تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۱
کد خبر: ۷۵۲۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیربهداشت: پارازیت، سرطان زا نیست
معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پارازیت در شیوع و بروز سرطان تاثیرگذار است گفت: مطالعات زیادی در مورد امواج رادیویی با فرکانس های مختلف انجام شده که نشان می دهد پارازیت، سرطان زا نیست.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به فعالیت 12 مرکز تحقیقات سرطان درکشور گفت: وضعیت تحقیقات ما در این حوزه بسیار سرآمد و پیشرفته بوده و در خیلی از کشورهای پیشرفته تحقیقات ما قابل استناد است.

دکتر رضا ملک زاده با اشاره به وجود سیستم ثبت سرطان در کشور و جمع آوری اطلاعات مربوط به این بیماری توسط وزارت بهداشت و موسسات تحقیقاتی گفت: آخرین آمار نشان می دهد در ایران شیوع سرطان در ازای هر 100 هزار نفر، 134 نفر است. در حالی که متوسط کشوری در دنیا 188 نفر به ازای هر 100 هزار نفر است و از این بابت می‌توان گفت شیوع سرطان در ایران نسبت به متوسط دنیا و البته بسیاری از کشورهای منطقه کمتر است.

وی در عین حال از روند فزاینده شیوع سرطان در کشور خبر داد.

شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا پایین تر است

وی با اشاره به این که در عرض 40 سال گذشته امید به زندگی از 52 سال به بیش از 70 سال رسیده است، خاطرنشان کرد: سرطان جزو بیماری هایی است که بیشتر در سنین بالا و با پدیده مسن شدن سلول ها بروز می کند. بنابراین در جوامع مسن بیشتر شاهد بروز سرطان هستیم. به همین دلیل است که شیوع سرطان در ایران از متوسط دنیا نیز پایین تر است.

فعالیت 12 مرکز تحقیقات سرطان در کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به این که در حال حاضر 12 مرکز تحقیقات سرطان در کشور داریم، اعلام کرد: یک اصل در بیماری سرطان ثابت شده است و آن این که 50 درصد سرطان ها با تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری است.

وی با تاکید بر این که قابل پیشگیری بودن سرطان ها باید به گوش مردم برسد، افزود: برخی از این سرطان ها می توانند اصلا بروز نکنند و در صورت بروز تا 50 درصد موارد قابل درمانند.

ملک زاده با بیان این که خوشبختانه در داخل کشور امکانات تشخیص و درمان بیماران سرطانی بسیار پیشرفت کرده است، اذعان کرد: پیشگیری از سرطان بیشتر نیاز به تغییر شیوه زندگی دارد که باید از طریق وزارت بهداشت، رسانه ها و بخصوص خود مردم فرهنگ سازی در این حوزه صورت گیرد.

وی با اشاره به این که دخانیات، مواد مخدر به خصوص تریاک، غذاهای فاقد سبزیجات و شور، عدم تحرک، چاقی و پرخوری، برخی از عفونت های ویروسی و میکروبی، از عواملی هستند که احتمال ابتلا به سرطان را بیشتر می کنند، تاکید کرد: آگاهی رسانی یک شیوه علمی و مشخص دارد که باید طبق آن عمل کرد تا موجب ایجاد ترس و نگرانی در مردم نشویم.

ملک زاده با اشاره به این که در شمال ایران شیوع سرطان معده 50 در 100 هزار است گفت: در مرکز ایران این بیماری 15 در 100 هزار و در جنوب کشور 7 در 100 هزار است.

سرطان جزو عوارض پارازیت‌های ماهواره نیست

معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا پارازیت در شیوع و بروز سرطان تاثیرگذار است گفت: مطالعات زیادی در مورد امواج رادیویی با فرکانس های مختلف انجام شده که نشان می دهد پارازیت، سرطان زا نیست.

معاون تحقیقات و فن آوری وزیر بهداشت با اشاره به این که پارازیت عوارض دیگری دارد، ادامه داد: آلودگی هوا، ذرات معلق و آلودگی هایی که از اگزوز خودروها به وجود می آید بسیار خطرناک هستند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار