تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۷۶۹۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پیشنهاد امتیازگیری از ایران با کاهش قیمت نفت
دولت و کنگره آمریکا باید با همکاری با هم، از فرصت کاهش قیمت نفت، برای امتیازگیری از ایران در مذاکرات هسته‌ای بهره ببرند.

روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» در یادداشتی به قلم مدیر موسسه «واشنگتن»، نوشته است که دولت و کنگره آمریکا باید با همکاری با هم، از فرصت کاهش قیمت نفت، برای امتیازگیری از ایران در مذاکرات هسته‌ای بهره ببرند.

«مایکل سینگ» مدیر موسسه سیاست خاورمیانه واشنگتن، روز دوشنبه در یادداشتی در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال»، نوشته است که دولت آمریکا باید با هماهنگی با کنگره این کشور از فرصت به وجود آمده به واسطه کاهش قیمت نفت، برای گرفتن امتیاز از ایران در مذاکرات هسته‌ای استفاده کند.

سینگ با اشاره به روند مذاکرات و تمدید هفت ماهه مهلت گفت‌وگوها به تلاش اسرائیل و کنگره برای تشدید فشارها بر ایران اشاره کرده و نوشته است که این گروه بر خلاف دولت «باراک اوباما»، توافق هسته‌ای را راهی برای تغییر رویه در روابط تهران و واشنگتن نمی‌دانند، بلکه برعکس، «نگران هستند که (توافق) ظرفیت هسته‌ای گسترده‌ای در اختیار ایران گذاشته و توان این کشور را برای دردسر سازی در منطقه، افزایش دهد.»

نویسنده این یادداشت با بیان اینکه دولت آمریکا باید به خواسته‌های اسرائیل و کنگره توجه کند تا از «تضعیف بیش از پیش جایگاه واشنگتن در خاورمیانه و کاهش اعتبار تحریم‌ها» جلوگیری کند، نوشته است: «اگر آمریکا به اندازه کافی هوشمند باشد، شرایط کنونی اهرم تازه‌ای را برای ایالات متحده به وجود آورده که می‌تواند از آن استفاده کند. کاهش قیمت نفت سریع‌تر از تحریم‌های جدید می‌تواند درآمدهای ایران را کاهش دهد. با این حال، به لطف پیروزی جمهوری‌خواهان در کنگره، تهدید افزایش تحریم‌ها نیز کاملا معتبر است.»

وی با بیان اینکه هر دو حزب آمریکا در برابر ایران اهداف مشترکی دارند، اما ممکن است در روش اختلاف نظرهایی داشته باشند، نوشته است: «سوال اصلی که برای سیاستگذاران ایالات متحده مطرح است، این است که چطور این فشار بر ایران را به یک توافق مناسب تبدیل کنند. اگر تحریم‌های جدید ایران را وادار به پذیرش توافق کند، اما آن توافق، توافقی بد برای ما باشد، باز هم ایالات متحده نفع چندانی نبرده است. باید از فشار برای بهبود مفاد توافق استفاده شود.»

سینگ می‌افزاید: «روشن‌ترین راهی که کاخ سفید برای نیل به این هدف پیش رو دارد، نه فقط خودداری از ارائه پیشنهادات بهتر به ایران، بلکه سخت‌تر کردن مواضع در مذاکرات و همچنین موافقت با تصویب تحریم‌های تازه در تاریخی مشخص در مقابل موافقت کنگره با تمدید گفت‌وگوها و همکاری نمایندگان با کاخ سفید برای ارائه کاهش هوشمند تحریم‌ها، است.»

در پایان این یادداشت آمده است: «در عین حال، ایالات متحده باید با فعالیت‌های منطقه‌ای ایران مقابله کند. از جمله مهمترین این موارد، اعمال فشار قابل توجه بر رژیم اسد در سوریه و تقویت "گزینه نظامی" است، تا نشان دهیم که توافق هسته‌ای مقدمه تغییر رویه ایالات متحده در سیاستش در خاورمیانه نیست.»

تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5 روز سوم آذر در حالی به پایان رسید که طرفین بر اساس توافق موقتی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، قرار بود تا آن تاریخ بر سر راهکاری جامع توافق کنند. با این حال وجود اختلاف میان طرفین موجب شد تا گفت‌وگوها تا روز نهم تیر ماه سال آینده تمدید شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار