تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۷۵۸۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی خوزستان:
اقتصاد کشاورزی از نظم مناسبی برخوردار نیست
رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان گفت: اقتصاد و بازاریابی کشاورزی در کشور و و به دنبال آن در استان از نظم مناسبی برخوردار نیست.

دکتر احمد نادری روزچهارشنبه افزود: گاهی اوقات زارعان به دلیل نبود ارتباط مناسب بین ارگان های مرتبط با بازاریابی کشاورزی با وجود تمام برنامه های سازمان جهاد کشاورزی متضرر می شوند.

وی با تاکید بر این که تولیدات کشاورزی باید درست به دست مصرف کننده برسد اظهار کرد: متاسفانه خوزستان در ضایعات کشاورزی یکی از استان های نخست در کشور است.

نادری گفت: بخش بزرگی از چالش موجود در تولیدات کشاورزی به نحوه بکارگیری فناوری های نوین بر می گردد و رفع چالش های موجود نیازمند ایجاد تفکر جدید و متناسب با توسعه کشاورزی در جامعه کشاورزی است.

وی ادامه داد: اگر کشاورز به این نتیجه برسد که متناسب با بافت خاک چه طول و عرضی از کرت را ایجاد کند خود این به معنی بکار گیری درست فناوری است.

نادری گفت: فناوری های نوین تنها به معنای مکانیزه شدن نیست چرا که برخی روش های ساده می تواند راندمان تولید را بالا برد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان همچنین اظهار کرد: استفاده از منابع آب در دو منظر قابل بررسی است؛ یکی توزیع مناسب آب در سطح منطقه و دیگری مدیریت آب در مزرعه است.

وی توضیح داد: اگر آب و منابع آبی را متناسب با ظرفیت مناطق درست توزیع کنیم و در سطح مزرعه روش های نوین مانند تسطیح اراضی و شیب مناسب به کار برده شود می توان راندمان تولید و آبیاری را افزایش داد.

نادری گفت: با توجه به برخی محدودیت ها در منابع آب، چشم انداز آینده و رقابت بین بخش ها، به نظر می رسد رویکرد اساسی باید ایجاد و توسعه سامانه های نوین آبیاری باشد که در این صورت راندمان آبیاری تا 50درصد قابل افزایش است.

وی با اشاره به بزرگنمایی ها در خصوص پایین بودن راندمان آبیاری گفت: بخشی از این پایین بودن به تصمیم سازی و تصمیم گیری در این عرصه بر می گردد.

نادری افزود: متاسفانه متناسب با توسعه اراضی و درخواست ها سرمایه گذاری مناسب و در خوری برای افزایش راندمانی انجام نشده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار