیت اوقاف است و حدود چهار سال پیش، رئیس وقت میراث فرهنگی بهبهان در زمان ریاست خود در این اداره، به شهرداری اعلام کرده بود که این بقعه و محوطه آن ارزش تاریخی ندارد.

صفوت اضافه کرد: در کنار این بقعه یک قبرستان بسیار قدیمی وجود دارد که قدمت آن به دو هزار سال قبل می‌رسد و مقدمات ثبت آن نیز انجام شده است.

رئیس میراث فرهنگی بهبهان عنوان کرد: از حدود هشت سال پیش چند برکه بسیار قدیمی که در این محوطه بوده توسط مالک پر شده است. درختان کهنسالی نیز در کنار این بقعه وجود دارند که مردم بهبهان به آنها پارچه و دخیل می بستند؛ بنابراین محافظت از این بنا تنها برای حفظ بنا نست بلکه آئین ها و مناسک مذهبی قدیمی که مردم این منطقه به آنها پایبند بوده و در این محل برگزار می‌کرده اند نیز حفظ خواهد شد.

وی با بیان اینکه ساختمان بقعه در معرض خطر بوده و محافظت از این بنا تنها محدود به سرکشی های یگان حفاظت است، عنوان کرد: در حال حاضر در زمینهای اطراف قبرستان ساخت و ساز صورت گرفته و مسکونی است. البته حدود 200 متر از اطراف این قبرستان فضای باز است. مدرسه هم در این منطقه ساخته شده و شهرداری طرح ساخت میدانی در این نقطه را هم دارد.

شهرستان بهبهان در استان خوزستان یکی از شهرهایی است که از قدمت و تاریخ ارزشمندی برخوردار است. نام قدیم این شهر ارگان است. ارگان را شهري بزرگ و زيبا بر شمرده اند. اين شهر با نمايه اي راست گوشه ساخته شده و داراي شش خيابان بزرگ بوده است. تصوير هوايي اين شهر از وضع قرار گرفتن ديوارها چنين مي نمايد كه خيابانهايي در موازات دو محور آن امتداد داشته اند. برخی مورخین پس از شيراز و فسا و سيراف، ارگان را چهارمين شهر بزرگ پارس مي داند که خانه هاي اين شهر همه از سنگ ساخته شده و همه آنها داراي زيرزمين بوده اند.

بهبهبان

از وضعیت منطقه بهبهان یا همان ارگان در دوره مادها و چگونگی حاکمیت آنها بر این شهر و ناحیه، تاکنون سند و مدرکی به دست نیامده ولی با کشف آرامگاه کیتین هوتران شاهزاده عیلامی در سال 1361 در کنار رودخانه مارون همجوار با شهر ارجان می توان گفت بهبهان در این دوره همچنان در حاکمیت عیلامی بوده که نشان از هزاره دوم قبل از میلاد مسیح دارد.

گور مکشوفه کیتین هوتران فرزند پادشاه عیلامی کورلوش که در هزار دوم قبل از میلاد سلطنت می کرده همراه با جام ارگان و حلقه قدرت آن شوکت و عظمت فرهنگی و هنری ارگان بهبهان را به نمایش می گذارد. پیشینه تاریخی و تمدنی بهبهان به ده هزارسال می رسد پس از پایان رسیدن فصل اول تحقیقات باستان شناسی در سال 1386 قدمت بهبهان در عرصه ارگان به هفت هزار سال تعیین شد همچنین 70 تپه باستانی کشف شد و در خدمت آثار ملی به ثبت رسید.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
0
0
حیفه که یه همچین بنایی با این قدمت وزیبایی کوتاهی در حقش بشه اونم واسه خاطر این که یه عده خاص دوسش ندارند .
:
:
:
آخرین اخبار