تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۴
کد خبر: ۷۵۲۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سزارین‌ از عوامل افزایش دیابت
دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، سزارین‌ها از عوامل افزایش دیابت ایرانیان عنوان کرد و گفت: با همین روند جمعیتی پیش رویم جمعیت ایران وقتی به ۱۰۱ میلیون نفر رسید رشد آن صفر و منفی می‌شود.

خلیل علی‌محمدزاده در نخستین هم اندیشی ملی چشم‌انداز جمعیتی ایران اظهار داشت: در سال 68 میانگین تعداد فرزندان هر خانواده 6.4 فرزند بود ولی در حال حاضر به حداکثر 1.8 کاهش یافته است و این در حالی است که این روند کاهش جمعیت ایران در دنیا بی‌سابقه بود و کاری را که کشورهای دیگر در 50 یا 100 سال برای کاهش جمعیت انجام می‌دادند ما در یک مدت کوتاه انجام دادیم.

وی با اشاره به اینکه براساس آمارها ایران در سال 2090 میانگین سن مردمانش به 89 سال می‌رسد در حالی که امروز امید به زندگی در کشور 73 برای زنان و 71.5 برای مردان است، عنوان کرد: حال از ما سوال می‌پرسند که چرا با این آمارها نگران سالمندی کشور هستید، در حالی که باید عنوان کنیم که افراد بالای 65 سال در کشور ما بازنشسته می‌شوند و دیگر نمی‌توانند کار کنند. از آن طرف نیز پنجره جمعیتی ایران در سال 1425 بسته می‌شود و اگر ما با همین روند پیش رویم جمعیت ایران وقتی به 101 میلیون نفر برسد رشد آن صفر و منفی می‌شود.

علی‌محمدزاده ادامه داد: 56 درصد زایمان‌ها سزارین است در حالی که سزارین بار بیماریها را افزایش می‌دهد. منابع سلامت را هدر می‌دهد و حتی شیوع دیابت را افزایش می‌دهد. از آن طرف نیز اختلالات اوتیسم را بیشتر می‌کند که بیماری اوتیسم نیز با تک فرزندی ارتباط مستمری دارد.

دکترای تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی تصریح کرد: در کشور فرانسه تا سال 1999 وازکتومی ممنوع بود و در حال حاضر نیز با یک شرایط ویژه این کار انجام می‌شود به طوری که افرادی داوطلب وازکتومی را به بانک سلولی راهنمایی می‌کنند و پس از مراحل مختلف و مشاوره‌های متعدد این کار برای آنان انجام می‌شود. در حالی که در کشور ما در طول 25 سال گذشته براساس آمارهای بیمارستانهای دولتی سالی 30 هزار وازکتومی و 109 هزار توبوکتومی صورت پذیرفت که این آمار از بین جمعیت 3.5 میلیونی زنان کشور بود و این در حالی است که آمارهای بخش‌های خصوصی حکایت دیگری دارند .

وی به رتبه فرزندآوری زنان ایرانی اشاره کرد و افزود: رتبه فرزند‌آوری مادران ایرانی در جهان در سال 2014 در بین 209 کشور 146 بوده است و این در حالی است که ابرشتات پژوهشگر آمریکایی موسسه انترپرایز عنوان می‌کند طی 30 سال اخیر نرخ باروری کل در جهان 33 درصد، در جهان اسلام 41 درصد و در ایران 300 درصد کاهش یافته است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار