تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
کد خبر: ۷۵۷۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
استاندار خوزستان:
عوارض خروجی زائران تا پایان اربعین اخذ نمی شود
هر چه توقف در مسیر حرکت زائران کمتر باشد، ارائه خدمات بهتر خواهد بود و حوادث کمتری رخ خواهد داد. بنابراین باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا تجمع و ترافیکی ایجاد نشود. هزینه ای که در قبال معطلی و بی نظمی پرداخت می شود به مراتب بیشتر از این مبالغی است که مردم به عنوان عوارض می پردازند
خوزنیوز: استاندار خوزستان گفت:  12 هزار و 500 تومان عوارض خروجی از مرز  تا پایان اربعین از زائران عتبات عالیات گرفته نمی‌شود.

به گزارش خوزنیوز، عبدالحسن مقتدایی در جلسه شورای عتبات عالیات استان اظهار کرد: به منظور ایمنی و بهبود روند حرکت زائران 2 ستاد پشتیبانی و امدادی با حضور مسئولان آبادان، اهواز و دشت‌آزادگان تشکیل خواهد شد. برای پیگیری و مشکلات موجود در مسیر زیارت عتبات عالیات، تمامی دستگاه ها از جمله سپاه، هلال احمر ، صدا و سیمای آبادان و اهواز و دستگاه‌هایی که توان اجرایی دارند، می‌توانند در روند بهبود مشکلات زائران بسیار تاثیر گذار باشد.
استاندار خوزستان بر ضرورت عدم توقف در مسیر حرکت زائران تاکید کرد و گفت: هر چه توقف در مسیر حرکت زائران کمتر باشد، ارائه خدمات بهتر خواهد بود و حوادث کمتری رخ خواهد داد. بنابراین باید همه تلاش‌ها به کار گرفته شود تا تجمع و ترافیکی ایجاد نشود.
وی گفت: هزینه ای که در قبال معطلی و  بی نظمی پرداخت می شود به مراتب بیشتر از این مبالغی است که مردم به عنوان عوارض می پردازند.

مدیر حج و زیارت استان خوزستان اظهار داشت: جمعیت زائران امسال نسبت به سال پیش بسیار افزایش یافته واگرجمعیت متقاضیان به این صورت پیش رود کنسولگری عراق متقبل این تعداد ویزا نبوده وما نیز جوابگوی متقاضیان نخواهیم بود.

ناصر حویزاوی گفت: امسال هم خوزستان برای صدور ویزا میزبان استانهای همجوار خود از جمله: یزد، فارس، چهارمحال و بختیاری و بوشهر شود.
وی در رابطه با اسکان زائران در مرز چذابه خاطرنشان کرد: امیدواریم اداره آموزش و پرورش و دانشگاه پیام نور مرکز بستان برای تامین محل اسکان زائرین همکاری کنند.
مدیر حج و زیارت استان خوزستان  ادامه داد: 16 گیت که دردستور کار قرارگرفته بود آماده به کار هستند که 8 گیت مجهز و بقیه آن در حال تجهیز است.
حویزاوی افزود: یکی دیگر ازمشکلاتمان شوری آب محل است که با تجمع واستقبال مردم، نیاز بیشتر شده و تامین آب شیرین و قابل شرب بسیار حائز اهمیت خواهد بود.
وی در پایان بیان داشت: دربحث ویزای اضطراری این احتمال وجود دارد بسیاری از هموطنان گرامی که در لحظات اخر تصمیم به زیارت می گیرند به مانند سالهای گذشته پیش آمده که حدود10 الی15درصد مردم از ویزای اضطراری استفاده کردند به همین دلیل باید مکانهایی جهت ارائه ی ویزای اضطراری اماده گردد. در این زمینه جایگاه شهید باکری را دوستان در اختیار ما گذاشته اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان گفت: از تجربه‌ای که سال گذشته در ایام اربعین داشتیم به این نتیجه رسیدیم اداره کل حج و زیارت تمهیداتی برای ثبت‌نام افراد در مرز‌ها درنظر بگیرد و بستری فراهم شود که افراد بتوانند ویزای خود را در اهواز، آبادان و خرمشهر بگیرند.



نصراله دهقان افزود: شهرداری اهواز به عنوان شهرداری معین در منطقه چذابه و شهرداری‌های آبادان و خرمشهر شهرداری معین در مرز شلمچه هستند. شهرداری‌های معین موظف هستند امکانات و ماشین آلات لازم را در مناطق دشت آزادگان، شلمچه و چذابه فراهم کنند.
وی در پایان درخواست کرد: تدابیر برای برگشت زائران در مرز‌ها باید اندیشیده شود به ویژه اداره کل حج و زیارت خوزستان با همکاری شرکت‌های مربوط امکان بازگشت زائران رافراهم نماید.


معاون امنیتی انتظامی استانداری خوزستان درخصوص سازماندهی پایانه مرز شلمچه و چذابه گفت: با توجه به خاطره تلخی که سال گذشته برای هموطنان در مرزها رخ داد امسال سعی در بهبود واصلاح خدمات ارائه شده در پایانه های مرزی خواهیم داشت.
قدرت اله دهقان  بیان داشت:  امسال خدماتی از جمله استقرارنمایندگان معرفی شده در مرز، سازماندهی هیئت ها، تامین پتو وموکت و استقرار پست امدادی و آمبولانس توسط هلال احمر، اسکان پست های امدادی توسط اورژانس، آماده باش نیروهای بهداشتی، تامین آب وبرق، پاکسازی محوطه ها توسط شهرداری، احداث 2 اردوگاه درمرز چذابه و استقرار کارگروه هایی در مرز توسط هلال احمر، افزایش گیت های گذرنامه، استقرارنیروهای گمرک و افزایش خودپردازبه سرپرستی بانک ملی  برای بهبود شرایط به زائران ارائه خواهد شد.

احمد سیاحی معاون امورعمرانی استانداری خوزستان نیز در این جلسه اظهار داشت: باید صادرات و واردات کالا نیز در این مدت با تغییر شیفت مکانی و زمانی انجام شود و زمانی که مسافران کمتر تردد می‌کنند اقدام به صادرات و واردات شودکه  زائران با مشکل دریافت عوارض روبه‌رو نشوند.
معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان بیان داشت:  ازتجربه سال گذشته  وتراکم جمعیت در چذابه توانستیم مشکلات را برطرف کنیم و تراکم ظاهری را درروز نداشته باشیم وبه راحتی زائرین بتوانند بسمت عتبات عازم شوند.
فرج اله خبیر ادامه داد: بخشی از خدمات در ارتباط با گذرنامه اند باید قبل از ورود به پایانه مرزی انجام شود تا مردم ویزاهای شان را در اهواز، آبادان و خرمشهر بگیرند. امکانات رفاهی ازجمله:سرویس بهداشتی باید با هماهنگی تمامی ارگان ها تامین شود.
وی در پایان گفت: نگران ایستگاه های امنیتی نیستیم و با برای بازرسی های نیروهای بسیج خواهران و برادان مستقرخواهند.
برای برگشت زائرین به شهرهایشان نیز امکانات  مورد نیاز آماده خواهد شد.

حجت‌الاسلام سید محمود موسوی، مسئول بازسازی ستاد عتبات عالیات استان نیز بیان داشت: اهمیت اطلاع‌رسانی دستگاه‌های فرهنگی بسیار مهم است باید در حوزه اطلاع رسانی تمهیدی اندیشیده شود که مردم بهتر وبیشتر از اطلاعات سالهای قبل مطلع باشند.
:
:
:
آخرین اخبار