تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۷۵۵۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هر چه مثبت تر بیاندیشید، وضع روحی مطلوب‌تری خواهید داشت
یک مدرس دانشگاه هاروارد گفت: در تحقیقات جدید پیرامون حوزه خانواده مشخص می‌‌شود که به هر میزان ذهن فرد به جنبه‌های مثبت و جدید بیاندیشد وضعیت روحی مطلوب‌تری خواهد داشت.

دکتر سید محسن فاطمی در اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده که امروز 29 آبان در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، بیان کرد: حضرت امیر(ع) می‌فرماید: «نفس خود را به دوست داشتن یکدیگر ملزم شمارید.» در شیوه‌های یک سال اخیر خانواده درمانی در آمریکا می‌توان ردی از این حدیث را مشاهده کرد که در آن زوجین پیشنهاد درک متقابل با شیوه‌های روان درمانی داده می‌شود البته این حدیث از عمق و ژرف بیشتری برخوردار است.

وی با بیان اینکه تجربه مهر ورزیدن در رأس یک ارتباط قرار می‌گیرد، گفت: پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید: «محبت به یکدیگر را به صورت کلامی و غیرکلامی ابراز کنید.» بر اساس این موضوع با تحلیلی عوامل کلامی و غیرکلامی میان زن و شوهر می‌توان آینده زندگی زناشویی آنان را پیش‌بینی کرد.

فاطمی گفت: هر گونه تعامل در گستردگی وجود انسان‌ها می‌تواند نقش بسیاری داشته باشد. انسان‌ها در خانواده از نظر شناختی با یکدیگر در ارتباطند و عدم توجه به هم زبانی و هم زمانی شناختی مشکلات زیادی را در روابط ایجاد می‌کند.

دکتر رضا خجسته‌مهر، دبیر اولین کنگره ملی روانشناسی خانواده نیز با بیان اینکه هدف این کنگره مبنی بر معرفی آخرین دستاوردهای علمی کشور در حوزه خانواده و ایجاد فضای مناسب میان فعالان و متخصصان حوزه خانواده و ازدواج گفت: از میان 1405 مقاله رسیده به دبیرخانه 384 مقاله پذیرش شد که 40 مقاله برای ارائه شفاهی و 344 مقاله برای بخش پوستر انتخاب شدند.

وی گفت: رسالت همه مسئولان و کارگزاران در فراهم آوردن ازدواج مطلوب و خانواده پایدار و بررسی ریشه‌های همسرگریزی و طلاق و روش‌های پیشگیری از آن است.

همچنین دکتر محمد رعایایی، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز نیز با بیان اینکه فعالیت این دانشگاه از سال 1334 آغاز شده است، گفت: نام این دانشگاه پس از حدود 60 سال فعالیت به نام شهید چمران سردار جنگ‌های نامنظم در هشت سال دفاع مقدس به کار خود ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه این دانشگاه در 170 هکتار شامل سیزده دانشکده فعالیت می‌کند، گفت: دانشگاه دارای قریب به 17 هزار دانشجوی کارشناسی، کارشناسی ارشد و PHD است و 540 هیئت علمی در این دانشگاه به فعالیت مشغول هستند.

رعایایی با بیان اینکه این دانشگاه در ماه‌های اخیر روزها و دوران سختی را پشت سرگذاشته است، اظهار امیدواری کرد: با تعامل مجلس با دولت و به ویژه با دانشگاهیان، تلاطم‌ها و تنش‌ها به پایان رسیده و ثبات و سامان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برقرار شود تا در فضایی آرام در سایه حمایت دولت تدبیر و امید، دانشگاه‌ها پرشتاب در مسیر توسعه و پیشرفت گام بردارند.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: امید است نه تنها در آینده شاهد برگزاری بیشتر کنگره‌های ملی بلکه کنگره‌های بین‌المللی باشیم. در آن صورت است که می‌توانیم مدعی شویم به پیشرفت واقعی دست یافتیم چرا که تعامل میان دانشگا‌ههای ایران و دیگر کشورها می‌تواند راه برون‌رفت از رخوت علمی در کشور باشد.

وی ارتقا کیفیت آموزش به جای افزایش لجام‌گسیخته پذیرش دانشجو، تربیت متخصصان مبتکر و خلاق و کارآفرین به جای تولید صرفا دارندگان مدارک دانشگاهی در سطوح مختلف، یکپارچه سازی آموزش عالی در زیر چتر وزارت علوم، تأمین بودجه پژوهشی مکفی برابر با استانداردهای بین‌المللی، تأمین بستر لازم برای برقراری ارتباط علمی، پژوهشی، آموزشی بین دانشگاهیان و کشورهای دیگر به صورت شخصی، تأمین فضای آرام آزاد و علمی در دانشگاه در راستای ایجاد فضای لازم برای شکوفایی استعدادهای خلاق و پیشگیری از مهاجرت نخبگان را برای گشودن گره‌های آموزش عالی پیشنهاد داد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار