تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۷۵۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آبيار:
كاملا اتفاقی وارد سينمای دفاع مقدس شدم
كارگردان فیلم سینمایی شیار 143 گفت: به صورت كاملا اتفاقی وارد سينمای دفاع مقدس شدم البته پيش از اين رمان اين فيلم را به نام «چشم سوم» نوشته بودم.

اکران و نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ظهر جمعه با حضور نرگس آبیار«کارگردان و نویسنده»، محمدحسین قاسمی«تهیه کننده» و گلاره عباسی «یکی از بازیگران» این فیلم و همچنین مردم شهرهای آبادان و خرمشهر در محل سینمای خلیج فارس شهر خرمشهر اکران و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

نرگس آبیار، کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در اين مراسم اظهار کرد: قبل از ساخت اين فيلم، مستندی در خصوص نقش قهرمانانه مردم شهرهای  آبادان و خرمشهر در دفاع مقدس نیز ساخته ام.

وی افزود: متاسفانه سالن سینمای خلیج فارس خرمشهر برای اکران فیلم مناسب نبود و باید در یک سالن مجهزتر اکران می شد تا مخاطب ارتباط بیشتری با این فیلم برقرار می کرد.

کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه چه اتفاقی افتاد که تصمیم به ساخت فیلم جنگی كرديد، تصریح کرد: به صورت كاملا اتفاقی وارد موضوع جنگ شدم. قبلا نیز رمان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ را با نام «چشم سوم» نوشته ام که بازیگر نقش الفت برگرفته از بخشی از این کتاب است.

شيار 143 خرمشهر

آبیار در پاسخ به سئوال یکی دیگر از حاضران در خصوص اینکه چرا فیلم را به خواب ربط دادید، بيان کرد: الفت در تمام مدت در برزخ و بیم و امید است که فرزندش به خانه باز می گردد یا خیر و این موضوع نشان از علاقمندی او به فرزندش است.

وی ادامه داد: هنگامی که یونس، نرده بان را از زیر پای الفت بر می دارد و می گوید اگر ناشکری کنی پله ها را بر می دارم و همچنین در آن هنگام آیه از از قرآن را می خواند که خدایا من خود را به تو تسلیم کردم، بی قراری الفت تمام می شود.

کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ بیان می کند: داستان فیلم شیار ۱۴۳ واقعی بود و در هنگامی که یونس به خواب یکی از سربازان می آید و می گوید: «آیا شیار ۱۴۳ را گشتی»، اسم فیلم در ذهن مخاطب تجسم می شود.

وی در پاسخ به این سئوال مبنی بر اینکه چرا برخی از لهجه های بازیگران متفاوت بود، عنوان کرد: در روستایی که فیلم را ساخته ایم لهجه ها کاملا متفاوت بود.

شيار 143 خرمشهر

کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ عنوان كرد: بازیگرانی که اصالتا کرمانی بودند نیز لهجه هایشان متفاوت بود تا جایی که برای لهجه از کارشناس لهجه استفاده کردیم.

آبیار در پاسخ به یکی دیگر از حاضران مبنی اینکه چرا الفت برای اینکه یونس به خدمت سربازی نرود از وی می خواهد ازدواج کند، توضیح داد: داستان در زیر لایه های فیلم اتفاق می افتد. الفت زن سختکوش روستایی است که هم عشق به وطن دارد و هم عشق به فرزند خود و بین دوراهی انتخاب قرار گرفته است.

کارگردان فیلم شیار ۱۴۳ بعد از اکران و نشست پرسش و پاسخ عنوان كرد: بسیاری از مردم شهر آبادان علاقه دارند که بازیگران و کارگردانان کشور، آبادانی باشند زیرا هم اکنون هنرمندان بسیاری از این شهر در سطح کشور فعالیت می کنند.

بعد از اکران فیلم، تعدادی از مادران شهدای هشت سال جنگ تحمیلی تجلیل شدند.

فیلم سینمایی شیار ۱۴۳، به نویسندگی و کارگردانی نرگس آبیار است که برنده ۳ سیمرغ بلورین از جشنواره بین المللی فجر نیز شده است.

این فیلم در ژانر جنگی و با محوریت ۸ سال دفاع مقدس است و داستان زنی به نام الفت بوده که چشم انتظار پسرش است تا خبر خوبی از راه برسد اما غافل از اینکه سال های زیادی باید در انتظار باشد.

برنامه ریزی اکران این فیلم از سوی معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند و انجمن سینمای جوان شهر آبادان در نظر گرفته شده بود.

قرار بود فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ در محل سینما نفت آبادان اکران شود که مسئولال شرکت پالایش نفت آبادان با عدم دریافت هزینه موافقت نکردند که به ناچار این فیلم در محل سینما خلیج فارس شهر خرمشهر اکران شد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار