تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۵۷۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیش‌بینی قیمت نفت تا 6 سال آینده
یک کارشناس با اعتقاد به این‌که قیمت نفت تا سال 2020 افزایش نمی‌یابد، استفاده از ظرفیت‌های صادرات غیرنفتی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و اهداف سند چشم‌انداز 1404 را تنها راهکار موجود کشور دانست.

مجید دلاوری - کارشناس اقتصادی - اظهار کرد: اوپک پیش‌بینی می‌کند که کاهش قیمت نفت موقت است اما این‌طور نیست و به نظر می‌رسد تا سال 2020 قیمت‌های نفت دچار نوسان چندانی نشود. پیش‌بینی می‌شود که در سال 2020 اتکا به درآمدهای نفتی خاورمیانه بیشتر شود. لذا تا 5-6 سال آینده باید توسعه منابع جایگزین نفت و صادرات غیرنفتی را به عنوان استراتژی اصلی خود دنبال کنیم.

وی افزود: اقتصاد ایران وابسته به فروش نفت خام است. اما با توجه به شرایط موجود باید از حالت سنتی اتکا به فروش نفت خام خارج شده و به دنبال کسب درآمدهای جایگزین از جمله صادرات بخش صنعت، میعانات گازی، صادرات گاز و پتروشیمی برویم.

این کارشناس انرژی با اشاره به 40 پروژه در حال ساخت پتروشیمی در کشور گفت: اگر این طرح‌ها در سال‌های آینده به بهره‌برداری برسند صادرات 12 میلیارد دلاری سالیانه پتروشیمی ایران می‌تواند چند برابر شود.

دلاوری هم‌چنین درباره فازهای پارس جنوبی یادآور شد: تکمیل کلیه فازهای میدان پارس جنوبی که دولت وعده تحقق آن را تا سال ۹۶ داده می‌تواند زمینه‌ی صادرات 70-80 میلیارد دلار صادرات گاز را برای کشور فراهم کند. کشور قطر از سال 1368 در حال بهره‌برداری از میدان مشترک گازی پارس جنوبی (گنبد شمالی) است اما متاسفانه ما از این ظرفیت غافل شدیم.

این کارشناس انرژی با اشاره به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، پاکستان و هند که برخی مشتری فعلی و برخی مشتری بالقوه گاز ایران هستند خاطرنشان کرد: انتقال گاز از طریق خط لوله که کم‌هزینه است به این کشورها می‌تواند درآمد خوبی برای ما ایجاد کند.

وی با اشاره به تاکید اقتصاد مقاومتی بر اقتصاد خوداتکا و چندمحصولی گفت: استفاده از مزیت‌های صادراتی بخش صنعت، میعانات گازی، گاز و پتروشیمی به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و برنامه‌های بلندمدت اقتصادی از جمله سند چشم‌انداز کمک می‌کند.

به گفته‌ی دلاوری، امکان افزایش ظرفیت‌های مالیاتی و اتکای بیشتر با توجه به پایه مالیاتی موجود وجود ندارد. درآمدهای مالیاتی نیاز به فضای کسب و کار پررونق دارد که در حال حاضر امکانش در کشور فراهم نیست. لذا باید منتظر توفیق راهبردهای اقتصادی دولت از جمله بسته پیشنهادی بمانیم تا امکان استفاده از ظرفیت‌هایی همچون درآمدهای مالیاتی در آینده فراهم شود.

این کارشناس انرژی با اشاره به کاهش 30 درصدی قیمت نفت، امکان بررسی کارشناسی افزایش نرخ ارز در بودجه سال آینده از 2550 تا حدود 2800-2900 تومان را ضروری عنوان کرد.

وی با اشاره به قیمت بالای نفت در سال‌های گذشته گفت: متاسفانه در گذشته نتوانستند از فرصت نفت بشکه‌ای 110 دلار استفاده لازم را ببرند.

دلاوری تصریح کرد: جغرافیای انرژی طی چند سال اخیر دچار تغییراتی شده است. انقلاب گاز و نفت شیل که طی آن کشورهای آمریکا و کانادا با استفاده از تکنولوژی بالا از میان سخره‌ها و ماسه‌ها نفت استخراج می‌کنند باعث کاهش قیمت گاز از 8.8 میلیون دلار به حدود 3 میلیون دلار در هر میلیون بی تی یو شده است.

این کارشناس انرژی خاطرنشان کرد: با این تحول، آمریکا به قدرتی تصمیم‌گیر در زمینه‌ی انرژی تبدیل شده و طبیعتا در کنار اوپک خواهان بالا بودن قیمت نفت و گاز است. این کشور در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین صادرکننده گاز جهان است و قصد دارد تا بخش خصوصی را برای سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز خود ترغیب کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار