تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۷۷۴۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جراحی موفق تغییر تن صدای انسان در مشهد
عمل جراحی تغییر تن صدای انسان از حالت زنانه به مردانه (تیروپلاستی نوع سه) با موفقیت در بیمارستان قائم (عج) از مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

این عمل جراحی توسط دکتر احسان خدیوی، دانشیار گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اتاق عمل گوش و حلق بیمارستان قائم (عج) بر روی یک بیمار 21 ساله مشهدی انجام شد.

دکتر احسان خدیوی در این باره گفت: این عمل برای افرادی انجام می‌شود که در سن بلوغ علائم بلوغ را پیدا کرده، اما صدای آنها در حالت زنانه باقی می‌ماند.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا برای این افراد دوره‌های گفتاردرمانی انجام می‌شود، افزود: برای آن دسته از مواردی که با گفتار درمانی درمان نشود، این عمل جراحی راهکار رفع این مشکل است.

خدیوی با بیان اینکه این عمل جراحی برای افرادی که تغییر جنسیت داده‌اند نیز قابل انجام است، اضافه کرد: فرکانس صدای زنان 180 تا 200 و فرکانس صدای مردان 100 تا 120 است.

وی با بیان اینکه در این عمل جراحی با تکنیک خاصی و با تغییر بر روی طناب‌های صوتی، فرکانس صدای فرد از حالت زنانه به مردانه تغییر می‌کند، عنوان کرد: اغلب افرادی که در کشور ما با این مشکل مواجه هستند، برای درمان آن اقدام نمی‌کنند و به همین دلیل تاکنون کاری در این زمینه صورت نگرفته است.

این جراح و متخصص گوش و حلق و بینی درباره وضعیت بیمار 21 ساله‌ای که تحت این عمل جراحی قرار گرفته بود، گفت: این فرد از نظر هورمونی و علائم بلوغ طبیعی بوده و بعد از حدود یک سال گفتار درمانی عمل جراحی برای وی انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: این عمل تیروپلاستی نوع سه در مدت حدود نیم ساعت تحت بی حسی موضعی انجام شد و فرکانس صدای بیمار حین عمل جراحی مورد بررسی قرار گرفت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار