تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۵۳۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ظریف وارد وین شد
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در صدر تیم مذاکره کننده هسته ای صبح امروز( سه شنبه) وارد وین پایتخت اتریش شد تا دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای را در 10 روز مانده به پایان دومین ضرب الاجل تعیین شده با حضور نمایندگان گروه 1+5 آغاز کنند.

ظریف در فرودگاه بین المللی وین مورد استقبال مقامات وزارت خارجه اتریش ، حسن تاجیک سفیر ایران در این کشور و نیز رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

در این دور از مذاکرات، ظریف را اعضای تیم مذاکره شامل سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیر کل سیاسی و امنیت بین الملل وزارت امور خارجه، داود محمد نیا مشاور وزیر امور خارجه، پژمان رحیمیان مدیر کل حوزه ریاست سازمان انرژی اتمی و محمد امیری مدیر کل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی همراهی می کنند.

تیم مشاوران حقوقی نیز به ریاست امیر حسین زمانی نیا و مرضیه افخم سخنگوی وزارت خارجه در این دور از مذاکرات حضور دارند.

دهمین دور مذاکرات جامع هسته ای با ناهار کاری ظریف و کاترین اشتون هماهنگ کننده 1+5 ساعت 13 به وقت محلی در محل نمایندگی ایران در وین برگزار می شود.

قرار است ظریف و اشتون در این ناهار کاری آخرین روند مذاکرات را با یکدیگر مرور و ارزیابی و درباره نحوه ادامه مذاکرات تصمیم گیری کنند.

محل استقرار خبرنگاران برخلاف سایر دوره ها مقابل هتل کوبورگ (هتل محل اقامت هیات ها) تعبیه و فضای باز مقابل این هتل برای محافظت در برابر سرمای وین، مسقف شده است.

قرار است از امروز تا 24 نوامبر (3 آذرماه) خبرنگاران رسانه های مهم جهان که بسیاری از آنها از روز دوشنبه در وین حضور یافته اند، مهمترین رویداد بین المللی را با دوربین ها و قلم های خود بر صفحات تلویزیون ها، مطبوعات و صفحات الکترونیکی رسانه های جهان به تصویر بکشند.

این دور از مذاکرات، حساسترین و مهمترین مرحله مذاکرات جامع است چرا که سرنوشت 10 دور مذاکرات رسمی در وین، نیویورک و مسقط را رقم می زند.

طرفین اصلی این مذاکرات که جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا هستند 35 سال است رابطه سیاسی با یکدیگر ندارند اما بیش از یک سال است رو در رو و مستقیم برای پایان دادن به یک مناقشه مذاکره می کنند؛ مذاکراتی که تمایل برای آغاز آن در سال پایانی دولت دهم در ایران با مذاکرات غیر رسمی و غیرعلنی رقم خورد.

دو طرف برای رسیدن به توافق جامع در تلاشند اما به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و دیپلمات ها، دستیابی به چنین توافقی به اراده سیاسی تهران – واشنگتن بستگی دارد تا بتوانند یکی از چالش ها میان خود را حل و فصل کنند.

میزان غنی سازی ایران و جزییات این مرحله از تولید سوخت هسته ای و برنامه بلند مدت تهران در این زمینه، چگونگی لغو تحریم ها علیه برنامه هسته ای ایران اعم از تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا به ویژه کنگره و نیز مدت زمان توافق از گره های اصلی هستند که با اراده سیاسی طرفین می تواند در 10 روز پیش رو باز شود تا دنیا در سالروز توافق اولیه ژنو شاهد توافقی بزرگ در وین باشد .

طرفین آخرین بار هفته گذشته در مسقط پایتخت عمان دو روز در سطح وزرای امور خارجه با حضور اشتون بر سر موارد اختلافی مذاکره کردند. مذاکرات مسقط که هفته گذشته انجام شد، به گفته منابع آگاه یادآور میانجیگری عمانی ها در سایر موضوعات و نیز قبل از شکل گیری توافق ژنو است.

پس از مذاکرات مسقط ، یوسف بن علوی وزیر مشاور در امور خارجی عمان شنبه شب در سفری غیر رسمی به تهران آمد و پس از مذاکره با ظریف و دیدار با حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر یکشنبه (25 آبان ماه) تهران را به کشورش ترک کرده بود.

بن علوی پس از مذاکرات سه روزه مسقط و پیش از سفر غیر رسمی اش به تهران، میزبان جان کری وزیر امور خارجه آمریکا بود که پس از دو روز مذاکرات فشرده با ظریف به پکن رفت تا به باراک اوباما رییس جمهوری کشورش بپیوندد.

از امروز بار دیگر شهر اروپایی وین، کانون توجهات جهانی قرار می گیرد تا سرنوشت مهمترین مذاکرات بین المللی و سیاسی میان جمهوری اسلامی ایران و قدرت های جهانی پس از بیش از یکسال مذاکره از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم در ایران، رقم بخورد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار