تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۷۶۹۶۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پيشتازی سرطان دستگاه گوارش در ايران
پژوهش‌های انجام شده در شهرهای مختلف کشور، حکایت از افزایش سرطان دستگاه گوارش دارد، سرطانی که گفته می‌شود به‌طور مستقیم با روش زندگی افراد و عادت‌های نادرست غذایی ارتباط دارد. حالا همین بررسی‌های مستند، از استان‌های گلستان، قزوین، اردبیل و البرز نشان می‌دهد که سرطان دستگاه گوارش درحال افزایش است.

نتایج پژوهشی «بررسی اپیدمیولوژیکی موارد سرطان روده بزرگ در استان قزوین» در‌سال ٩١ نشان می‌دهد که در طول این سال، ١١٩ مورد ابتلا به سرطان روده بزرگ در این منطقه ثبت شده، که از این تعداد ٦٠ نفرشان مرد و ٦٩ نفرشان زن بودند. این سرطان در استان قزوین در رتبه چهارم ابتلا قرار دارد که از مهم‌ترین عوامل آن می‌توان به پیری جمعیت و تغذیه نامناسب غذایی اشاره کرد.

بررسی اپیدمیولوژیک میزان بروز سرطان‌های دستگاه گوارش در شهرستان البرز هم نشان‌دهنده  این است که میزان بروز سرطان در این شهرستان ٨٥ در ١٠٠هزار نفر جمعیت و در این میان، میزان بروز سرطان‌های دستگاه گوارش ٢٧,٥ در ١٠٠‌هزار تن است. استان اردبیل هم منطقه‌ای با بالاترین میزان بروز سرطان معده در ایران است. براساس پژوهش‌های انجام شده، هلیکوباکترپیلوری نقش اساسی در ایجاد التهاب معده دارد. این مطالعه پیشنهاد می‌کند که ژن هلیکوباکترپیلوری خطر ابتلا به سرطان معده را در استان اردبیل افزایش داده است. حالا همین بررسی‌ها در ابعاد وسیع‌تر نشان می‌دهد، شیوع مصرف تریاک و مشتقات آن در برخی نقاط مانند شمال و جنوب ایران، یکی از عوامل ابتلا به این نوع سرطان‌ها است.

رضا ملک‌زاده، معاون پژوهشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کنگره بین‌المللی سرطان‌های دستگاه گوارش، رشد سرطان‌های دستگاه گوارش در ایران را به‌دلیل سبک زندگی نادرست در برخی مناطق دانست و به پژوهشی که در شهرستان گنبد درباره شیوع سرطان مری انجام شده، اشاره کرد.« براساس نتایج این پژوهش، عادت‌های غذایی نامناسب و سبک زندگی ساکنان منطقه  گلستان نقش موثری در ابتلای آنها  به سرطان مری دارد.»
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار