تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۶
کد خبر: ۷۵۷۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جبهه‌اي به نام انديمشك؛
طولاني‌ترين بمباران هوايي دشمن چگونه رقم خورد؟
در سال ششم جنگ تحميلي و در روزهايي كه خورشيد با اشعه‌هايش سعي داشت گرماي خود را بر سرماي پائيز سال 1365 نشان دهد، آسمان شهر انديمشك مملو از پرنده‌هاي آهنين شد كه سعي داشتند پرچم مقاومت و ايستادگي را از دست مردم اين ديار به زير بكشند.

عباس اسلامي‌پور، رزمنده دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: روزهاي آخر شهريور سال 1359 رژيم بعث عراق به نمايندگي از استكبار جهاني، آغازگر جنگي شد كه گرچه خسارات و زيان‌هاي فراواني به جهت اقتصادي و اجتماعي وسبب شد اما به گفته امام خمینی(ره)، يك نعمت بود.

وی که از نزدیک شاهد وقایع چهارم آذر 65 در اندیمشک بوده است، ادامه داد: روز سه‌شنبه چهارم آذر ماه سال 1365 در حالي كه ساعت از 11:45 صبح گذشته بود، دشمن بعثي با بهره‌گيري از توان نيروي هوايي خود و با 54 فروند هواپيماي اهدايي كشورهاي استعمارگر، مردم انديمشك را مورد هجوم خود قرار داد و در اين مدت ديوارهاي شهر همچون گهواره‌اي مدام مي‌لرزید.

اسلامی‌پور تصریح کرد: در این واقعه، پرسشي اذهان را مشغول مي‌سازد؛ انتخاب يك شهر با جمعيتي حدود 50 هزار نفر و بمباران طولاني‌مدت آن چه ارزشي براي صدام و نيروهاي حزب بعث داشت؟

این رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به مروري كوتاه بر حوادث سال 1365 در جنگ تحميلي، گفت: در بخشي از پيام مهم امام راحل در آغاز سال 1365 آمده است: «انبياء نمي‌خواستند كه جنگي باشد و نمي‌خواستند كه دعوتي باشد به غير از اين دعوت، دعوت به گرفتن كشور و دعوت به اينها ، هيچ وقت در آنها نبوده است. ما اگر چنانچه در اين پيروزي‌ها كه بحمدالله به طور چشمگير حاصل شده است، ما از آن راهي كه انبيا دارند منحرف نشويم، سال نو بر ما مبارك است و ما پيروز هستيم.»

وی ادامه داد: نامگذاري سال 1365 از سوي امام خميني (ره) به نام سال پيروزي مي‌توانست نقطه عطفي در حوادث سال ششم جنگ باشد؛ سالي كه در تيرماه آن "مهران" آزاد شد و در شهريور آن اجلاس هشتم غيرمتعهدها بر پا و با سخنراني قاطع و حكيمانه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، تحميلي بودن جنگ و متجاوز بودن عراق مطرح گرديد.

وی بیان کرد: در اين سال قطعنامه 588 در شوراي امنيت سازمان ملل متحد در مورد جنگ تحميلي عراق به ايران تصويب، اما به دليل اين كه از نام بردن كشور متجاوز پرهيز شده بود، جمهوري اسلامي ايران آن را نپذيرفت. همچنين اعزام تاريخي سپاهيان حضرت محمد (ص) كه در قالب سپاه يك‌صد هزار نفري شكل گرفته بود، پيام مهم ايستادگي و مبارزه تا پيروزي را نويد مي‌داد و سرانجام نيز عمليات غرورانگيز كربلاي 5 كه دروازه شهر "بصره" را به لرزه در آورد از حوادث سال 1365 بود كه سالي متفاوت در دوران هشت ساله جنگ تحميلي به شمار مي‌رود .

اسلامی‌پور گفت: دشمن هم با توجه به پيام مهم حضرت امام (ره) و رصد شرايط جمهوري اسلامي و حوادث ميداني جنگ تحميلي، هجوم هوايي را سرلوحه كار خود قرار داد و اوج جنگ شهرها را رقم زد. البته ناگفته پيدا است که هدف حملات هوايي دشمن بعثي، ايجاد رعب و وحشت و شكستن حلقه مقاومت مردم در پشت جبهه و انهدام مراكز مهم پشتيباني كشور بود. در اين راستا شهرهاي مختلف كشور از جمله تهران، اصفهان، اهواز، قم و تاسيسات نفتي در خليج فارس هدف بمباران هوايي واقع شدند .

وی عنوان کرد: براي طولاني‌ترين بمباران هوايي در انديمشك مي‌توان دلايل زيادي برشمرد كه مهمترين آن پيوند ناگسستني مردم اين ديار با مولا و مقتداي خويش و اعزام فرزندان برومند اين شهر در خط مقدم بود، فرزنداني كه در قالب گردان حمزه و پيش از آن گردان قائم توانستند در عمليات‌هاي مهمي چون فتح‌المبين، بيت‌المقدس، والفجر 8 و نصر 4 فداكاري كنند .

این رزمنده اظهار کرد: دليل دوم، نوشته اعتراف‌گونه آنتوني كردسمن و آبراهام واگنز در كتاب درس‌هايي از جنگ مدرن مي‌باشد كه در آن به صراحت بيان شده در 25 نوامبر 1986 (4 آذرماه 1365) دور جديدي از حملات هوايي عراق آغاز شد. حدود 54 جنگنده عراق به 6 هدف كه شامل پايگاه شكاري نزديك دزفول، يك پادگان نظامي، يك پايگاه هوايي، تاسيسات لارك و ايستگاه راه آهن انديمشك (حمله) شد.

وی گفت:‌ در اين كتاب مهم از يك ابهام ديرين پرده برداشته شده و آن اين كه ايستگاه راه آهن انديمشك به عنوان مركز ثقل و بارانداز جنگ تحميلي از حيث نيروي انساني و امكانات پشتيباني بايد مورد حمله قرار گيرد. همچنين در اين كتاب آمده است که نيروي هوايي عراق حالا ديگر از هميشه قوي‌تر است. تجهيزات جنگي و سيستم‌هاي سوختگيري هوايي كه از شوروي و فرانسه به عراق رسيده بود به جنگنده ‌اي ميراژ اف-1 امكان سوختگيري در پروازهاي طولاني داده بود.

اسلامی‌پور ادامه داد: مشاهده مي‌شود اين هجوم طولاني‌مدت با برنامه‌ريزي و كاملا هوشمندانه از سوي جبهه دشمن صورت گرفته است چرا كه اگر انديمشك در سال ششم جنگ تحميلي كه سال پيروزي‌هاي بزرگ بود،ع قبه استراتژيك و مهم در جبهه‌هاي مياني و جنوب محسوب مي‌شد، با انهدام و يا كم اثر شدن نقش آن، در صحنه نبرد نيروهاي رزمنده دچار مشكلات و چالش‌هاي بزرگ مي‌شدند.

وی تصریح کرد: اين اهميت از آن رو بيشتر خودنمايي مي‌كند كه، نخست؛ انهدام خط راه آهن به عنوان حلقه اتصال جبهه‌هاي جنوب و مياني با مركز كشور ، سبب اختلال در اعزام نيرو و امكانات پشتيباني به خط مقدم مي‌شد. دوم‎؛ انهدام مخازن نفت مستقر در انديمشك، اخلال در توليد نفت و شوك اقتصادي را رقم مي‌زد . سوم؛ انهدام ايستگاه اصلي برق شمال كه در منتهي‌اليه جنوبي شهر واقع است، موجب بروز قطعي برق و ذخيره انرژي مي‌شد .و چهارم؛ از بين بردن نيروي انساني كه در 21 پادگان اطراف شهر انديمشك مشغول آموزش و آمادگي جهت حضور در خط مقدم بودند، سبب خالي شدن جبهه‌هاي مياني و جنوب از نيروي رزمنده مي‌گشت .

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در كنار اينها، دشمن سعي در انهدام مراكز درماني چون شهيد كلانتري كه بار اصلي تيمارداري جبهه را بر دوش مي‌كشيد، داشت. این موضوع، اختلال در امور درماني رزمندگان را رقم مي‌زد و در نهايت هم "مقاومت مردمي" شهري شكسته مي‌شد كه حضرت امام خميني (ره) در مورد آن فرمودند: اين انديمشك است كه مورد هجوم تجاوز واقع مي‌شود، دنباله‌اش جنگ جنگ تا پيروزي مي‌گويد.

وی افزود: دشمن با همه توان خود در آذر ماه 1365 براي شكستن اين حلقه مهم سعي نمود اما مردم قهرمان و مقاوم انديمشك، نه تنها كمر خم نكردند بلكه در روز هشتم آذر در مراسم تشييع شهدای خود از جمله فرمانده شهيد عزت‌اله حسين‌زاده از فرماندهان گردان حمزه سيد الشهدا لشكر 7 وليعصر «عج»، بر عهد و پايمردي خود در دفاع از آرمان‌هاي نوراني اسلام و فرامين امام خمینی(ره) و راه شهدا مصمم‌تر و ايستاده‌تر شعار «ما ايستاده‌ايم» را سر دادند.

اسلامی‌پور گفت: در اين روز 75 نفر از شهروندان انديمشك و بيش از 200 رزمنده از رزمندگاني كه به قصد عزيمت به سرزمين نور وارد ايستگاه راه آهن شده بودند، به شهادت رسیدند و 500 نفر نیز مجروح شدند. چهارم آذر ماه 1365 روز حماسه مقاومت مردم انديمشك است روزي كه جاي آن در تقويم ديار ايران اسلامي خالي است.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: اندیمشک
:
:
:
آخرین اخبار