تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۷
کد خبر: ۷۶۷۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات نفس گیر تونلهای سمی جاده یاسوج
تولید گازهای سمی و دوده های سیاه ناشی از سوخت خودروهای پرشمار دو تونل بزرگ مسیر جاده یاسوج به بابامیدان را به سیاه چالی نفس گیر تبدیل کرده است.

اگر چه بهره برداری از محور بابامیدان به یاسوج و رها شدن مردم از مسیر خطرناک و پرپیچ و خم قبلی بعد از 17 سال حرکت در این مسیر را ایمن کرد، اما این روزها نبود سیستم تهویه در تونل های طولانی این محور این شیرینی را به کام مردم تلخ کرده است.

تونل شماره چهار به طول دو کیلومتر و تونل بعد از آن به طول بیش از یک کیلومتر به لحاظ وجود توده هایی از گازهای آزار دهنده اگزوز خودرو های سنگین و فرسوده سلامتی مسافران بویژه تردد افراد دارای مشکلات تنفسی،کودکان و سالخوردگان تهدید می کنند.

یکی از رانندگان تاکسی برون شهری یاسوج دراین باره به خبرنگار ایرناگفت: بیش از سه سال است در این مسیر کار می کنم و بر اثر گاز های سمی تونل های جاده یاسوج به بابامیدان دچار آلرژی تنفسی شده ام.

اسلام شکوهیان به مشکلات آلودگی تونل شماره 4 و 5 این مسیر اشاره کرد افزود: گاهی ورود همزمان چند خودروی سنگین دودزا کامیون و اتوبوس این تونل را به جهنمی از دوده غلیظ تبدیل می کند.

رانندگان محور یاسوج ، بابامیدان با اشاره به اهمیت ترانزیتی این راه که ثقل ارتباطی جنوب به مرکز کشور و چند استان بزرگ است،بر لزوم نصب سیتم تهویه هوا بویژه در تونل بزرگ این راه پر تردد تاکید دارند.

آنان معتقدند: جاده قدیمی اگر چه پیچ های فراوان و طول محور بیشتر از جاده کنونی بود، ولی از آب و هوای سالمی برخوردار بود.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد، کمبود اعتبار را علت وجود چنین نقایصی در راه ترانزیتی یاسوج، بابامیدان اعلام کرد و گفت: برای نصب سیستم تهویه این تونل ها بیش از 250 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

ممتاز جهانگیری افزود: ضعف مدیریت در زمان اجرای این تونل ها موجب شده تا کاری را که می شد با کمتر از 100 میلیون تومان انجام داد، امروز بیش از 25 میلیارد تومان هزینه برای دولت به بار آورد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمدنیز گفت: با محاسبات صورت گرفته و با اندازه گیری میزان آلاینده های هوا در این تونل ها از سوی دانشگاه علوم پزشکی و سازمان محیط زیست استان میزان مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و گوگرد بیش از میزان استاندارد گزارش شده است.

عطا پور شیرزاد افزود: تاکنون اقدام مؤثری برای رفع مشکل تهویه و تاثیرات منفی آن بر سلامت افراد از سوی دستگاه های ذی ربط صورت نگرفته است.

معاون راهداری راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: هیچ گونه اعتباری برای اجرای پروژه تهویه تونل های محور یاسوج ، بابا میدان اختصاص نیافته ولی برای اعتبارات سال آینده پیشنهاداتی داده ایم که امیدواریم به نتیجه برسد.

محمد نصیری راد افزود: بیش از هشت هزار و 836 متر تونل در دو محور 'یاسوج، اصفهان' و'یاسوج،بابامیدان' وجود دارد که هیچ کدام تهویه مناسب ندارند.

وی گفت: ایجاد تهویه بزرگترین تونل جنوب کشور به طول بیش از دو هزار متر در جاده یاسوج، بابامیدان 60 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که حتی یک ریال هم اعتبار ندارد.

نصیری راد تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده روشنایی تونل های دو محور یاسوج،اصفهان و یاسوج ،بابامیدان به صورت مطلوب انجام شده است.

رییس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین باره گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از 90 مورد تصادف در محور یاسوج به بابامیدان صورت گرفته و این تصادفات بیش از 50 نفر را به کام مرگ فرستاده است.

سرهنگ منوچهر سیاهپور افزود: بیش از 80 درصد از این تصادفات یا در خود تونل ها و یا در ورودی و خروجی آنها صورت گرفته است.

وی گفت: هر چند پارسال با اقدامات صورت گرفته سیستم روشنایی این تونل ها تا حدودی رفع شده اما نبود تهویه مناسب و انباشت گازهای سمی در این تونل ها مخاطره ای برای مسافران این مسیر ارتباطی است.

سرهنگ سیاهپور تصریح کرد: بیش از 90 نقطه حادثه خیز در این محور ملی شناسایی شده است که تاکنون بیش از 75 نقطه از سوی اداره راه و شهر سازی برطرف شده است.

به هرحال رفع فاجعه زیست محیطی تونل های راه ارتباطی یاسوج که سالهاست تهدیدی برای سلامت مردم کهگیلویه و بویراحمد و تمامی رانندگانی که از دیگر نقاط کشور از مسیر می گذرند، نیازمند عزمی جدی و تدبیری مسوولانه است.

امیداست دولت که تاکنون اقدامات موثری در حوزه محیط زیست و کاهش آلودگی هوا برداشته است، این معضل را نیز به شکل مطلوبی برطرف کند.

مسیر یاسوج به بابامیدان 70 کیلومتر فاصله دارد که در حدود 30کیلومتر از این مسیر 9 حلقه تونل حفر شده است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار