تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
کد خبر: ۷۵۲۱۴
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی:
اگر جهادنصر مجری نمی شد اکنون طرح بسیار جلوتر بود / جهادنصر چندان خوشنام نیست / جوانان خوزستانی در طرح جایگاه ندارند/ برخی آمارهای ارائه شده غیرممکن اند
شاکله اصلی شرکت جهادنصر را بازنشستگان سابق سازمان جهادکشاورزی تشکیل می دهد / مساله دیگر تشکل سیاسی حاکم بر شرکت است که جنبه سیاسی اش به مراتب از عملکرد اقتصادی آن پررنگ تر است
خوزنیوز: شکرخدا موسوی گفت: شاکله اصلی شرکت جهادنصر را بازنشستگان سابق سازمان جهادکشاورزی تشکیل می دهد و  متاسفانه این نیز یکی دیگر از مشکلات این شرکت است و عملا اشتغال زایی طرح 550 هزارهکتاری در خوزستان بسیار پایین است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی اختصاصی با خوزنیوز اظهارداشت: در طرح 550هزار هکتاری که قبلا موسوم به طرح 800هزار هکتاری بود قرار شد با توجه به مرغوبیت و قابلیت کشت زمین ها در استان خوزستان، از میان چهار میلیون هکتار زمینی که در خوزستان وجود دارد و با یک احیاء مجدد قابل کشت است، 800 هزار هکتار احیا شود.

سیدشکرخدا موسوی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی

موسوی افزود: درحال حاضر با آن که خوزستان که در تولید برخی محصولات کشاورزی رتبه نخست را در کشور دارد، تنها 1.2 میلیون هکتار از زمین ها کشت می شود و اجرای طرح به معنای آن بود که به یکباره زمین های زیرکشت تا دو میلیون هکتار یعنی 60 تا 70 درصد افزایش داشته باشد.

وی یادآورشد: بعدها در اواخر دولت قبل، متولیان طرح در وزارت جهاد کشاورزی احیای کل 800 هزار هکتار را ناممکن دانستند و آن را به 550 هزار هکتار تعدیل کردند که از این مقدار، 50 هزار هکتار از اراضی در استان ایلام واقع شده بود.

این نماینده مجلس حذف 250 هزار هکتار از اراضی از طرح را کاری حساب شده دانست و گفت: این که چگونه این اتفاق افتاد و چه دستی در کار بود را نمی دانیم، تنها چیزی که می دانیم این است که وزارت جهاد کشاورزی اقدام به این کار نمود.

موسوی هم چنین گفت: پس از آن طی نامه ای درخواست کردیم اعتبار سنگین این طرح که از عهده دولت و وزارت جهاد کشاورزی بر نمی آید، از محل صندوق توسعه ملی تامین شود و سرانجام در سفر اخیر ریاست جمهوری به خوزستان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بنابراین 1.5 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی وارد خوزستان شد؛ این مبلغ معادل پنج برابر بودجه عمرانی استان می باشد و پول کمی نیست؛ بنابراین باید بر نحوه خرج آن نظارت وجود داشته باشد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: با این اعتبار، طرح 550 هزار هکتاری باید دست کم 10 هزار شغل در خوزستان ایجاد کند، در غیر این صورت صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

موسوی عنوان کرد: در ابتدا ایرادهایی اساسی در طرح وجود داشت، از جمله آن که کادر فنی طرح، محل زمین هایی که قرار بود احیا شود و هم چنین آب موردنیاز این زمین ها مشخص نبود که با واگذاری طرح به شرکت جهادنصر، برای آن متولی معین شد.

وی در رابطه با دلیل واگذاری این طرح به شرکت جهادنصر گفت: این شرکت یکی از شرکت های وابسته به سازمان جهادکشاورزی است اما خود من نظرم بر این بود که متولی طرح در استان خود اداره جهادکشاورزی باشد. در این صورت می توانستیم نظارت دقیق تر و بهتری روی طرح داشته باشیم و افراد زیادی از جمله استاندار و معاونت برنامه ریزی استانداری قادر به دخالت در طرح می شدند.

موسوی همچنین گفت: درحال حاضر این شرکت فعالیت خود را زیرنظر تهران می داند و امکان نظارت بر کار آن وجود ندارد و به باورمن اگر جهادنصر وارد طرح نمی شد اکنون طرح بسیار جلوتر از این بود.

وی یادآورشد: متاسفانه شرکت جهادنصر در پروژه های دیگری هم که شرکت کرده چندان خوشنام نبوده و عموما عملکرد موفقی نداشته؛ این موضوع را خود با وزیر جهادکشاورزی مطرح کردم اما فعلا مسئولان مصرند کار را با همین شرکت ادامه دهند و شرکت مزبور هم کار را به پیمانکاران می دهد.

نماینده مردم اهواز در مجلس با بیان این که شاکله اصلی شرکت جهادنصر را بازنشستگان سابق سازمان جهادکشاورزی تشکیل می دهد افزود: متاسفانه این نیز یکی دیگر از مشکلات این شرکت است و عملا اشتغال زایی طرح 550 هزارهکتاری در خوزستان بسیار پایین است.

موسوی ادامه داد: به جز مسائل مطرح شده، مساله دیگر تشکل سیاسی حاکم بر شرکت است که جنبه سیاسی اش به مراتب از عملکرد اقتصادی آن پررنگ تر است و این هم یکی دیگر از ایرادهای شرکت جهادنصر است.

وی تاکیدکرد: ازسوی دیگر قرار بود در این طرح 550 هزار هکتار از زمین های جدید یعنی زمین های دیم و بایری که قابل اصلاح است احیا و آب رسانی شود؛ اما متاسفانه در این کار بر همان زمین های آبی قبلی عملیات زهکشی و تسطیح انجام می شود و همین زهکشی هم ایرادهای زیادی دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس گفت: ایراد بعدی طرح، عدم آمایش صحیح سرزمینی است که باید مورد تجدیدنظر اساسی قرارگیرد؛ 70 تا 80 درصد از زمین های در نظر گرفته شده به منظور احیا، در چهار یا پنج شهر استان متمرکز است و بقیه شهرها از نعمت خدمت جمهوری اسلامی بی بهره اند.

موسوی افزود: در مناطقی، زمین های حاصلخیز رشته کوه زاگرس را که در مجاورت سرچشمه های آب واقع شده و فاصله آب سد با آن ها بسیار کم است فراموش کرده ایم و در عوض روی احیاء زمین های شور جلگه ای کار می کنیم که بسیار پرهزینه تر است.

وی عنوان کرد: حتی در مناطق جلگه ای نیز زمین هایی را که باید مورد زهکشی قرار گیرد مورد توجه قرار ندادیم و مثلا منطقه حاصلخیزی چون شهرستان کارون هیچ سهمی از طرح ندارد. در این شهرستان گاه فاصله زمین تا رودخانه کارون 50 متر است.

نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: اگر در این طرح تجدیدنظر اساسی نشود بعدها دچار مشکل اساسی خواهیم شد.

موسوی همچنین گفت: موضوع دیگری که در رابطه با طرح وجود دارد، این است که تا زمانی که همه زمین ها آماده نشوند، آب آن تامین نخواهد شد و بخشی از اعتباری را که برای این طرح در نظر گرفته شده است می توان برای احداث کانال یک و دو در زمین های احیا شده به کار گرفت.

وی افزود: متاسفانه این افراد نمی خواهند یک  ریال از اعتبار را خارج از جهادکشاورزی خرج کنند، اما اعتبار درنظرگرفته شده برای طرح کافی است و حتی بیش از آن است.

نماینده مردم اهواز در مجلس مجددا به اهمیت بر قراردادن زمین های مجاور با آب در اولویت احیاء تاکید کرد و گفت: دشت های ایذه و قلعه تل در جاهایی با سد کارون سه پنج کیلومتر هم فاصله ندارد و بهتر است به جای آن که آب سد وارد کارون شود و از کارون دوباره به این مناطق برگردانده شود، از همان جا به زمین ها برسد.

موسوی خاطرنشان کرد: تنگ نظری های وزارت نیرو  نیز کمی ما را در توزیع آب دچار مشکل کرده است و به طور کلی مدیریت منابع آب در استان دچار مشکل است.

وی گفت: اگر برنامه ریزی کنیم، برای تامین آب طرح 550 هزار هکتار هیچ مشکلی نداریم. سازمان آب و برق نیز به شرط تکمیل شدن طرح، آب را به طور کامل تامین خواهد کرد.

نماینده مردم اهواز در مجلس یادآورشد: درحال حاضر احیاء تنها 100 هزار هکتار از اراضی انجام شده و من مطمئنم پس از تکمیل طرح، سازمان آب و برق قانع می شود و آب بر زمین ها جاری خواهد شد.

موسوی تاکیدکرد: به منظور تامین آب اراضی طرح 550 هزار هکتاری در حالت حداکثری کمتر از یک میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم که بازهم رودخانه کارون دارای 14 میلیارد مترمکعب آب است و برای طرح کفایت می کند. وزارت نیرو متعهد شده در فاز اول طرح، آب 300هزار هکتار و در فاز بعدی 250 هزار هکتار از اراضی را تامین کند که به باور من منطقی است.

وی سپس به موضوع اشتغال زایی طرح 550 هزارهکتاری اشاره کرد و گفت: به دلیل سیاست غلطی که در شرکت جهادنصر هست و تنها اشتغال بازنشستگان جهادکشاورزی را در آن مدنظر قرار می دهد، عملا از جذب فارغ التحصیلان رشته کشاورزی در خوزستان که شاید هزاران نفر باشند ممانعت به عمل می آید و جوانان خوزستانی در طرح حایگاه ندارند.

نماینده مردم اهواز در مجلس افزود: مسئولان ادعا می کنند در طرح 550 هزار هکتاری، پنج هزار و 900 شغل به وجود آمده است و اگر چنین است لطفا استنادات آن را برای ما هم بیاورند.

موسوی ادامه داد: باور ما این است که در این طرح عظیم، دست کم 10هزار جوان خوزستانی باید مشغول به کار شوند و قاعدتا محصولات کشاورزی استان باید بین 7 تا 9 میلیون تن افزایش یابد و برخی از اعدادی که ارائه می شود از جمله ایجاد 300هزار فرصت شغلی در نتیجه طرح، امکان ندارد.

وی بیان کرد: بسیاری از زمین هایی که احیا می شوند زمین هایی است که هم اکنون کشاورز دارد روی آن کار می کند اما بازهم در آمار افزایش محصولات و اشتغال محاسبه می شود.

نماینده مردم اهواز در مجلس خاطرنشان کرد: نکته مهم تری که باید به آن توجه کرد، این است که مالکیت زمین هایی که درحال احیاست زیرسوال است و گاهی ما در زمین کشاورزانی که از وضع مالی بسیار خوبی برخوردارند هزینه زیادی را صرف می کنیم و فردی ثروتمند را ثروتمندتر می کنیم.

موسوی ادامه داد: این ظلمی آشکار به خرده مالکین است؛ یعنی کسانی که بار سنگین کشاورزی در روستاها بر دوش آن هاست اما توجهی به آن ها نمی کند. بنابراین در این طرح عدالت اجتماعی مورد نظر قرار گرفته نمی شود.

وی عنوان کرد: تاکنون از 550 هزار هکتار زمین، 100 هزار هکتار احیا شده است و آماری که ارائه می شود و گفته شده در ماه هشت هزار هکتار احیا می شود تا حدی اغراق آمیز است.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از ایرادهای طرح را انجام کار با واسطه های زیاد دانست و افزود: اعتقادم این است که در خوزستان به دلیل عدم نظارت 30 تا 40 درصد از هزینه صرف پیمانکار پروژه می شود و به طور خالص بین 50 تا 60 درصد اعتبار صرف خود پروژه می شود؛ حال در نظر بگیرید اگر تعداد این پیمانکاران زیاد شود دیگر پولی برای انجام کار باقی نمی ماند.

موسوی یادآور شد: وقتی یک طرح در اختیار شرکتی خصوصی مثل شرکت جهادنصر قرار می گیرد نظارت بر آن دشوار می شود و احتمال فساد در آن وجود دارد.

وی افزود: هم اکنون کیفیت طرح از نظر زهکش ها، کانالت ها، آبیاری و تمام این موارد زیرسوال است و باید در آن تجدیدنظر شود.

این نماینده مجلس تاکیدکرد: همچنین دست اندرکاران طرح پیش از این قول داده بودند امکانات آبیاری تحت فشار در این اراضی فراهم شود که تاکنون چنین چیزی را ندیدیم و آبیاری زمین ها به صورت سنتی و غرقآبی طراحی شده که در راستای الگوی کشت و صرفه جویی در آب نمی باشد.

موسوی با اشاره به سفر وزیرکشاورزی به خوزستان گفت: من خود به وزیر گفتم شما به طور محافظت شده به خوزستان آمدید و با هیچ یک از تشکل های کشاورزی خوزستان دیدار نداشتید؛ این گونه از عمق مشکلات کشاورزی خوزستان مطلع نخواهید شد زیرا طبیعی است که استانداری و همه مدیران بگویند به به و از طرح تعریف کنند.

وی تاکید کرد: خواسته همه نمایندگان استان خوزستان این است که هیچ شرکت غیربومی نباید در طرح 550 هزار هکتاری فعالیت کند و در غیر این صورت به شرکت های بومی ظلم روا شده است.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
متخصص بیکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
4
7
آمار اشتغال طرح مربوط به بکارگیری بازنشستگان جهاد کشاورزی با حقوقهای چندمیلیونی است و هرکدام 2تا از ... تکلیف ما که نه پارتی داریم با تخصص بیکار... بنده چندین مرتبه رفته آقایان مدیر حتی حاضر به جواب دادن هم نیستند. تمام صحبتهای نماینده درست است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
3
9
هم اکنون در این طرح چندین شرکت از استانهای مختلف کشور در حال کار کردن هستند. آخر هفته ها سری به راه آهن و فرودگاه بزنید تا ببینید از کارگر گرفته تا مهندس چطور از بقیه استانها به خوزستان می آیند و جای نیروی انسانی متخصص بیکار خوزستان را می گیرند.
امیدوار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
0
6
مهمترین مسائل نظارت دقیق بر کیفیت اجرای طرح 550هزارهکتاری و رعایت عدالت اجتماعی است؛ نمایندگان هم اگه میتونن کاری برای بهبود کیفیت این طرح انجام دهند باید در عمل نشان دهند چراکه حرف زدن اسونه ولی عمل کردنه که سخته...
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
3
5
بخدا آقای موسوی حرف دل ما رو زد.کجایی این طرح اشتغالزایی داشته؟ جهاد نصر یه آگهی استخدامی زده بود که فقط هفت نفر نیرو میخاست اونا رو هم با ... گرفت.کارها رو دادن به پیمانکاران خارج استان.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
2
1
بنابر گفته اقای موسوی اب مورد نیاز برای اجرای طرح 550هزار هکتاری در حالت حداکثری کمتر از یک میلیارد متر مکعب است و رودخانه کارون 14میلیارد مترمکعب اورد سالیانه دارد؛پس با این حساب و در شرایط فعلی حداکثر 3میلیارد مترمکعب از اب کارون به مصرف ب کشاورزی میرسد و سوال این است که در حال حاضر از مابقی اب کارون چه استفاده ای میشود ؟؟!!
جوان بیکار تحصیل کرده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
2
2
چرا در اینگونه طرح ها از نیروهای جوان وتحصیل کرده استان استفاده نمی شود. تا کی باید از نیروهای بازنشسته استفاده کرو جوانان بیکار باشند. آقای نماینده چرا از وزیر سوال نمی کنی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
1
2
نباید یک طرفه به قاضی رفت شاید علت حضور پیمانکاران غیربومی در چنین طرحهایی را بتوان به کمبود شرکتهای پیمانکاری بومی با تخصص مربوطه در استان نسبت داد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
1
3
چرا فقط نزدک انتخابات شما این چیزها را میبینید ها
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
1
3
از همین الان باید بفهمیم که طرح 550 هزار هکتاری هم نمیتونه به رفع محرومیت و بیکاری خوزستان و خوزستانی دردی دوا کنه

وقتی پیمانکاران غیر بومی باشند نیروهایی که درون این بدنه است هم مسلم است که خوزستانی نخواهد بود،
اگر از پیمانکاران استان خوزستان استفاده میکردنند بهتر بود به هرحال نسبت به استان خود دلسوزترعمل میکردن و از نیروهای بومی استفاده میشد
نازنین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۰۲
2
3
طرح 550 هزار هکتاری دلخوشی بود ،که اینم به کام استانهای دیگر شد.ما که دیگه خسته شدیم میریم تو همون استانهای نورچشمی زندگی میکنیم .
:
:
:
آخرین اخبار