تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۷۶۲۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس مرکز بهداشت خوزستان:
دوهزار نفر مبتلا به بیماری HIV تاکنون در خوزستان شناسایی شده است / 500 مورد فوت در اثر ایدز در خوزستان
سهم اعتیاد تزریقی در انتقال بیماری 67.9 درصد، تماس جنسی 12.8 درصد، انتقال از مادر به نوزاد 0.6 درصد و موارد نامشخص 18.3 درصد است / کسانی که تصور می‌کنند رفتار پرخطری داشته‌اند و یا به طور قطع رفتار پرخطر دارند، بدون هیج ترسی به مراکز مشاوره رفتاری در شهرستان خود مراجعه کنند و با ارجاع به آزمایشگاه، این تست را به طور رایگان انجام دهند
خوزنیوز: رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون میزان شیوع ویروس HIV در میان معتادان تزریقی بیشتر بوده که به دلیل آموزش مناسب این افراد و کم توجهی به افراد دارای روابط پرخطر، این الگو درحال تغییر است.

به گزارش خوزنیوز،  در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی ایذر در مرکز بهداشت استان برگزار شد گفت: با وجودی که درمان های خوبی برای بیماری ایدز ایجاد شده است، راهکار مقابله با ایدز در جهان شناخته شده است و همان آموزش به منظور پیشگیری است.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: آموزش به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز به افراد درمعرض خطر داده می شود که در دو دسته جای می گیرند: معتادان تزریقی و افرادی که رفتار جنسی پرخطر دارند.

وی افزود: معتادان تزریقی به دلیل استفاده از سرنگ مشترک به شدت در معرض ابتلا به بیماری ایدز قرار دارند؛ این افراد در هنگام تزریق از نیروی فکر کافی برای تصمیم گیری درست برخوردار نیستند و تنها می خواهند مواد مخدر را وارد بدن خود کنند.
 
سیدیان عنوان کرد: کاری که برای این گروه می کنیم این است که آن ها را در مرکز مشاوره رفتاری جمع آوری می کنیم و به آن ها سرنگ رایگان اضافه نیز می دهیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان تاکیدکرد: در گروه دوم، ویروس ایدز از راه تماس جنسی منتقل می شود. آموزش هایی که به این گروه داده می شود شامل استفاده از کاندوم حین رابطه جنسی پرخطر و عدم استفاده از مواد روانگردان به دلیل خارج نمودن فرد از حالت عادی و زایل کردن قدرت تصمیم گیری است.
 
وی یادآور شد: البته ما هم تاکیدمان بر این است که جوانان ازدواج کنند و مسائل اخلاقی را رعایت کنند؛ اما با این حال کسانی را که به این مسائل پایبند نیستند نیز رها نمی کنیم زیرا بعدها عواقب آن گریبانگیر جامعه خواهدشد.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان عنوان کرد: مطالعات نشان می دهد بیماری هپاتیت بی و سی در افرادی دیده می شود که با بیش از صد نفر رابطه جنسی داشته اند و این نشان دهنده اهمیت رفتارهای پرخطر در ابتلا به بیماری است.

سیدیان گفت: بیماری HIV یک بیماری رفتاری است و به همین دلیل در زمینه روان‌پزشکی و سلامت روان باید بسیار کار شود و در مراکز مشاوره نیز ضروری است یک روانشناس بالینی حضور داشته باشد و مبتلایان را شناسایی کند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: پس از شناسایی مبتلایان، اقدامات وارد سطح دو می شود و بیماران به مراکز سلامت روان جامعه نگر ارجاع داده می شوند و توسط روانپزشکان به صورت تلفنی یا مراجعه پزشک به منزل فرد، تحت نظر قرار می گیرند.

وی تاکیدکرد: پس از آن وارد سطح سه یا همان بیمارستان های روان پزشکی می شویم که با توجه به این موضوع که در سطح کشور کمبود 44 هزار تخت روان پزشکی وجود دارد، باید سطح دوم را تقویت کنیم تا افراد کمی وارد سطح سه شوند.

سیدیان با بیان این که تاکنون 75 میلیون نفر به بیماری HIV مبتلا شده اند گفت: از این میان 36 میلیون نفر به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند. روزانه 7 هزار نفر در دنیا به ویروس HIV مبتلا می‌شوند که بیشتر این افراد متعلق به کشورهای فقیر و محروم از آموزش هستند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان سپس به آمار این بیماری در ایران اشاره کرد و گفت: از ابتدا تاکنون 27 هزار بیمار مبتلا به HIV در کشور شناسایی شده که از این تعداد پنج هزار و 400 نفر فوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: در استان خوزستان نیز 2 هزار و 96 مورد ابتلا به بیماری شناسایی شده که از این رقم، یک هزار و 896 مرد و 200 نفر زن هستند و 500 نفر تابحال در اثر این بیماری فوت کرده اند.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان درباره درصد راه‌های ابتلا به HIV در استان گفت: سهم اعتیاد تزریقی در انتقال بیماری 67.9 درصد، تماس جنسی 12.8 درصد، انتقال از مادر به نوزاد 0.6 درصد و موارد نامشخص 18.3 درصد است. در موارد نامشخص فرد مبتلا یا از دلیل بیماری خود ناآگاه است یا آن را بروز نمی دهد.
 
سیدیان با بیان این که الگوی ابتلا به بیماری HIV از اعتیاد تزریقی به تماس جنسی در حال تغییر است، گفت: این موضوع به دو دلیل است، نخست آن که در حوزه اعتیاد اقدامات کاهش آسیب خوبی انجام شده است و دوم این که در زمینه جلوگیری از ابتلا به بیماری HIV از طریق تماس جنسی کار زیادی صورت نگرفته است.
 
وی اظهار کرد: شبکه آزمایشگاهی تشخیص HIV در 11 دانشگاه کشور از جمله در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ایجاد شده است. این شبکه در دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، شهید بهشتی تهران، اصفهان، بندرعباس، تبریز، زاهدان، ساری، شیراز، کرمان، و کرمانشاه راه‌اندازی شده است.

سیدیان ادامه داد: با فعالیت این آزمایشگاه، هزینه‌ای که افراد مبتلا در مرحله درمان بابت آزمایش‌ها به طور سالانه پرداخت می‌کردند و بیش از یک میلیون تومان بوده، حذف شده و اکنون به صورت رایگان انجام می‌شود.
 
رییس مرکز بهداشت خوزستان با تاکید مجدد بر نقش آموزش در پیشگیری از ابتلا به بیماری HIV گفت: امسال با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان یک ساعت آموزش برای دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی و اول متوسطه در خصوص این بیماری اختصاص یافت که به طور منتخب 100 کلاس در مدارس استان برای اجرای این برنامه در نظر گرفته شد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در این حوزه و ارتقای سلامت، تهیه کتاب سلامت حاوی اطلاعات و موارد بهداشتی و تندرستی ویژه دانش‌آموزان بوده است که در چند روز آینده از این کتاب رونمایی خواهد شد.
 
به گزارش خوزنیوز همچنین در این نشست همایون امیری، کارشناس مسئول بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت خوزستان نیز روزشمار هفته مبارزه با ایذر را عنوان کرد و از برگزاری همایش روز جهانی ایذر در 15 آذرماه در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خبر داد.
 
وی اظهار کرد: کسانی که تصور می‌کنند رفتار پرخطری داشته‌اند و یا به طور قطع رفتار پرخطر دارند، بدون هیج ترسی به مراکز مشاوره رفتاری در شهرستان خود مراجعه کنند. اطلاعات آنها با رعایت کامل اصول محرمانه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز آزمایش نیز از این افراد گرفته خواهد شد.
 
امیری تصریح کرد: افراد در شهرستان اهواز به منظور کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به مرکز مشاوره تخصصی به نشانی اهواز، امانیه، خیابان خرم، روبه‌روی معاونت درمان، مراجعه کنند یا با شماره 34454600 تماس بگیرند.
:
:
:
آخرین اخبار