تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۱
کد خبر: ۷۶۶۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذخیره 40 هزار نمونه خون بند ناف در کشور
مدیر فنی بانک خون بندناف رویان با اشاره به ذخیره 40 هزار نمونه خون بند ناف در ایران تصریح کرد: از نظر تعداد نمونه خون، کشور ما بسیار پیشرفته است و این نکته که ما از بانک‌های دبی و ترکیه توانمندترهستیم نوید بسیار خوبی برای یافتن نمونه مناسب در کشور است.

سعید آبرون گفت: خون بند ناف منبع بسیار غنی از سلول‌های بنیادی است که در درمان برخی از بیماری‌ها می‌توان از آن استفاده کرد. وی با اشاره به برگزاری کنفرانس کاربرد سلول‌های بنیادی در اراک افزود: هدف از این نوع کنفرانس‌ها، آشنایی قشر تحصیلکرده و افرادی است که در زمینه پزشکی فعالیت دارند مانند پزشکان و ماماها. وی تصریح کرد: بانک خون بندناف در ایران دو نوع است؛ بانک اختصاصی و بانک خون عمومی و هزینه‌ ذخیره‌سازی خون بندناف برای خانواده‌ها حدود دو میلیون تومان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه خانواده‌ها می‌توانند خون را در بانک‌های عمومی اهدا کنند، گفت: اهدای خون بند ناف به شرایط خاصی نیاز ندارد و فقط سلامتی مادر مهم است. آبرون افزود: مادر نباید بیماری صعب‌العلاج داشته باشد و همچنین نباید طی بارداری به بیماری‌های عفونی مبتلا شده باشد ولی نیازی به آزمایشات ژنتیکی نیست و فقط کد ژنتیکی فرزند مشخص می‌شود. وی یکی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که می توان از این روش برای درمان آن استفاده کرد را سرطان خون اطفال دانست که نتایج بسیار خوبی از آن حاصل شده است.

مدیر فنی بانک خون بندناف رویان در این خصوص تصریح کرد: اولین پیوند خون بندناف در سال 1988بر روی یک پسر بچه پنج ساله مبتلا به سرطان خون انجام شد که این پیوند موفقیت آمیز بود و وی در حال حاضر صاحب فرزند است. وی افزود: این عمل جرقه‌ای بود برای درمان سرطان‌های خون اطفال و چندسال بعد از آن، از این روش حتی برای درمان سرطان‌های خون در بالغین نیز استفاده شد.

این پژوهشگر تصریح کرد: از نظر تعداد نمونه خون، کشور ما بسیار توانمند است و این نکته که ما از بانک‌های دبی و ترکیه توانمندتریم نوید بسیار خوبی برای یافتن نمونه مناسب در کشور است. وی با اشاره به مراحل مورد نیاز برای دریافت این خدمات، تصریح کرد: ابتدا باید خانواده‌ها به دفتر نمایندگی مراجعه کنند یا وارد وب‌سایت خون بندناف شوند و اطلاعات اولیه را در این خصوص دریافت کنند. آبرون اضافه کرد: اگر نیاز به مشاوره باشد آنها می‌توانند با حضور در دفتر نمایندگی بانک خون مشکل خود را حل کنند و در صورت حل نشدن مشکل می‌توانند با مرکز رویان تهران تماس بگیرند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار