تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۷۶۴۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
«کوشک حميديه» كوخ نشود!
عضو انجمن دوستداران ميراث فرهنگي حميديه گفت: حفاظت مناسبي از كوشك حميديه نمي‌شود.

احمد جعفری‌ماجد اظهار کرد: مشاور فرهنگی مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان در همایش هفته گذشته به نیابت از مدیر کل اعلام کرد که قصد دارند کوشک حميديه را از اداره برق تحویل بگیرند و اعتباری نیز براي ترمیم اولیه و ایجاد یک موزه مردم‌شناسی براي آن اختصاص دهند.

وی با اشاره به اين كه فرماندار حمیدیه پیگیر موضوعات مربوط به اين بناي تاريخي است اضافه کرد: قرار است جلسه‌ای با میزبانی فرمانداری حمیدیه و میراث فرهنگی در این باره برگزار شود.

اين دوستدار ميراث فرهنگي با اشاره به اين كهحفاظت مناسبی از كوشك حميديه صورت نمی‌گیرد تصريح كرد: در حال حاضر کوشک حمیدیه در وضعیت خوبی به سر نمی‌برد و سازمان آب و برق به عنوان انبار از آن استفاده می‌کند.

او تصريح كرد: کوشک حمیدیه به شماره 3980 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده اما بخشي از حریم آنبه پارک و خیابان تبدیل شده و در قسمتی از آن ساخت‌وساز صورت گرفته است .

جعفري‌ماجد يادآور شد: کوشک حمیدیه یک بنای تاریخی مربوط به اوایل قاجار است که در کنار رودخانه کرخه واقع شده است. این بنا شامل چهار ساختمان بوده که یکی از ساختمان‌های آن در دهه 70 تخریب شد و الان داراي سه ساختمان شامل ساختمان آب‌رسانی، ساختمان مرکزی و ساختمان اقامتگاه است.

او توضيح داد: ساختمان آب‌رسانی اين بنا كه در حال حاضر نيز سالم است قبلا به منظور انتقال آب استفاده می‌شده است و ساختمان مرکزی شامل یک زیرزمین بود که به شبکه تونلی قصر حمیدیه متصل است.

اين دوستدار ميراث فرهنگي ادامه داد: معماری این بنا به گفته باستان‌شناسان بسیار منحصر به فرد و مصالح آن بی‌نظیر است. همچنین در ساختمان آب‌رسانی که سمت غربی کوشک واقع شده در داخل رودخانه ساخته شده است اما در طول این سال‌ها سالم باقی مانده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار