تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۷۷۶۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
منطقه آزاد اروند باید طرح راهبردی مصوب داشته باشد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در حوزه آب و فاضلاب در حال متقاعد کردن دولت برای ورود سرمایه گذاران کلان شهرهای آبادان و خرمشهر هستیم.

اسماعیل زمانی بعد از ظهر سه شنبه در اولین جلسه شورای اداری و شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند که در محل سالن اجلاس این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد اروند به منظور توسعه اقتصادی شهرهای آبادان و خرمشهر تشکیل شده است.

وی با اشاره به جنگ تحمیلی خاطرنشان کرد: پس از جنگ تحمیلی، در شهرهای آبادان و خرمشهر فقط  بازسازی های فیزیکی انجام شد ولی بازسازی اقتصادی انجام نشد و همچنین باید محورهای اقتصادی محیا می شد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: از زمان قدیم شهرهای آبادان و خرمشهر دو محوریت داشتند. به صورتی که  آبادان شهر صنعتی نفتی و خرمشهر شهر بندری بوده است.

زمانی با اشاره به پالایشگاه آبادان ابراز کرد: هنگامی که دلار ارزان بود باید پالایشگاه آبادن احداث می شد.

وی تاکید کرد: در حوزه آب و فاضلاب در حال متقاعد کردن دولت برای ورود سرمایه گذاران کلان به شهرهای آبادان و خرمشهر هستیم. با آبفای خوزستان نیز مذاکره شده است که به طرح های فعلی کمک کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ابراز داشت: در حوزه صنعت 5 واحد بزرگ بالادستی در حال اقدام است.

* باید به صورتی برنامه ریزی کنیم که تا چند سال آینده خروجی داشته باشیم

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان گفت: باید به صورتی برنامه ریزی کنیم که تا چند سال آینده خروجی داشته باشیم.

فرج الله خبیر در اولین جلسه شورای اداری و شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: طبق قوانین برنامه پنجم توسعه و قوانینی که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده وظایفی برای مناطق آزاد مطرح شده است

وی افزود: در محدوده سازمان منطقه آزاد اروند ادارات این منطقه باید به فعالیت های خود ادامه دهند اما در خصوص موضوع هماهنگی، جلساتی با حضور مدیرعامل این سازمان در این منطقه و کشور برگزار شده است.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: منطقه آزاد اروند با سایر مناطق آزاد کشور تفاوت هایی را دارد به صورتی که هر یک از آن ها محدوده کوچکی را شامل می شود و دستگاه های اجرایی زیادی وجود ندارد ولی در منطقه آزاد اروند بیش از 400 هزار نفر جمعیت وجود دارد که باید هماهنگی لازم بین سایر دستگاه ها ایجاد شود.

خبیر خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد اروند باید دستورالعمل هایی را اجر کند و در هر حوزه برنامه داشته باشد. ایجاد کانون توسعه باعث تاثیرگذاری در این منطقه و سطح کشور می شود.

وی تصریح کرد: چنانچه برنامه های منطقه آزاد اروند در این منطقه پیش برود باید آن ها را مرحله به مرحله پیگیری کنیم. ما باید به صورتی برنامه ریزی کنیم که تا چند سال آینده خروجی داشته باشیم.

* باید به سازمان منطقه آزاد اروند کمک شود

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید به سازمان منطقه آزاد اروند کمک شود تا اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین کشور را پویاتر کند.

جواد سعدون زاده در اولین جلسه شورای اداری و شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: در خصوص چالش هایی که در این منطقه وجود دارد مباحثی مطرح شده است.

وی افزود: باید به سازمان منطقه آزاد اروند کمک شود تا اقتصاد شهرهای آبادان و خرمشهر و همچنین کشور را پویاتر کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت های قانونی محیا شده است و هیئت مدیره این سازمان همه خوزستانی و بومی هستند و ما علاقمند هستیم این خیزش بزرگ انجام شود زیرا اگر فرصت را از دست دهیم ممکن به شهرهای آبادان و خرمشهر آسیب وارد شود.

سعدون زاده تاکید کرد: امروز با شرایطی که برای درآمدهای نفتی پیش آمده است شرایط سختی را داریم و دشمنان کشور بشکه ای زیر 40 دلار را پیشنهاد می دهند.

وی تصریح کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری اندیشیدن به اقتصاد مقاومتی ضرورت پیدا می کند. با توجه به نقدینگی که در دست مردم است و شعارهایی که در موضوع بخش خصوصی داریم می طلبد تا سازمان منطقه آزاد اروند بیشتر کوشا باشد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر از لحاظ داشته های فرهنگی، در کشور مطرح هستند که می توانیم با برنامه ریزی های درست و دقیق باعث شکوفایی این دو شهر شویم.

سعدون زاده ابراز امیدواری کرد: ما دارای بزرگترین ناوگان صیادی در کشور هستیم که در تولید پروتئین کشورمی تواند حرف اول را بزند. در زمینه تجارت می توانیم اول باشیم و باید ببینیم رقبای ما چه اقداماتی را انجام می دهند.

وی یادآور شد: در زمینه پتروشیمی و صنعت نفت می توانیم به یک قطب تبدیل شویم و حتی در زمینه صنایع نیز می توانیم به یک قطب تبدیل شویم که این امر اراده قوی می طلبد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فاز دوم پالاشگاه آبادان را به مراحل نهایی رسانده ایم. از وزیر نفت پرسیدم چنانچه فاینانسور دیگری برای این امر پیدا شود شما از آن استقبال می کنید که وزیر نفت گفت به طور حتم از آن استقبال می کنیم.

سعدون زاده با اشاره به توریست درمانی و شیلات، توضیح داد: در زمینه توریست درمانی و شیلات می توانیم فعالیت های کشوری خوبی را انجام دهیم.

وی با اشاره به مناطق محروم در این منطقه گفت: باید به شهرها و مناطق محروم مانند چوئبده، اروندکنار، سلیچ، الوانیه، شطیط و دیگر مکان ها نیز توجه جدی شود.

* منطقه آزاد اروند باید طرح راهبردی مصوب داشته باشد

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان گفت: سازمان منطقه آزاد اروند باید طرح راهبردی مصوب داشته باشد.

حمید حنظل عیدانی در اولین جلسه شورای اداری و شورای تامین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: طی روزهای اخیر اعضای شورای اسلامی شهر آبادان نشستی را با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند داشتند که در آن برای اجرای برنامه ها اعلام آمادگی کردیم.

وی افزود: سازمان منطقه آزاد اروند به تنهایی نمی تواند شهرهای آبادان و خرمشهر را آباد کند و همه باید برای مدیریت آن تلاش کنیم. نیاز به وحدت، همدلی و همگرایی داریم.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان ادامه داد: اگر در نظر داشته باشیم که مدیریت اجرایی به سازمان منطقه آزاد اروند سپرده شود، این امر به صورت ناگهانی محقق نمی شود.

حنظل عیدانی خاطرنشان کرد: اگر مطالبات به صورت مستمر و با برنامه صورت گیرد، خوب است.

وی در همین خصوص بیان کرد: باید نشان دهیم مناطق آزاد که در کشور اسلامی فعالیت می کنند می توانند حرف برای گفتن داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهر آبادان تصریح کرد: باید صادرات فرهنگی داشته باشیم و همچنین در راستای توسعه اقتصادی برنامه داشته باشیم.

حنظل عیدانی در پایان تاکید کرد: سازمان منطقه آزاد اروند باید طرح راهبردی مصوب داشته باشد.

* همه مسئولان برای عمران آبادان و خرمشهر همگام شده اند

فرماندار آبادان گفت: همه اجزای دولت در شهرستان های آبادان و خرمشهر از گذشته برای ارتقا عمران و توسعه همراه بوده اند و اکنون نیز با یک هماهنگی خوب در حال حرکت هستند.

عزیزالله شهبازی با اشاره به اولین جلسه شورای اداری و تامین سازمان منطقه آزاد اروند اظهار کرد: به رغم اينكه برخی از افرادی که در اين جلسه حضور داشتند، منتقدین برنامه های دولت یازدهم و افزایش محدوده منطقه آزاد اروند بودند اما تعامل و هم افزایی خوبی بین دستگاه های مختلف شهرستان های آبادان و خرمشهر به وجود آمد كه بايد آن را به فال نیک گرفته و از آن در راه توسعه و عمران اين دو شهرستان بهره گرفت.

وی در همین خصوص افزود: جاي بسي خرسندي است كه وعده های دولت تدبیر و امید در حال محقق شدن است و اين امر مي تواند گام موثري در رسيدن به اهداف فوق باشد.

فرماندار آبادان تصریح کرد: همه اجزای دولت در دو شهرستان آبادان و خرمشهر از گذشته برای ارتقای عمران و توسعه همراه بوده اند و اکنون نیز اين حركت با یک هماهنگی خوب در حال حرکت است و با توجه به ماموریت سازمان منطقه آزاد اروند که یک ماموریت فراملی است، عزم همه اجزای دولت جزم شده است.

وی با اشاره به هفته پژوهش تاکید کرد: امیدوارم سازمان منطقه آزاد اروند در حوزه عملکردی، شرایطی را ایجاد کند تا جوانان صاحب طرح و ایده بتوانند به نحو مطلوب فعالیت کنند.

شهبازی بیان کرد: تعداد جوانانی که در این منطقه در زمینه های مختلف پژوهشی فعالیت می کنند، کم نیست و سازمان منطقه آزاد اروند باید تدابیری اتخاذ کند که از ایده های آن ها در راستای پیشرفت و آبادانی هر چه بهتر این منطقه استفاده شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار