تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۷۵۸۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
همایش مشاوران وزرا و مشاوران استانداران در امور ایثارگران؛
باور عمیق لازمه موفقیت در خدمتگزاری به ایثارگران است
اولین همایش مشترک مشاوران وزراء و مشاوران استانداران سراسر کشور در امور ایثارگران در اهواز برگزار شد.

فرج الله خبیر، معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان در این همایش که امروز (5 آذرماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: کار در حوزه امور ایثارگران کاری بسیار سخت است که لازمه موفقیت در خدمتگزاری به ایثارگران، خانواده‌های شهدا، و جانبازان، باور عمیق در وجود خدمتگزاران این عرصه است.

وی ادامه داد: شیفتگی، تحمل و صبوری در وجود خدمتگزاران را در حوزه امور ایثارگران ارائه خدمت را مطلوب می‌سازد. بنابراین انتظار می‌رود خدمتگزاران این عرصه با اجرای کامل قانون ایثارگری در سطح ملی و همچنین بسیج امکانات، رفاه خانواده های ایثارگران را فراهم سازند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان اظهار کرد: استان خوزستان در مباحث در عرصه اقتصادی کشور پس از استان تهران بیشترین درآمدها را دارد. 80 درصد تولید نفت در این استان صورت می‌گیرد و به دنبال آن 50 درصد بودجه کشور نیز از نفت محقق می‌شود. لذا سرمایه بزرگی در استان وجود دارد.

خبیر با اشاره به تنوع زیستی، اقلیمی، و قومی و آداب و رسوم در سراسر استان خوزستان افزود: این استان هم مهاجرفرست و هم مهاجرپذیر است. اغلب مهاجران از استان شامل، نیروهای کارآمد، کارآفرین و اندیشمند هستند و عمده مهاجران به استان نیروی جویای کار است که اغلب دارای مهارت هستند.

وی ادامه داد: طبق آمارهایی که وجود دارد از میان 23 هزار شهید استان خوزستان، 15 هزار شهید در استان و 8 هزار شهید خوزستانی در استان‌های دیگر هستند.

خبیربه تاثیر جنگ در حوزه منابع انسانی استان خوزستان اشاره کرد و گفت: به طور نمونه آبادان که یکی از مهمترین شهرستان‌های استان است، قبل از شروع جنگ دارای 450 هزار نفر جمعیت بوده ولی اکنون این جمعیت به 270 هزار نفر کاهش یافته است. همچنین شهرستان خرمشهر که دارای 180 هزار نفر جمعیت بود، اکنون 130 هزار نفر جمعیت دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار خوزستان همچنین به کمبود نیروی انسانی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: هم اکنون 7 هزار و 500 نفر در این حوزه متقاضی خروج از استان هستند که این زنگ خطری برای منابع انسانی استان خوزستان به شمار می‌رود. آنچه که مهم است و در هر منطقه ایجاد سرمایه می‌کند، نیروی کارآمد است. بنابراین باید شرایطی برای ماندگاری نیروی انسانی فراهم کرد. دولت نیز باید این اولویت‌ها را در دستور کار خود قرار دهد و امکانات به صورت عادلانه توزیع شود.

خبیر به نقش بی‌بدیل استان خوزستان در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: برخی از اقلام همچون شکر، عمدتا در استان خوزستان تولید می‌شوند به طوری که 70 درصد شکر تولیدی کشور در استان خوزستان است. همچنین هم اکنون بیش از 50 شرکت در جهت اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی مقام معظم رهبری در استان مشغول آماده سازی اراضی استان هستند. این طرح 17 سال پیش طی سفر مقام معظم رهبری به استان خوزستان مصوب شد، اما طی این سالها 50 تا 70 هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت رفت که در صورت محقق شدن این طرح تولید محصولات کشاورزی در کشور به نسبت بسیار خوبی افزایش خواهد یافت.

وی در ادامه به هم‌مرز بودن استان خوزستان با کشورهای دیگر اشاره کرد و افزود: بسیاری از کشورها چشم طمع به این استان داردند و به دنبال آن مشکلاتی را برای خوزستان ایجاد کرده اند. با توجه به نقش استان خوزستان در توسعه کشور می طلبد استان آباد و سرسبز باشد. و عمران و آبادی آن نیز به رشد و توسعه نیازمند است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان اظهار کرد: از دیگر نقش های استان خوزستان در اقتصاد کشور می‌توان به 30 درصد ترانزیت کالاهای کشور از استان خوزستان اشاره کرد که عمدتا از بندر امام خمینی و خرمشهر صورت می‌گیرد. همچنین با توجه به وجود رودخانه اروند و نقش این رودخانه در ترانزیت کالا نیز ضروری است که رودخانه لایروبی شود و تا زمانی که این امر محقق نشود، نمی‌توان شرایط را برای پهلوگیری کشتی‌ها در آن فراهم کرد. به این منظور، تا زمانی که عراق با لایروبی اروند موافقت نکند، لایروبی انجام نخواهد شد.

به گزارش ایسنا؛ وی در پاسخ به تعدادی از سوالات از جمله آمار ازدواج و طلاق، بیکاری، و اعتیاد در استان گفت: در استان خوزستان از هر 7 ازدواج یک مورد به طلاق می‌انجامد. که نرخ طلاق در استان خوزستان از متوسط کشوری پایین‌تر است و این به دلیل وجود ارتباطات خویشاوندی بیشتر میان مردمان این استان است.

خبیرادامه داد: در بحث اعتیاد در بررسی در سطح ملی حدود 150 هزار نفر جمعیت معتادان استان تخمین زده شد، و استان خوزستان جزو استان‌های سطح بالا در بحث گرایش به اعتیاد عنوان شد. البته استان خوزستان محل ترانزیت مواد مخدر نیست. بیشترین صادرات مواد مخدر به استان ازاستان‌هایی چون لرستان، کرج، همدان، کرمانشاه، و ... از مسیرهای اصفهان و فارس صورت می‌گیرد.

وی گفت:در زمینه بیکاری نیز استان خوزستان از استان‌های خوب کشور است اما وضعیت در شهرستان‌های آن متفاوت است. حدود 15 تا 16 درصد جمعیت استان بیکار برآورد شده اما با این شرایط امسال بر اساس آمارهایی که وجود دارد، فرصت‌های شغلی در این استان نسبت به سال 92 حدود 40 درصد رشد داشته است.

در این همایش مشاوران وزرای اطلاعات، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، دادگستری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، و مشاوران سازمان‌های میراث فرهنگی، ثبت احوال، و مدیریت بحران، حضور داشتند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار