تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۸
کد خبر: ۷۷۵۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک ناشر استانی:
در خوزستان پخش کننده کتاب نداریم؛ نمایشگاه نباید تنها محل فروش کتاب باشد
نمایشگاه کتاب باید محلی برای بیان ویژگی های ناشران باشد، نه این که آن ها به عنوان کتابفروش در این محل حضور یابند؛ ناشران فروشنده دوره گرد نیستند / افراد صاحب اثر استان ناچارند با هزینه خود کتاب را چاپ کنند و به منظور صرفه جویی در هزینه ها گاه ویراستاری، طراحی صفحه، طراحی جلد و کارهای گرافیکی کتاب را شخصا در خانه انجام می دهند؛ یعنی عملا کاری کاملا غیرحرفه ای را تحویل می دهند
خوزنیوز: یک ناشر گفت: نمایشگاه نباید برای ناشران محل فروش کتاب، بلکه محل معرفی قابلیت های آن ها باشد.

رضا پورعباس مدیر انتشارات دلاهنگ در گفت و گو با خبرنگار خوزنیوز بیان کرد: مشکلات نشر کتاب در خوزستان به دو بخش پیش از انتشار کتاب و پس از آن تقسیم می شود و نویسنده ها با بخش نخست و ما انتشاراتی ها با بخش دوم آن سروکار داریم.

این ناشر که خود نیز شاعر است و تاکنون 10 عنوان کتاب را به چاپ رسانده همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب خوزستان گفت: نمایشگاه کتاب باید محلی برای بیان ویژگی های ناشران باشد، نه این که آن ها به عنوان کتابفروش در این محل حضور یابند؛ ناشران فروشنده دوره گرد نیستند.

وی مشکل اصلی نشر را در توزیع کتاب دانست و افزود: نویسندگانی که می خواهند کتاب چاپ کنند از پخش کتاب خود ناامیدند.

پورعباس ادامه داد: در خوزستان ما پخش کننده کتاب نداریم و اگر هم توزیع کتاب را تنها به دست پخش کننده استانی بسپاریم، دیگر نویسنده خارج از استان رغبتی به سپردن کتاب خود به انتشارات ما نخواهد داشت.

در خوزستان پخش کننده کتاب نداریم؛ نمایشگاه نباید محل فروش کتاب باشد

این ناشر که در حوزه شعر و ادب فعال است گفت: پخش کتاب شعر حتی در مرکز نیز با مشکل روبرو است، و پخش کننده ها تنها در شرایطی کتاب را توزیع می کنند که شاعر آن سرشناس باشد.

پورعباس با اشاره به نخستین کتاب چاپ شده در انتشارات دلاهنگ (مجموعه اشعار علی بداغی) عنوان کرد: این کتاب به دلیل پخش مناسب و شناخته شده بودن شاعر در مرکز، در تهران فروش بهتری نسبت به استان داشت. متاسفانه مردم کتاب و به ویژه کتاب شعر نمی خرند.

این ناشر یادآور شد: امیدوارم روزی برسد که با تغییر شرایط، ما ناشرین به نویسندگان برای انتشار کتاب هایشان اصرار کنیم و هیچ شاعری برای چاپ کتابش از جیب خود هزینه نکند.

وی افزود: ازسوی دیگر ما ناشرین نباید تنها بر روی اسب برنده شرط بندی کنیم و تنها به چاپ آثار شعرای مطرح اقدام نماییم.

پورعباس یکی از مشکلات نشر کتاب در خوزستان را ضعف ظاهری کتاب ها دانست و گفت: افراد صاحب اثر استان ناچارند با هزینه خود کتاب را چاپ کنند و به منظور صرفه جویی در هزینه ها گاه ویراستاری، طراحی صفحه، طراحی جلد و کارهای گرافیکی کتاب را شخصا در خانه انجام می دهند؛ یعنی عملا کاری کاملا غیرحرفه ای را تحویل می دهند. گاه نیز ناشر با هزینه شخصی خود صفحه آرایی را انجام می دهد.

در خوزستان پخش کننده کتاب نداریم؛ نمایشگاه نباید محل فروش کتاب باشد

این ناشر مشکل دیگر را در رویکرد انتشاراتی ها دانست و گفت: ناشران خوزستانی مناسفانه انواع کتاب را چاپ می کنند و رویکرد تخصصی ندارند؛ در حالی که بطور مثال خریدار کتب فنی و مهندسی به ناشر تخصصی این رشته بیشتر اعتماد می کند.

«نیمه راه در مدرسه»، «غزل یعنی فقط از عشق گفتن» «دلگرد» و «برای دل تنهای خود می گریم» عنوان کتاب های رضا پورعباس است که توسط نشر دلاهنگ و دارینوش منتشر شده اند.
:
:
:
آخرین اخبار