تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۷۵۶۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فعالیت واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر40 درصد
نرخ بیکاری در خوزستان 25 درصد است
معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان گفت: یکی از عوامل اصلی بیکاری در خوزستان فعالیت واحدهای تولیدی با ظرفیت زیر 40 درصد است.

امید حاجتی در جلسه مشترک هم اندیشی اعضای شواری هماهنگی ادارات تابعه شورای هماهنگی ادارات تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که روز شنبه ، یکم آذرماه در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: خوزستان دومین استان در تولید ناخالص ملی با نفت و چهارمین بدون نفت است اما متاسفانه جزو سه استان بیکار کشور محسوب می شود.

وی افزود: برای حمایت از اقشار کم درآمد، 33 میلیارد تومان اعتبار را به اشتغال جامعه تحت پوشش اداره کل بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) اختصاص دادیم.

معاون برنامه ریزی استانداری خوزستان خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال اقدامات خوبی در جهت توسعه استان انجام شد که علی رغم محدودیت های خارجی مانند تحریم ها، نتایج خوبی در توسعه حاصل شد، به طوری که نرخ تورم 6 ماهه استان در سال جاری 16 درصد بود. این عدد در مقایسه با نرخ تورم کشوری 2 درصد کمتر می باشد.

حاجتی با بیان این‌که آماری که از سوی مسوولان دولتی در زمینه بیکاری و اشتغال خوزستان ارایه می‌شود واقعی است، اظهار کرد: نرخ بیکاری یکی بر اساس سرشماری و دومی از طریق طرح اشتغال به دست می آید. آمار سرشماری به طور رسمی از سوی مرکز آمار ایران اعلام می شود.

وی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 90 نرخ بیکاری در خوزستان 25 درصد و نرخ بیکاری حاصل از طرح اشتغال 8 درصد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: فعال‌سازی صد درصدی کلیه واحدهای تولیدی، اشتغال استان را به صد درصد می رساند و دیگر مشکل بیکاری نخواهیم داشت.

همچنین اسماعیل جلیلی، نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی در این جلسه اظهار کرد: بحران اول ما در خوزستان بیکاری است. آماری که از بیکاری از سوی مسوولان استانی ارائه می شود واقعی نیست و ما آن را قبول نداریم.

وی بیان کرد: از سیاست‌گزاران استان انتظار داریم تا واقعیت ها را در ارائه آمار در نظر بگیرند و بر اساس آمار واقعی، برای توسعه استان برنامه ریزی کنند.

نماینده مسجدسلیمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: شاخص های بیکاری و اشتغال ارائه شده از سوی مسوولان استانی با واقعیت های جامعه سازگاری ندارد. وقتی زن خانه دار، سرباز و حتی فردی که یک ساعت در هفته کار می کند شاغل محسوب می شود، انتظار دارید آمار واقعی باشد؟

جلیلی خاطر نشان کرد: نرخ بیکاری 8 درصد آمار واقعی خوزستان نیست، چه مسوولان بپذیرند چه نپذیرند.

جواد سعدون‌زاده، نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی نیز عنوان کرد: نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: سهم خوزستان در تولید ناخالص ملی 17 درصد است در حالی که بهره مندی آن از منابع ملی، تنها 5 درصد می باشد.

وی با بیان این که محرومیت و نبود آثار و جلوه‌های تمدن شهری در شهرستان های خوزستان از موارد مهم و نگران کننده است، افزود: رییس جمهور در سخنرانی خود در دوران کاندیداتوری قول داد تا سه درصد از درآمدهای نفتی را به خوزستان اختصاص دهد اما این امر تاکنون محقق نشده است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محرومیت و مشکلات مردم آبادان، گفت: ایجاد تعاونی ها در آبادان سیر تکاملی را طی نمی کند. متاسفانه اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فقط به تعاونی ها مجوز تاسیس می دهد اما هیچ گونه نظارتی بر روند بهره برداری ندارد.

سعدون‌زاده با بیان این که شکاف عمیقی بین اعطای تسهیلات و مصوبات وجود دارد، تصریح کرد: آتش سوزی پاساژ کادوس 150 مغازه دار را دچار خسارت کرد، چند ماهی از این حادثه می‌گذرد اما کسبه آن هنوز تسهیلات مصوب شده را دریافت نکرده اند.

وی اظهار کرد: در زمینه صید و صیادی بیشترین و بزرگترین صیادی با 500 فروند لنج صیادی و 4 هزار شناور کوچک در آبادان است اما متاسفانه صیادان از هیچ گونه خدماتی بهره مند نیستند. هزینه بیمه سلامت آن ها هر سال افزایش می یابد، در حالی که درآمد آنان تغییری نمی کند. به نظر می رسد افزایش سالانه هزینه های بیمه، اجحاف در حق صیادان است.

نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بیش از 2 سال از تعریف طرح هزار هکتاری شیلاتی آبادان می گذرد اما هنوز اقدامی در جهت فعال سازی آن نشده است. تاکنون 70 تعاونی در این طرح به ثبت رسیده اند که در صورت فعال شدن سهم زیادی از اشتغال آبادان از طریق آن ایجاد می شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار