تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۷۵۶۱۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
50 درصد هزینه خرید تجهیزات به دانشگاه‌ها پرداخت می‌شود
معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با بیان این‌که هزینه کردن در پژوهش صرفا منجر به نتیجه‌گیری نمی‌شود، گفت: نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم؛ ایجاد مراکز تحقیقاتی تنها چاره کار نیست، بلکه باید شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شوند که در این‌صورت است که ثروت تولید می‌شود.

دکتر سورنا ستاری روز شنبه در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی دانشگاه علوم‌پزشکی جندی‌شاپور اهواز که در سالن جلسات حوزه ریاست این دانشگاه برگزار شد، اظهار‌کرد: معاونت علمی و فناوری 50 درصد هزینه‌های خرید تجهیزات را به دانشگاه‌ها پرداخت می‌کند، اما برای احداث ساختمان نمی‌تواند حمایتی داشته‌باشد.

ستاری با بیان این‌که معاونت از هر حرکتی که دانشگاه را از حالت بالینی به پژوهشی تبدیل کند، حمایت می‌کند، افزود: حمایت از مراکز رشد با اعطای وام نیز از برنامه‌های معاونت است اما در زمینه ایجاد زیرساخت، در حال حاضر به‌جز در برخی موارد خاص امکان کمک و حمایت وجود ندارد. به طور مثال در حوزه دارویی با اخذ نامه از رییس جمهور به‌راحتی می‌توان مرکز تولید دارو احداث و کمک‌های مالی دریافت کرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: معاونت به پژوهش‌های پایه بها می‌دهد؛ هدف معاونت این است که پژوهش ها در صورتی انجام شود خریدار داشته باشند.

وی با بیان این‌که هم‌چون گذشته در زمینه نمایشگاه تجهیزات 40 درصد تخفیف سالیانه توسط معاونت تقبل می‌شود، افزود: پزوهش‌هایی که روی هوا تعریف می‌شود و قابل استناد نیست ارزشی نخواهد داشت؛ یک هیات علمی طی دو ساعت یک پایان‌نامه دکتری تعریف می‌کند در حالی که فاقد ارزش تحقیقاتی‌است و در نهایت یک مقاله کار می‌شود که نه قابل استناد است و نه در کار بالینی استفاده می شود، زیرا قابل مقایسه با پژوهش‌های موسسات معتبر در دنیا نیست.

ستاری افزود: به همین دلیل معاونت برای پیشگیری از این اتفاق تصمیم گرفت صندوق پژوهشگران در پژوهش‌های مشترک و تحقیقات مرز دانشی وارد شود و هزینه این پژوهش‌ها را به‌صورت کلی ارائه دهد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: هدف این است که هیچ پژوهشی در دانشگاه انجام نشود مگر این‌که مشتری در بخش صنعت یا صندوق‌هایی که از طرف دولت حمایت می‌شود، داشته باشد.

وی همچنین با بیان این‌که در حال حاضر در زمینه تجهیزات پزشکی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم، در خصوص نحوه حمایت معاونت از ساخت این تأسیسات در کشور، مشکل اصلی را آن‌چه "نبودن پروپزوال درست و حسابی” عنوان کرد، دانست و افزود: اگر شما فکر می کنید دولت می‌تواند دارو یا تجهیزات پزشکی بسازد اشتباه می‌کنید و یا اگر فکر می کنید دانشگاه می‌تواند چنین کاری انجام دهد یک تصور اشتباه است. دولت فقط می تواند تحقیقات پایه را انجام دهد و در این بخش حمایت کند.

وی مشکل اول در خوزستان را اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر دانشگاه می‌خواهد بگوید باری از دوش کسی برداشته است باید در زمینه توانمندی فارغ التحصیلان و تربیت دانشجوی کارآفرین در مراکز رشد فعال شود.

ستاری افزود: هر شرکت دانش‌بنیان که در این‌جا طرح قابل دفاع داشته باشد، غیرممکن است که رها شود. البته ایجاد زیرساخت به حجم بزرگ سرمایه‌گذاری نیاز دارد. بنابراین انتظار می‌رود که با هم‌افزایی امکانات موجود و فعال شدن مرکز رشد در جذب اساتید و فارغ التحصیلان دانشگاه برای تاسیس شرکت‌های دانش بنیان، فعالیت ها گسترش یابد.

وی همچنین میزان تسهیلات قابل ارائه به شرکت‌های دانش بنیان از سوی صندوق نوآوری را 300 میلیون تومان به صورت قرض‌الحسنه عنوان کرد و افزود: برای حمایت از شرکت‌ها هیچ محدودیتی نداریم.

در این نشست همچنین دکتر علی خدادادی قائم‌مقام دانشگاه علوم‌پزشکی جندی شاپور اهواز با ارائه گزارشی از وضعیت دانشگاه به قدمت بیش از 1700 ساله آن اشاره و اظهارکرد: این دانشگاه در حال حاضر در 11 دانشکده حدود 7 هزار و 700 دانشجو دارد و 16 مرکز تحقیقاتی در آن فعال است.

وی با اشاره به اجرای طرح ملی تحول سلامت در دولت تدبیر و امید، آن را یک طرح مدبرانه و امیدزا توصیف و خاطرنشان کرد: این طرح در سه مرحله کاهش هزینه‌های درمانی، ارائه بسته‌های بهداشتی و عرضه کتاب تعرفه‌ها اجرا شد که عدالت اجتماعی از آن نتیجه می‌شود.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز یکی از وظایف مهم دانشگاه را صیانت از اجرای این طرح دانست و ابراز امیدواری‌کرد: در آینده با اجرای صحیح این طرح در کنار حمایت مجلس، گام‌های موثری در جهت بهبود شاخص‌های بهداشتی برداشته شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند زمینه مناسبی برای کاهش هزینه‌های جانبی این طرح فراهم کنند که این کاهش هزینه‌ها منجر به ایجاد شرکت‌های تولید دارو در جهت درمان بیماران سرطانی خواهد شد.

خدادادی وجود منطقه آزاد اروند را زمینه‌ساز فعالیت‌های تجاری، حمایت از نخبگان و تأسیس شرکت‌های دانش بنیان دانست و اظهارکرد: امیدواریم با حمایت معاونت علمی و فناوری بتوانیم در عرصه تولید داروهای سرطانی و محرومیت‌زدایی در استان گام‌های اساسی برداریم.

در اين نشست روساي دانشكده‌ها و مراكز تحقيقاتي دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز مشكلات و درخواست‌هاي خود در حوزه پژوهش و فناوري را با معاون علمي و فناوري رييس‌جمهور مطرح كردند.

حمايت از تاسيس رشته‌هاي جديد، توجه ويژه به موضوع آموزش با توجه به محروميت خاص خوزستان، حمايت از ايجاد مراكز تحقيقاتي منحصر به فرد دانشگاه، ‌تاسيس شركت‌هاي دانش‌بنيان، تجاري‌سازي ایده‌ها و نخبگان، تخصيص خط اعتباري خاص براي بيماري‌هاي با شيوع بسيار بالا در استان، ‌تسهيل امور اداري نخبگان، نظارت بر قيمت‌گذاري صحيح تجهيزات آزمايشگاهي و پزشكي و خدمات پس از فروش شركت‌هاي ارايه دهنده اين تجهيزات، سازمان‌دهي يك مجموعه براي ارائه اطلاعات آماري لازم براي انجام طرح‌هاي پايه در مطالعات پزشكي، بازنگري دوره‌هاي آموزشي دانشجويان دكتری(عمومي و تخصصي) و تخصيص وقت به پژوهش براي اين دانشجويان، تغيير در سيستم آموزشي دانشجويان PhD و دكتراي عمومي و تخصصي، حمايت از احداث پروژه ساخت دانشكده داروسازي براي رفع مشكل فضاي آموزشي، فيزيكي و آزمايشگاهي اين دانشكده، مشخص كردن وضعيت استخدامي اعضاي هيات علمي دانشگاه براي افزايش ماندگاري و جلوگيري از دلسردي آن‌ها، احياي برخي رديف‌هاي بلاتصدي كه در زمان جنگ وجود داشت و پس از ‌آن منحل شد و حمايت در خصوص همكاري فرابخشي و بين‌المللي، از اهم مطالب مطرح شده در اين نشست بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار