تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۷۵۵۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر عامل اتحادیه باغداران:
مصرف بالای کود و سم در محصولات کشاورزی

مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران گفت: طی سال‌های پیش همواره با تشویق و انگیزه‌های گوناگون کشاورزان را مجبور به استفاده بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی کردیم و امروز که روسیه مشتری جدید ایران شده درخواست کرده تا دوره تولید محصولات کشاورزی را در راستای تولید استاندارد زیر نظر داشته باشیم.

نوذر نگهداری اظهار کرد: روسیه به عنوان یکی از جدیدترین و بهترین فرصت‌های بین‌المللی برای محصولات کشاورزی ایران به تازگی به جمع مشتریان این محصولات پیوسته است اما مشکلی که در این میان وجود دارد استفاده ناصحیح و بیش از حد از سموم و کودهای شیمیایی و عدم رعایت دوزهای آنها سبب شده تا یک محصول غیر استاندارد در کشور تولید شود.

وی افزود: استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی تقریبا در اکثر محصولات کشاورزی (محصولات زراعی و برخی محصولات باغی) وجود دارد؛ به گونه‌ای که کارشناسان روسی خواستار این شدند تا بتوانند دوره‌ی تولید محصولات کشاورزی در راستای تولید محصولی در حد استانداردهای جهانی تحت نظر داشته باشند.

مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران ادامه داد: وضعیت مصرف کود و سموم شیمیایی در باغات با بخش زراعت متفاوت است. چرا که در بخش زراعت محصول از ابتدا تا انتهای دوره تولید زمان کوتاهی را طی می‌کند. اما این دوره تولید در محصولات باغی طولانی‌تر است و اثرات کمتری از سموم و کودهای شیمیایی استفاده شده در محصول باقی می‌ماند اما همین اثرات هم نگران کننده بوده و اگر بخواهیم به سمت صادرات محصولات که در واقع پشتیبانی کننده کشاورز و تولیدات داخلی ماست حرکت کنیم، بایستی بتوانیم محصولی سالم و استاندارد را تولید کنیم.

نگهداری اعلام کرد: وزارت جهاد کشاورزی در دوره کنونی برنامه بلندمدتی تدوین کرده تا به سمت تولید محصول سالم و ارگانیک در ایران حرکت کنیم که این می‌تواند امیدواری را در این زمینه ایجاد کند. اما برای اجرایی کردن این طرح باید ترویج و آموزش کشاورزان و باغداران را از درون تعاونی‌های تولید آغاز کنیم و کودهای آلی را جایگزین کودهای شیمیایی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه زمانی با تشویق و انگیزه دادن به کشاورز باعث شدیم تا مصرف کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی افزایش یابد. از سوی دیگر از آنجا که کشاورز و تولید کننده تفاوتی بین قیمت محصولات سالم و ارگانیک با محصولات غیر ارگانیک مشاهده نمی‌کرد مجبور شد تا به تولید بیشتر سوق پیدا کند که یکی از راه‌های تولید بیشتر استفاده بیشتر از کودهای شیمیایی است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری باغداران افزود: نتیجه استفاده از کودهای شیمیایی و بالا بودن باقیمانده‌های شیمیایی در محصولات کشاورزی بیماری‌ها و سرطان‌های مختلفی است که در کشور شیوع پیدا کرده است.

وی افزود: این در حالی‌ است که باید دولت ضمن واگذار کردن امور تولید تا بازار محصولات کشاورزی به تشکل‌ها و اتحادیه‌های بخش خصوصی بتواند دست دلالان را به تدریج از این حوزه قطع کند و یک کانال مشخصی را برای عرضه میوه در کشور تعریف کند. از سوی دیگر نیز ترویج و آموزش کشاورزی که طی سالهای اخیر عملکرد بسیار ضعیفی داشته است باید مجددا احیاء شود.

نگهداری تصریح کرد: در صورتیکه مدیریت‌های جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها و روستاهای کشور در حوزه ترویج فعالیت چندانی ندارند و تنها وظیفه‌شان در صدور حواله‌های کود و سموم شیمیایی خلاصه شده است. همچنین در ترویج باید به گونه‌ای عمل شود تا کشاورزان با حداقل استفاده از سموم و کودهای شیمیایی بتوانند محصولی سالم را تولید کنند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار