تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۷۶۹۰۲
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان، گرفتار در چرخه باطل؛ محرومیت، بدی آب و هوا، مهاجرت کارمندان و باز هم محرومیت
گرمای هوا در کنار مسائل جدی دیگری همچون وقوع پدیده گردوغبار در سال های اخیر و نبود زیرساخت های رفاهی باعث شده است خوزستان به تدریج بهترین نیروهای متخصص خود را اعم از کارمند، پزشک، آموزگار و غیره به دلیل نبود انگیزه کافی و شرایط سخت کار در استان از دست بدهد و پیشرفت استان سیری نزولی پیدا کند. رقم مزیت بدی آب و هوا در حقوق کارکنان در سال های اخیر با افت و خیز زیادی روبرو بوده و گاه به طور کامل قطع شده است
خوزنیوز/ زینب جعفرزاده: گرما و آلودگی هوا در استان خوزستان، باعث شده خوزستان نیروهای متخصص خود را به دلیل مهاجرت از دست بدهد و چرخه محرومیت ادامه یابد.

به گزارش خوزنیوز، اگر در فصل هایی که اکثر نقاط کشور را برف و سرما فرا گرفته، یعنی پاییز و زمستان به خوزستان سفر کرده باشید یا از اهالی این استان باشید، آب و هوا را مطبوع یا همراه با اندکی سرما می یابید؛ اما عمر این دوران کوتاه است و باز هم گرمای کشنده یا «فصل خرماپزون» فرامی رسد. ریزگردها و آلودگی پرسروصدای خوزستان بماند، امان از گرمای خوزستان...

تابستان اهواز و بیشتر شهرهای استان بیشتر از نیمی از سال طول می کشد و امان خوزستانی ها را می برد؛ گرما هم گرمای معمولی نیست، بلکه به گونه ایست که جز حشرات و خزندگان، کمتر جنبنده ای در این فصل در سطح شهر دیده می شود. پرندگان به مناطق خوش آب و هواتر پرواز می کنند و هریک از کارمندان هم که بتواند به شهرهای دیگر انتقالی گرفته اند؛ کسانی هم که از وضع مالی بهتری برخوردارند دست کم تابستان را در جای دیگری می گذرانند.

خوزستان، گرفتار در چرخه باطل؛ محرومیت، بدی آب و هوا، مهاجرت کارمندان و باز هم محرومیت

گرمای هوا در کنار مسائل جدی دیگری همچون وقوع پدیده گردوغبار در سال های اخیر و نبود زیرساخت های رفاهی باعث شده است خوزستان به تدریج بهترین نیروهای متخصص خود را اعم از کارمند، پزشک، آموزگار و غیره به دلیل نبود انگیزه کافی و شرایط سخت کار در استان از دست بدهد و پیشرفت استان سیری نزولی پیدا کند. رقم مزیت بدی آب و هوا در حقوق کارکنان در سال های اخیر با افت و خیز زیادی روبرو بوده و گاه به طور کامل قطع شده است.

اگر توانستید مقصر آلودگی هوا را پیدا کنید

پس از قطع شدن فوق العاده بدی آب و هوا از ابتدای سال 91 از فیش حقوقی کارکنان، در دولت پیشین، سیدجعفر حجازی استاندار سابق خوزستان در اواخر دوره تصدی خود اعلام کرده بود: فوق العاده بدی آب و هوا تسهیلات به دلیل شرایط سخت اقلیم ، گرما و وجود ریزگردها در این استانها و باهدف جلوگیری از مهاجرت نخبگان ازابتدای سال 92 به کارکنان دولت در استان خوزستان پرداخت می شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مصوبه بدی آب و هوا برای کارکنان دولت در خوزستان اجرا نشده است اظهار کرده بود: گاهی اوقات قانون گذار در هنگام وضع یک قانون توان اجرایی دولت را لحاظ نمی‌کند که آیا امکان پرداخت برای دولت وجود دارد.

گفته استاندار سابق نکته مهمی است که گاهی در انعکاس و انتشار اخبار در نظر گرفته نمی شود؛ به طوری که گاه تنها مطرح شدن یک پیشنهاد از سوی نمایندگان مجلس در بوق و کرنا می شود اما همان طرح حتی اگر مصوب نیز شود، به دلیل تامین نشدن اعتبار، در سکوت خبری فراموش می شود.

رئیس دیوان عدالت اداری کشور در این باره می گوید: در این زمینه ما بین دو امر قابل توجه و مهم قرار گرفته‌ایم یکی قانون است که باید توسط همگان مورد توجه قرار گیرد و دیگری توان اجرایی دولت است.

وی با بیان اینکه دولت از نظر معوقات بدی آب و هوا و افزایش حقوق کارمندان بدهکار است اشاره می کند: در سال 86 مصوبه‌ای گذاشته شد که باید متناسب با رشد تورم حقوق کارمندان افزایش یابد. در آن سال رشد تورم 25 درصد بود در حالی که افزایش حقوق کارمندان 10 درصد، در نتیجه سال آینده این قانون را به تامین اعتبار مشروط کردند.

وی ادامه داد: حال ما با شکایت عده زیادی کارمند مواجه هستیم که حقوق خود را از دولت مطالبه می‌کنند و دولت هم با این وضعیت اعتبارات، بودجه‌ای برای پرداخت مطالبات ندارد.

خوزستان، گرفتار در چرخه باطل؛ محرومیت، بدی آب و هوا، مهاجرت کارمندان و باز هم محرومیت

منتظری در رابطه با ضایع تنگی نفس که اخیرا برای مردم خوزستان ایجاد شده بود بیان کرد: اگر شما دستگاهی را توانستید پیدا کنید باعث آلودگی هوای اهواز شده است می‌توانید شکایت کنید اما کجا می‌توانید این را پیدا کنید؛ نمی‌توانیم بگوییم مجموع دولت و دستگاه‌ها نقشی ندارند اما باید ببینیم که چه دستگاه و ارگانی کوتاهی کرده است.

پاپی زاده: مزیت 20درصد بدی آب و هوا را پیگیری می کنیم

در همین رابطه چندروز پیش عباس پاپی‌زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس خبر بررسی طرح الحاق یک تبصره به ماده 68 قانون مدیریت خدمات کشوری را داد که اعضای کمیسیون به آن رأی دادند. در این تبصره آمده است که به منظور تشویق کارکنان دولت برای ماندگاری در مناطقی که مورد هجوم ریزگردها قرار دارند، فوق‌العاده بدی آب و هوا به میزان 30 درصد حقوق ثابت برای دارندگان کارشناسی ارشد و برای سایر کارکنان معادل 20درصد حقوق ثابت خواهد بود.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی، این تبصره برای جلوگیری از مهاجرت کارکنان دولت از مکان‌هایی که مورد هجوم ریزگردها قرار دارند در نظر گرفته شده است. پاپی‌زاده درباره تأمین منابع مالی این تبصره و مغایرت داشتن یا نداشتن آن با اصل 75 قانون اساسی گفته بود: برای تأمین منابع مالی مرکز پژوهش‌های مجلس راه‌حلی در نظر گرفته که قرار است اعتبارات این طرح از محل اعتبارات حقوق و دستمزدهای کارکنان دولت تأمین شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس که از طرح منظور نمودن حق بدی آب و هوا با درنظر گرفتن پدیده ریزگردها سخن گفته بود، در مصاحبه با خبرنگار خوزنیوز گفت: در مناطقی چون خوزستان که مورد هجوم ریزگردها قرارگرفته، اتفاقات جدیدی افتاده و شاهد مهاجرت کارکنان به مناطق دیگر هستیم، به طوری که بسیاری از افرادی که در این مناطق کار می کنند به دنبال انتقالی گرفتن و سکونت در استان های دیگر هستند.

وی افزود: باید مشوقی را ایجاد نمود تا خوزستان از افراد نخبه و توانمند خالی نشود، زیرا عموما کسانی مثل پزشکان متخصص که از توانایی خوبی برابی خدمت به مردم برخوردارندمتقاضی خروج از استان هستند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: دیگران را نمی دانم اما خود پیگیر موضوع درنظرگرفتن فوق العاده ریزگردها هستم و این مسئله را در جلسات آتی کمیسیون کشاورزی مجلس مطرح خواهیم کرد.

عضو کمیسیون کشاورزی همچنین از پیگیری طرح یارانه سلامت برای افرادی که در استان از هجوم ریزگردها آسیب می بینند خبرداد و گفت: موضوع ریزگردها پدیده ایست که به ناخواسته به مردم برخی از استان ها به ویژه خوزستان تحمیل شده و باید در نهایت عدالت میان همه برقرار شود.

وی افزود: درحال حاضر این یارانه در قالب یک طرح، مطرح شده و در حال پیگیری آن هستیم؛ با اجرا شدن این طرح، دست کم بخشی از هزینه ها از دوش خانوارهایی که از گردوغبار آسیب می بینند برداشته می شود.

مسئولان استانداری خوزستان: سقف کنونی ده درصد است

اما معاون منابع انسانی استاندار خوزستان نیز بدی آب و هوا را جزو مزایای مستمر در حکم کارکنان دانست و گفت: این مزایا در حقوق همه کارمندان خوزستانی بر اساس میزان حقوق، لحاظ شده و در شهرهای مختلف استان متفاوت است.

علی عماد دررابطه با تعلق گرفتن حق ریزگردها در حقوق کارکنان خوزستان گفت: پیگیر آن هستیم که این مورد را در خوزستان لحاظ کنند و تلاشمان این است که این موضوع از سال 94 تحقق یابد.

اما به منظور اطلاع از رقم واقعی فوق العاده بدی آب و هوا، و آخرین وضعیت در رابطه با درنظرگرفتن مزایا در استان هایی که مورد هجوم ریزگردها قرارگرفته اند، با مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری خوزستان گفت و گو کردیم که این رقم را برای کارکنان خوزستانی بین هفت تا ده درصد دانست و گفت: ازمیان کارمندان خوزستانی، افرادی که مدرک تحصیلی آنان بالاتر است و کسانی که در مناطقی زندگی می کنند که آب و هوای بدتری دارد، به سقف ده درصد نزدیک ترند.

قاسم سواری در گفت و گو با خوزنیوز اظهارداشت: در سال 89 مصوبه ای برای استانداری ارسال شد که در آن به طور جداگانه حق مناطق کمتر توسعه یافته 25 درصد و حق بدی آب و هوا نیز 25 درصد منظور شده بود؛ اما در آبان ماه همان سال این مصوبه مجددا مورد اصلاح قرارگرفت و دولت مجموع این دو مزایا را در حقوق کارکنان خوزستان 25 درصد اعلام نمود.

وی افزود: از مجموع این 25 درصد، 10 درصد متعلق به حق بدی آب و هوا و 15 درصد دیگر مربوط به مناطق کمتر توسعه یافته است که اکثرا دهستان ها را تشکیل می دهد و در این مناطق کمتر نیروی انسانی دولتی داریم.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری خوزستان یادآورشد: نیروهای مناطق کمتر توسعه یافته عمدتا شامل کارکنان خانه های بهداشت و مدارس است.

خوزستان، گرفتار در چرخه باطل؛ محرومیت، بدی آب و هوا، مهاجرت کارمندان و باز هم محرومیت

سواری با بیان این که هجوم ریزگردها در سال های اخیر منجر به خروج برخی از نیروی کاری خوزستان شده است گفت: بیش از همه، کارکنان آموزش و پرورش متقاضی انتقالی هستند.

وی عنوان کرد: بالا بردن حق بدی آب و هوای کارکنان برای دولت بار مالی دارد و به همین دلیل پس از صدور مصوبه افزایش، رقم آن کاهش می یابد اما معتقدیم اگر این رقم در قالب قانون تصویب شود، پایدارتر خواهدبود.

مدیرکل منابع انسانی و تحول اداری استانداری خوزستان با اشاره به پیگیری های استانداری خوزستان و معاون استانداری در این زمینه تاکیدکرد: معضل و چالش نگه‌داشت نیروی انسانی، مسئله ای استانی نیست و باید در هیات وزیران با رویکرد منصفانه دولت به خوزستان، درباره آن تصمیم گیری شود.

سواری با بیان این که استانداری مجری است و برمبنای بخشنامه ها و دستورالعمل ها فعالیت می کند گفت: پرداخت مزایای مربوط به ریزگردها شرایط خاصی را می طلبد و دستورالعملی در این باره هنوز به دست ما نرسیده است.

وی افزود: شاید این اقدام در مرحله تدارک باشد و خوشبختانه در دولت فعلی، شاهد ناپختگی کمتری در بخشنامه ها و دستورالعمل ها هستیم.

خواه دلیل محروم شدن کارمندان خوزستانی از حق طبیعی خود، ناپختگی بخشنامه ها باشد و خواه مشخص نبودن منابع مالی تامین آن، حقیقت این است که خوزستانی ها در همین گرما و همین گردوغبار و همین هوایی که از دود صنایع و کارخانجات آلوده شده کار می کنند و زندگی می کنند و شرایط را تحمل می کنند، زیرا چاره دیگری ندارند. ازسوی دیگر مردم استان، یعنی آن هایی که علاقه به وطن یا ناچاری آن ها را در استان نگاه داشته، رفته رفته معلمان، پزشکان و کارشناسان خوب خود را ازدست می دهند تا ماتریس مشکلات استان از این هم پیچیده تر شود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۲
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۷
0
6
با سلام
... استانی که مرکز ثروت است مملو از فقر و نکبت و بدبختی و بیچاره گی است یه امتیاز نیم بند خودرو اروندی دادند که هزار درد سر دارد همه بدبختی برای ایور همه خوشبختی برای اونور حالا هم از همه طرف هجمه آوردند که چرا خودرو اروندی را برای خوزستان آزاد کردند در صورتی که بدلیل نداشتن خدمات پس از فروش و بورکراسی اداری به هیچ نمی ارزد خلاصه با این بی توجهی و بی عدالتی که در حق این استان میشود روزی میرسد که از جمعیت خالی میشود/ و میشود منطقه خالی پر از خطر و ممری میشود برای ...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
6
تصویب یک قانون در مجلس نیاز به تایید اکثریت نماینده های دیگر مناطق دارد .
و مطمئن باشید این مهاجرت ها که به سود دیگر مناطق می باشد، مانع از تائید آن خواهد شد.
و خوزستانی همیشه خاک میخورد و نخبگان فراری
یه کارمند
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
6
باسلام
از خانم جعفرزاده بابت تهیه این گزارش که درد دل این کارمندهای بیچاره رو به عرصه قلم اورده بسیار متشکرم کاش کسی اینها رو پیگیری کنه هفته گشته اماری از اخبار 20:30منتشر شد مبنی بر اینکه در سال 92استان خوزستان جز گرانترین استان از لحاظ مواد غذایی بوده آیا کسی هست پاسخگو مگر ما ردم خوزستان چه گناهی کردیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حبیب الله احمدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۸
0
9
به نام دانایی
خوزستان غرق در دریاهای نفت - خوزستان غرق در دریاهای گاز - تعداد بیشماری شعله های گاز برای آلوده کردنش - سرزمین پهناورش که وجب به وجبش چهار فصل قابل کشت است و بزرگترین انبار غله ی ایران است - سرزمینی که به دریای آزاد راه دارد و اقتصادی ترین راه دریایی ایران است . مرکز استانش اهواز پر از چاه های نفت ولی مصرف این شهر از فرآورده های نفتی ثلث تبریز است . درآمد صنعت فولادش صرف ایجاد کارخانه ی فولاد در تبریز می شود . اما دولت به خوزستانی می گوید برای توسعه ی خوزستان باید وام گرفت !!! --- به خاطر اصفهانی ها در شمال خوزستان سد ها می زنند و کارون به لجن آبی برای تنفس پاک خوزستانی ها تبدیل می شود . هزاران خوبی و بدی می توان گفت .
آیا زمان آن نرسیده که ما خوزستانی به روش های مسالمت آمیز خو اهان اختصاص 15% از درآمدهای نفتی برای توسعه ی پایدار این استان از جمله حل مشکل ریزگردها ، شویم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
برادر نمی ترسی به تو تهمت جدایی طلب بزنن؟
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
برای مشاغل سخت و زیان آور ، قانون کار آیین نامه ای دارد که بر اساس مفاد این آیین نامه ،شغل کلیه کسانی که در خوزستان اشتغال دارند بدلیل جمیع شرایط ، مشمول مشاغل سخت و زیان آور است که باید با 20 سال کار بازنشسته شوند. متاسفانه هیچکس از مسئولان در این استان بدنبال حق مردم استان نیست. نمایندگان هم که فعلا" درگیر مسائل سیاسی هستند و استان را فراموش کرده اند. چرا این حق قانونی مردم استان که استفاده از مزایای مشاغل سخت و زیان آور است ،به آنها داده نمی شود؟
علا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
1
خوزستان = عابر بانک
سارا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۲
0
1
از ماست که بر ماست
جرات حرف زدن نداریم
پرستو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
2
سر تهرانیها و اصفهانیها سلامت باشد خوزستانی چه کاره است مگر حق حیات دارد ماشااله به غیرت نمایندگان مردم خوزستان در مجلس نمیدانیم مردم ستم دیده خوزستان تا کی بایستی به استانهای بالادستی که زبان و نمایندگان با عرضه دارند سواری بدهند
ارسلان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
2
تمام این حرفا درست ولی توی این شهر یک شرکت بزرگی هست که به غیر از بدی آب و هوا خیلی از آیتم هایی که توی خیلی از فیش های حقوقی وجود داره به کارکناش نمیده.
مسئولین محترم! یک سوال ساده، به نظر شما کسی که در توسعه نیشکر مشغول به کار است نباید از حداقل مزایا برخوردار باشد؟
اگر یک صحبت کوتاه با چند تن از کارگران این شرکت داشته باشید خود متوجه خواهید شد که شرایط به چه صورت است.
ندا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
0
2
متاسفانه به دليل اكاهي نداشتن مردم از حقوق و حقوقشان خوزستان هيجوقت اباد نميشود و هرسال از سال قبل بدترو بدتر ميشود در سالهاي اينده از اهواز هم همانند مسجد سليمان مخربه ي بيش بجا ميمونه 
رزمنده
|
ROMANIA
|
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
0
0
با سلام آیا حاضر هستید یک ماه در اهواز زندگی کنید در
:
:
:
آخرین اخبار