تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۷۶۸۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرکوب اعتراضات در کالیفرنیا‌ / تصاویر
اعتراضات علیه خشونت پلیس در «برکلی» ایالت «کالیفرنیا» در اعتراض به رفتار خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا به خشونت کشیده شد.

اعتراضات علیه خشونت پلیس در «برکلی» ایالت «کالیفرنیا» در اعتراض به رفتار خشونت‌بار و تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا به خشونت کشیده شد زیرا افسران پلیس به سمت معترضان گاز اشک‌آور پرتاب کردند و معترضان نیز شیشه‌های فروشگاهها را در هم شکستند و به سمت پلیس سنگ پرتاب کردند.
 

یکی از سخنگویان پلیس برکلی به شبکه «سی ان ان» گفت که شنبه شب (دیشب) این منطقه در هرج و مرج کامل رفت و برخی از مغازه‌ها و فروشگاهها خسارت دیدند.

گزارش‌ها حاکی از است که برخی از معترضان به سمت مأموران پلیس منطقه برکلی سنگ پرتاب کردند و برخی از آنها زخمی شدند.

پایگاه خبری اسپوتنیک نیز گزارش کرد که حدود 200 معترض آمریکایی در برکلی کالیفرنیا تجمع کرده بودند تا به تبرئه قاتل گارنر اعتراض کنند.


روز شنبه هزاران نفر از معترضان نیویورک و دیگر شهرهای آمریکا برای سومین شب علیه خشونت‌ مرگبار پلس آمریکا علیه اقلیت‌های این کشور تظاهرات گسترده برگزار کردند.

این اعتراضات بعد از آن صورت گرفته است که هیأت منصفه محلی آمریکا در اقدامی تبعیض‌آمیز دو افسر سفیدپوست که دو سیاهپوست غیرمسلح را با گلوله کشته بودند را تبرئه کرد.

 
روز گذشته همچنین اخباری منتشر شد که دادستان‌های آمریکایی خواستار رسیدگی به اتهامات علیه یک افسر سوم شد که وی یک سیاهپوست غیرمسلح را ماه گذشته با گلوله کشته بود.

قتل «آکای گرلی» جوان 28 ساله سیاهپوست آمریکایی که در ماه نوامبر در یک راه‌پله تاریک توسط پلیس کشته شد، جدیدترین مورد از اقدامات خشونت‌بار پلیس آمریکا با اقلیت‌های این کشور به حساب می‌آید.

روز شنبه مراسم خاکسپاری «آکای گرلی» سومین قربانی خشونت‌‌ و رفتار تبعیض‌آمیز پلیس آمریکا با اقلیت‌ها  در نیویورک بود که همراه با برگزاری تظاهرات اعتراضی همراه شد و معترضان آمریکایی خواستار اجرای عدالت برای وی شدند.


برگزاری تظاهرات اعتراضی اما آرام هفته گذشته روز چهارشنبه وقتی اعلام شد که هیأت منصفه نیویورک، «دانیل پانتالئو» را از اتهام قتل «اریک گارنر» دستفروش 43 ساله سیاهپوست مبتلا به آسم تبرئه کرد.

این افسر سفیدپوست در حالی از اتهام قتل دستفروش سیاهپوست تبرئه شد که دستانش را به دور گردن او حلقه کرده بود و هیچ توجهی به حرف‌های گارنر که می‌گفت: «نمی‌توانم نفس بکش» نمی‌کرد. گارنر در نهایت در بیمارستان جان خود را از دست داد.

 
ماه گذشته نیز هیأت منصفه میسوری، «دارن ویلسون» افسر سفیدپوست آمریکایی را از اتهام قتل «مایکل براون» نوجوان 18 ساله سیاهپوست غیرمسلح که در ماه آگوست در حومه سنت لوئیس فرگوسن کشته شد، تبرئه کرد و همین امر موجب شد که تظاهرات گسترده‌ای در فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکا برگزار شود.


معترضان به خیابان‌ آمدند و شعار سردادند: «دست‌ها بالاست تیراندازی نکنید»؛ این شعار یادآور زمان مرگ براون است که در حالی پلیس به او تیراندازی کرد که دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا آورده بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار