تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۴
کد خبر: ۷۵۳۵۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان:
دستورالعمل جدید نرخ‌گذاری آرد و نان در راه است
معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان گفت: به منظور کاهش ضایعات، بهبود کیفیت نان و رقابتی شدن تولید نان در کشور دستور العمل جدید نرخ گذاری آرد و نان به زودی ابلاغ می شود.

امید حاجتی عصر سه شنبه در سومین نشست اعضای تنظیم بازار خوزستان اظهار کرد: به همین منظور مشابه کمیته کشوری در این زمینه کمیته استانی هم تشکیل و در آن نرخ گذاری آرد و دیگر هزنیه های موثر بر این امر بررسی می شود.

وی اضافه کرد: با برنامه ریزی های صورت گرفته نرخ گذاری منطقه ای برای استان ها در این دستور العمل پیش بینی شده و ضرورت دارد سیاست گذاری مناسبی در این زمینه صورت گیرد.

حاجتی خطاب به شرکت آرد خوزستان تاکید کرد: با توجه به نیاز استان به آرد و میزان تقاضا تا زمانی که آمار رسمی از سوی این شرکت به جهاد کشاورزی داده نشود به هیچ حواله ای مبنی بر ارسال آرد و سبوس به دیگر استان ها و مناطق کشور ترتیب اثر داده نخواهد شد.

وی به شرکت آرد خوزستان این اجازه را داد که به تمام حواله های صادره تا ابتدای مهر امسال پاسخ داده دهد اما هیچ گونه مجوزی برای ترتیب اثر دادن به حواله های صادره پس از این تاریخ داده نخواهد شد.

حاجتی در عین حال با اشاره به ضرورت برنامه ریزی مناسب برای تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در ایام عید گفت: کالای شب عید نباید در همان شب کنترل شود و این کنترل باید از یک ماه قبل آن صورت گیرد تا اثرات خود را داشته و مردم ایام خوبی برای عید داشته باشند.

معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان اضافه کرد: تا هفته آینده گزارش ها و میزان نیازمندی ها در این زمینه از سوی دستگاه های مربوط ارایه خواهد شد تا پیش بینی های لازم در این زمینه صورت گیرد.

در این نشست همچنین میزان جوجه ریزی در استان خوزستان بررسی شد.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان در این ارتباط گفت: در این استان 912واحد پرورش مرغ گوشتی فعال است که از این ها در 646واحد جوجه ریزی انجام می شود که از ابتدای امسال تا پایان مهر 26میلیون و 756هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است.

مصطفی کنارکوهی با اشاره به افزایش هشت درصدی میزان جوجه ریزی امسال از نظر میزان و رشد 10درصدی از نظر تناژ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزود: میزان کشتار در کشتارگاه های استان هم در این مدت با 21میلیون و 327هزار قطعه کشتار نسبت به مدت مشابه پارسال 44.5درصد رشد دارد.

وی از کاهش قیمت مرغ زنده در استان هم خبر داد که باعث نارضایتی تولید کنندگان شده است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: علت این کاهش نحوه توزیع مرغ منجمد توسط شرکت پشتیبانی امور دام در کشور بود که با وجود دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر توزیع نکردن آن از 11 تا 20 آبان مرغ منجمد در بازار توزیع و این امر باعث افت قیمت مرغ زنده از 45 تا 47هزار ریال به 37 تا 35هزار ریال به ازای هر کیلوگرم شد.

محمد مشکورزاده افزود: خوشبختانه روند تولید و جوجه ریزی با توجه به افزایش تعداد واحدها مثبت بوده است.

معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان گفت: مجموع نیاز ایده آل خوزستان به مرغ سالانه 118هزار تن است که پارسال 64هزار تن از این مجموع در استان تولید شد.

ابوالقاسم کوره چینی افزود: تا رسیدن به خودکفایی فاصله زیادی داریم و امسال میزان تولید تا 75 هزار تن و برای سال آینده 85هزار تن پیش بینی می شود.

در این ارتباط معاون برنامه ریزی استاندار خوزستان گفت: میزان تقاضا بیش از تولید است و ضرورت ایجاد بازار در این زمینه احساس می شود؛ ابتدا به این فرصت سرمایه گزاری باید پاسخ داده شود بعد به فکر صادرات بود.

معاون پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم گفت: از ابتدای پارسال تا کنون با عدم تقاضا برای مرغ منجمد در استان مواجه بودیم که با توجه به غیر قابل مصرف بودن مرغ منجمد بعد از تاریخ انقضا باید در بازار توزیع می شد تا بیت المال هدر نرود.

عباس ملکی نیا افزود: برای آذر امسال 300تن مرغ منجمد موجود در سردخانه ها باید در استان توزیع شود و 800تن دیگر برای اسفند امسال و فروردین سال اینده پیش بینی شده است.

وی همچنین از صادرات روزانه 25 تن مرغ منجمد و 120تن تخم مرغ به عراق از طریق مرز شلمچه و چذابه خبر داد و اظهار کرد: بازار عراق مرغ منجمد با تاریخ زیر هشت ماه مانده به تاریخ انقضا را قبول ندارد.

ملکی نیا گفت: از مجموع صادرات 54تنی مرغ منجمد در سال جاری نزدیک به 20تن مربوط به دیگر استان ها بوده است.

وضعیت توزیع سبوس گندم دیگر مورد مورد بررسی در این نشست بود.

کوره چینی معاون توسعه بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت خوزستان در این ارتباط گفت: در استان سالانه شش تا هفت هزار تن سوس گندم تولید می شود که از این میزان 60درصد در استان توزیع و مابقی قرار شده که 10درصد به چهار محال و بختیاری و 30درصد دیگر به اصفهان ارسال شود و این در حالی است که به مجموع تولید سبوس استان خوزستان در داخل همین استان نیاز است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان هم افزود: پارسال مصوب شد که 90درصد مجموع تولید سبوس استان به مصرف داخل استان برسد که این هم تمام نیاز موجود را برطرف نکرد در حالی که میزان استحصال سبوس بالا رفته بدون نظرخواهی از ما، سازمان هدفمندسازی یارانه ها و تنظیم بازار امسال 40درصد تولید سبوس استان را می خواهند به خارج از استان ارسال کنند.

کیخسرو چنگلوایی افزود: در خوزستان امسال یک میلیون و 30هزار تن گندم تولید شد که تمام تلاش ها و تولید مربوط به ما بوده اما می خواهند از سهم استان به استان اصفهان سبوس داده شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار