تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۱۵
کد خبر: ۷۵۴۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرزندآوری هنر نیست؛ فرزندپروری رسالت است
دبیر علمی اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده، با تأکید بر اینکه فرزندآوری هنر نیست بلکه فرزندپروری رسالت است، گفت: فلسفه خلقت بر زوجیت استوار بوده و زوجیت لازمه مصونیت روانی و نفسانی زن و مرد در مسیر کمال است.

غلامعلی افروز در اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده که امروز 29 آبان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، اظهار کرد: با نگاهی ژرف به آموزه‌های دینی می‌توان دریافت که بر پایه فطرت، معنویت، عقلانیت، استوار هستند و به همین دلیل جهان‌شمول هستند. اگر آموزه‌ای بر اساس این سه مؤلفه تدوین نشود‌، باید در اسلامی بودن آن تردید کرد و به همین دلیل پایه‌های دینی و اعتقادی دین اسلام بسیار استوار است.

وی با بیان اینکه در اندیشکده بر خود فرض می‌دانیم که الگوی مطلوب خانواده ایرانی اسلامی را ارائه دهیم، گفت: باید بر اساس آموزه‌های خداوند خانواده آفرین این الگو ترسیم و ارائه شود و ما بر انجام این کار توانا هستیم و به مستشاران خارجی نیازی نداریم.

افروز ادامه داد: بر این اساس ما باید مشاوران برجسته سازمان‌های جهانی در امور خانواده باشیم. آنها با قوانین ضد بشری خانواده را تذلیل کرده و با تصویب قانون هم‌جنس‌گرایی و هم‌خانگی در دهه هفتاد، انسان و خانواده را به نابودی کشاندند.

دبیر علمی کنگره ملی روانشناسی خانواده با بیان اینکه خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی، بی‌بدیل و جهان‌شمول است، گفت: دو رکن اساسی خانواده زن و مرد محسوب می‌شود و فرزندان در این میان مهمان محسوب می‌شوند که باید برای پذیرش نقش همسر در آینده تربیت شوند که در غیر این صورت شاهد خانواده‌های متزلزل و افزایش نرخ طلاق خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه انسان دارای دو منبع اصلی آرامش یعنی یاد خدا و آرمیدن در کنار همسر است، ادامه داد: آرامش از منظر خداوند هدف غایی زوجیت است. بر ما واجب است که به اصل خانواده ترسیم شده از سوی خداوند که دارای همه ارزش‌های مطلوب است بازگردیم.

رئیس اندیشکده خانواده مرکز الگوی ایرانی اسلامی تصریح کرد: تعریف بهداشت جهانی از بهداشت روانی را رها کنید. بهداشت روانی یعنی احساس آرامش، بهره‌مندی از اندیشه پویا و آمادگی برای تعاملات بین فردی و ارتباطات اجتماعی. در این میان مهم‌ترین تعامل با همسر محسوب می‌شود چرا که طولانی‌ترین،‌ پایدارترین و سرنوشت‌سازترین نوع ارتباط است.

افروز با تأکید بر اینکه فرزندآوری هنر نیست بلکه فرزندپروری رسالت است، گفت: خانواده، نهادآفرین است و همه نهادها باید خانواده محور و در خدمت خانواده باشند چراکه فلسفه خلقت بر زوجیت استوار بوده و زوجیت لازمه مصونیت روانی و نفسانی زن و مرد در مسیر کمال است.

دبیر علمی کنگره ملی روانشناسی خانواده با اشاره به ضرورت معرفی خانواده مطلوب و مطهر به دنیا که به دور از آلودگی‌های نفسانی با هم در تعامل‌ هستند، ادامه داد: خانواده اصلی‌ترین زمینه برای حسن تأمین نیازهای انسان است و این خانواده با ازدواج بنا شده که دارای دو رکن انتخاب دقیق و عروسی آسان است.

وی گفت: سن حقیقی بشر برآیند سه مؤلفه حقیقی، زیستی(ساختار کروموزومی) و روانی است و نباید سن زایش بانوان در عصر حاضر با گذشته مقایسه شود چرا که وضعیت جسمانی و عمری زنان معاصر با گذشته تفاوت پیدا کرده است بنابراین نباید گفت که نتیجه بارداری بالاتر از 35 سال فرزندان عقب افتاده است و ترس را در دل جوانان ایجاد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار