تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۷۵۶۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون رییس جمهور:
تا 11 سال آینده باید 250 هتل بسازیم
معاون رییس جمهور اعلام کرد: در 11 سال آینده، مطابق با افق 1404 در سند چشم‌انداز، باید 250 تا 260 هتل بسازیم.

مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - در نشست هماهنگی دست اندرکاران صنعت هتلداری با بیان این که هم اکنون حدود 120 هتل چهار و پنج ستاره درحال ساخت است، این پرسش را مطرح کرد که تا سال 1404 (پایان سند چشم‌انداز 20 ساله) چه تعداد هتل نیاز است؟ و در پاسخ گفت: محاسبه کردیم اگر یک یک هتل چهار یا پنج ستاره 300 تا 400 اتاق داشته باشد و هر گردشگر یک هفته در آن اقامت کند، باید این 120 هتلی که اکنون در حال ساخت است، تا سال 1404 به بیش از دو برابر یعنی حدود 400 هتل برسد، به تعبیری در سال در 11 سال آینده باید 250 تا 260 هتل ساخته شود؛ یعنی در هر سال بین 20 تا 25 هتل باید بسازیم. این آمار دور از ذهن نیست، چرا که همین حالا هم بین 50 تا 100 هتل، پیشرفت فیزیکی متفاوتی از صفر تا 95 درصد دارند.

او همچنین از معرفی 800 میلیارد تومان پروژه گردشگری به صندوق توسعه ملی برای دریافت اعتبار و تسهیلات طبق مصوبات قانونی خبر داد که هر یک از این پروژه‌ها تا 50 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. وی افزود: خیز برای توسعه گردشگری برداشته شده و فکر می‌کنم در این بخش باید به گونه‌ای عمل کنیم که سالی 20 تا 25 هتل را به مدار بهره‌برداری برسانیم. بنابراین لازم است درباره علت حرکت کُند بانک‌ها برای بررسی پروژه‌های گردشگری نشستی را بگذاریم تا موانع برطرف شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه از هتلداران درخواست کرد، سریع‌تر تخلفات شهرداری‌های را احصاء کنند تا از طریق استانداران و شهرداران جلوی این بی‌نظمی‌ها گرفته شود.

او این درخواست را به دنبال اعتراض نمایندگان هتل‌های کشور نسبت به برخی عوارض شهرداری‌ها که به عناوین مختلف از هتل‌ها گرفته می‌شود، مطرح کرد و در ادامه گفت: مطابق قانون این اختیار به فرمانداران داده شده تا با رفتارهای مغایر با قانون شهرداری‌ها برخورد لازم را انجام دهند.

سلطانی‌فر در ادامه به روند پیشروی برنامه ششم توسعه اشاره کرد و یادآور شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان اولین عضو دولت یک سال زودتر ردیف‌های مرتبط با فعالیت‌ها و پیشنهاد اعتبار را داده است، اما آنچه فوق‌العاده حائز اهمیت است احکامی است که برای رشد، توسعه و حل مشکلات در برنامه ششم داده می‌شود و کار در این بخش هنوز ادامه دارد.

او اضافه کرد: باید بتوانیم در برنامه ششم احکامی را بگنجانیم که باعث همگرایی سایر دستگاه‌های اجرایی و زمینه‌ساز استفاده از نهادها و دستگاه‌ها شود، برای تکمیل این بخش دو سه ماه فرصت وجود دارد که لازم است بخش خصوصی حضور پررنگی داشته باشد تا در پایان کار معترض نشود که این برنامه هم مثل گذشته بدون اعمال نظر این بخش بسته شد.

وی تاکید کرد: هنوز قسمت اصلی برنامه ششم توسعه در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جای تبادل نظر دارد و هیچ جمع‌بندی نشده است.

سلطانی‌فر همچنین گفت: براساس مذاکره با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برنامه پیشنهادی شش ساله در بخش ردیف و اعتبارات تهیه و تقدیم این سازمان و مسوولان عالی‌رتبه شده که بر همین مبنا بودجه سال 1394 این سازمان برشی از این برنامه شش ساله بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه سخنانش به رشد ورود گردشگران خارجی به کشور اشاره کرد و افزود: براساس آمار دقیق پلیس مهاجرت، برای نخستین‌بار روند ورود و خروج مسافران در چهار ماه متوازن شد، قطعا طبیعی است در ایام نوروز این روند برعکس شود، چون زمان سفر ایرانی‌ها است، اما این که طراز گردشگری مثبت شده، خیلی با ارزش است.

وی همچنین با اشاره به اوضاع برنامه‌ریزی و ساختاری گردشگری در کشور اظهار کرد: در بخش گردشگری مثل صنایع‌دستی تصمیم‌گیری و تمرکز وجود ندارد و گردشگری مثل گوشت قربانی شده است، مثلا این که سه مجوز مختلف الف (فورش بلیت هواپیما)، ب (برگزاری تورهای گردشگری) و پ (برگزاری تورهای زیارتی) داریم مفهوم نیست، اگر بخواهیم گردشگری را دقیق‌تر ساماندهی کنیم، باید این مجوزها توسط یک مرجع صادر شود.

وی تاکید کرد: نبود برنامه‌ریزی منسجم، منظم و مشخص که گردشگری را مدیریت کند به شدت این حوزه را تهدید می‌کند.

سلطانی‌فر گفت: ما موظفیم به مرور پیش برویم و مرحله به مرحله مشکلات را احصاء کنیم، چرا که همه ما سرنشینان یک کشتی هستم و اگر آن را به سر منزل مقصود برسانیم همگی نجات پیدا می‌کنیم.

او در عین‌حال یادآور شد: همگرایی این دولت با گردشگری در تاریخ 35 ساله ی بعد از پیروزی انقلاب و یا شاید قبل از آن بی‌سابقه بوده است، دیدار وزیر اطلاعات با بخش خصوصی گردشگری و ایجاد اطمنیان خاطر برای حفظ امنیت و همچنین اظهارات وزرای کشور و امور خارجه درباره اهمیت گردشگری مؤید این موضوع است.

معاون رییس‌جمهور در ادامه به فعالیت دوباره مجامع، شوراها و کارگروه‌های قانونی مربوط به این سازمان که بین 5 تا 10 سال تعطیل بودند، اشاره کرد و افزود: شورای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 10 سال، کمیته حفاظت از میراث فرهنگی هشت سال و مجامع شرکت‌های مرتبط حدود پنج تا شش سال تشکیل نشده بودند و در این مدت تصمیم‌گیری‌ها یا غیرقانونی بود و یا حاصل تدبیر عقل یک نفر.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه این نشست که با طرح و بررسی مشکلات صنعت هتلداری همراه بود، درباره خانه مسافرها که فعالیت نابسامان آنها موضوع مورد اعتراض هتلداران شده است، گفت: انتقاد وارد شده به فعالیت نا به سامان آن ها مورد تایید است؛ اما آیا درست است که این خانه‌ها را رها کنیم و یا بهتر است نظامی برای سامان دهی این خانه ها ایجاد شود و فعالیت آنها با مجموعه ی هتل ها هماهنگ شود؟

وی اضافه کرد: بر این باورم که خانه مسافرها را باید با هماهنگی هتلداران مدیریت کرد تا در فصول مختلف از امکانات هریک به طور متناسب استفاده شود، فکر می‌کنم هیچ یک از هتلداران مخالف ساماندهی این خانه‌ها نباشند.

او همچنین درباره مساله نرخ‌گذاری هتل‌ها اظهار کرد: به صورت کلی موافقیم نقش خود را روز به روز در امور تصدی‌گری کمرنگ کنیم. درباره نرخ‌گذاری توسط مجامع هتلداری هم مشکلی نداریم و می‌توان در چند جلسه کارشناسی، فرمول و چهارچوب مشخصی را تعیین کرد تا هتلداران هم آن را رعایت کنند و خودشان درگیر نرخ‌گذاری شوند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار