تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۷۵۳۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لقمه چرب اما جانگداز قاچاق سوخت در خوزستان
به جرأت می‌توان گفت کشاورزی برخی از نقاط مرزی استان از جمله هندیجان فدای قاچاق سوخت شده و دیگر کمتر کسی هست که به دنبال مشاغل اصلی باشد.

چند سالی است که جوانان هندیجان دست از کار و زندگی خود کشیده‌اند و به دنبال شغل کاذب قاچاق سوخت گازوئیل هستند، البته این کار تاکنون جان ده‌ها تن از جوانان مردم این شهرستان را گرفته است اما باز هم سماجت و اصرار در انجام این اقدام خانمان‌برانداز جای تعجب دارد.

اینکه چه کسی باید با این پدیده شوم برخورد کند سؤالی ‌است که در ذهن مردم این مرز و دیار نقش بسته و از سوی دیگر به هیچ‌وجه نمی‌توانند جوانانشان را از انجام این شغل کاذب بازدارند زیرا هم درآمدش دهان پرکن است و اگر جان سالم در ببری به یک شبه پولدار شدنش می‌ارزد.

به جرأت می‌توان گفت کشاورزی این منطقه فدای قاچاق سوخت شده و دیگر کمتر کسی هست که به دنبال شغل‌های اصلی باشد. با توجه به درآمد بالای قاچاق سوخت در بعضی موارد برخوردهایی جدی می‌شود اما چون این سخت‌گیری‌ها به‌صورت موقت و ناچیز است باز هم از سر گرفته می‌شود.

از درآمد این کار، بسیاری از جوانان سرمایه‌های هنگفتی جمع‌آوری کرده و روزها و شب‌ها با جانشان بازی می‌کنند.

اما مردم از وضعیت پیش آمده در شهرستان اظهار گلایه‌مندی داشته و می‌گویند: «تا چه زمان باید شاهد تردد خودروهای سایپای بدون پلاک و حامل قاچاق سوخت باشیم، آن‌هم در روز روشن به‌طوری که منظره بسیار زشتی از این شهرستان را منعکس می‌کنند».

*مسئولان جلوی تردد خودروهای بدون پلاک را بگیرند

یکی از شهروندان هندیجان اظهار کرد: قاچاقچیان سوخت چنان تجمعی در ساحل به‌وجود می‌آورند که اصلا در خور شأن نیست.

وی اضافه کرد: چرا اجازه تردد خودروهای بدون پلاک در این شهرستان داده می‌شود و  مسئولان باید در این زمینه جدی‌تر برخورد کنند.

این شهروند هندیجانی گفت: چرا باید لنج‌ها به راحتی در ساحل ما لنگر بیندازند و سوخت این مردم را به‌طور قاچاق خریداری کنند، چرا باید این کار باعث شود تا تعداد زیادی از جوانان و حتی دانش‌آموزان دست از تحصیل بکشند و دنبال قاچاق سوخت بروند و هر چند روز یکبار ما شاهد از دست دادن یک یا دو نفر از اعضای یک خانواده باشیم.

وی بیان کرد: چه بسا در کمتر از یکماه پیش اتفاق افتاد که پدر و پسر هر دو جان خود را از دست دادند.

*دولت پاسخگو باشد

بخشدار مرکزی هندیجان نیز در جلسه سوخت شهرستان هندیجان خواستار توزیع به موقع سوخت برای مشاغل خانگی، آموزشی و صنعتی شد و اظهار داشت: لازم است تدابیر لازم به منظور مقابله با هرگونه قطعی یا افت فشار احتمالی اتخاذ شود.

بهنام خضعلی ادامه داد: با توجه به اینکه بعضی از روستاهای این بخش هنوز از نعمت گاز برخوردار نیستند خواهان تهیه و ذخیره به موقع سوخت مورد نیاز برای خانواده‌ها و مدارس روستایی شد.

وی افزود: قاچاق سوخت می‌تواند به اقتصاد کشور و سیستم حمل و نقل لطمات جبران‌ناپذیری وارد کند و لازم است به منظور جلوگیری از معضل قاچاق سوخت تمام، مسئولان دستگاه‌ها همکاری و مساعدت لازم را کنند تا از زمان بارگیری سوخت تا تخلیه و فروش به صورت دقیق نظارت و بازرسی‌های لازمه صورت پذیرد.

عدم توجه دولت به اشتغال و ایجاد صنایع جانبی و پتروشیمی و حتی پالایشگاه در منطقه خود دلیل محکمی بر انجام چنین کارهای در مناطق با استعداد است؛ چرا باید نفت مردم این منطقه به نام فلات قاره به استان‌های مجاور برود و آیا دولت برای این کار خود به مردم این خطه شهیدپرور جوابی دارد.

گناه این مردم چیست که تنها دل به یک دریا و گمرک آن هم به طور موقت خوش کرده و چرا مسئولان حرف دل مردم این شهرستان را نادیده می‌گیرند.

به راستی گناه جوانان قربانی قاچاق سوخت چیست که باید در بیابان‌ها زیر موتورسیکلت بروند یا در میان شعله‌های آتش جان خود را از دست بدهند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار