تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۵۲۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز تحقیقات سرطان اعلام کرد ؛
حمایت وزارت بهداشت از بیماران سرطانی
رییس مرکز تحقیقات سرطان گفت: یکی از برنامه های اصلی وزارت بهداشت، حمایت کامل از بیماران مبتلا به سرطان است.

دکتر محمد اسماعیل اکبری در خصوص میزان بروز سرطان در ایران بیان داشت: میزان بروز سرطان در کشور ما نسبت به کشورهای غربی، یک پنجم موارد ابتلا است؛ اما کاری که در کشورهای غربی در رابطه با بیماری سرطان صورت گرفته، این است که با توجه به تجربیات سالهای گذشته، این کشورها روند رو به رشد سرطان را بسیار کند کرده اند.

در حوزه مراقبت از بیماری سرطان با کشورهای غربی برابری می کنیم

به گفته اکبری اگرچه روند رو به رشد ابتلا به سرطان در کشور ما سریع است، ولی خوشبختانه مراقبت های بیماری سرطان در کشور ما بسیار خوب است و در خیلی مواقع در این حوزه با کشورهای غربی برابری می کنیم. بنابراین مرگ ناشی از سرطان در کشور ما عدد بالایی ندارد.

وی با اشاره به این که وزارت بهداشت تولیت سلامت مردم را به عهده دارد، خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت اگرچه بزرگترین مرجع علمی کشور در عرصه سلامت است، اما شرط عمده برای پیشگیری از سرطان همکاری‌های بین بخشی است. کنترل آلودگی آب، غذا، میوه‌ها و سبزیجات تنها برعهده وزارت بهداشت نیست و این ذهنیت باید در مردم و مسئولان تغییر کند.

دکتر اکبری در ادامه با اشاره به این که امیدوارم این توانمندی در کشور ایجاد شود که هر کس در جای خودش برای کنترل و پیشگیری از سرطان وظیفه خود را انجام دهد، خاطرنشان کرد: بخصوص مردم باید در این زمینه و برای ایجاد تغییرات اساسی در سبک زندگی بسیار توانمند شوند.

درمان سرطان یک درمان ترکیبی است

رییس مرکز تحقیقات سرطان که در گفتگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، در ادامه با بیان این که بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، عامل بهبود 49 درصد سرطان‌ها، جراحی است، توضیح داد: ضمنا رادیوتراپی تا 40 درصد و داروها تا 11 درصد در بهبود سرطان‌ها موثر است. پس دارو جایگاه اصلی درمان سرطان نیست. ولی با این حال دارو بالاترین رقم مصرف را دارد و به دلیل عوارضی که دارد می تواند در برخی موارد مضر هم واقع شود و کیفیت زندگی بیمار را پایین آورد.

اکبری با تاکید بر این که این استانداردهای علمی هستند و تکلیف روند درمان سرطان را مشخص می کنند، گفت: برای کنترل و درمان بیماری سرطان باید علمی برخورد کرد. بهترین روش برخورد با سرطان این است که با این بیماری به صورت یک تیم برخورد کنیم. درمان سرطان یک درمان ترکیبی است و تنها داروها در این میان نقش عمده ندارند.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است مراکزی برای درمان سرطان داشته باشیم که این درمان ‌ای ترکیبی را به طور جامع ارائه دهند. در این میان باید بیمار را آگاه کنیم که درمان‌های ترکیبی تا چه حد در روند بهبود بیماری موثر هستند.

اکبری با بیان این که برخی مواقع نیز نیازهای القایی ایجاد می شوند که هزینه های هنگفتی را به جا می گذارند، افزود: ضمنا این نیازهای القایی طول عمر بیمار را نیز افزایش نمی دهند.

به گفته رییس مرکز تحقیقات سرطان در وزارت بهداشت، برنامه اصلی این است که داروهای موثر را در برنامه های درمانی بیماران بگنجاند و داروهایی که عوارض زیاد با تاثیر کم دارند، از اولویت حذف خواهند شد.

ضرورت حمایت بیمه‌ها برای حمایت از هزینه‌های درمانی سرطان‌ها

به نقل از سایت وب‌دا، وی تاکید کرد: بیماران سرطانی را باید مورد حمایت کامل قرار داد و این یکی از اولویت‌های وزارت بهداشت است. در این میان کافیست بیمه ها نیز از هزینه های درمان سرطان حمایت کنند.

اکبری گفت: در حال حاضر تمام اقدامات تشخیصی سرطان در بیمارستان‌های دولتی با کمک بیمه‌ها انجام می شود که هزینه‌های آن از بسیاری از کشورهای دنیا کمتر است. مراکز رادیوتراپی و جراحی نیز اکثرا دولتی هستند و بهترین و پیشرفته ترین خدمات را با حمایت بیمه‌ها ارائه می دهند. حتی در بخش خصوصی نیز هزینه‌ها معقول است و بیمه‌ها هزینه‌های این خدمات را پذیرفته اند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار