تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۷۷۶۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وقف به دنبال تعادل و محبت در جامعه است
معاون توسعه و پشتيبانی سازمان اوقاف و امور خيريه گفت: وقف به دنبال تعادل و محبت در جامعه است و تخطی از آن حرام شرعی به حساب می آيد.

حميدرضا ابراهيمي پیش از ظهر چهارشنبه در ششمين همايش وقف و رسانه خوزستان اظهار کرد: خوزستان سرزميني است كه يادآور گذشته ارزشمند كشور است. بزرگترين كشتارها توسط همين كشورهايي كه امروزه شعار حقوق بشري را سر مي دهند، صورت گرفت. جنگ جهاني اول و دوم توسط همين كشورها شكل گرفته و ده ها ميليون نفر در اين جنگ ها كشته شدند.

وي با بيان اينكه رسانه در غرب مروج خشونت و تباهي است، افزود: تفاوت رسانه در نظام اسلامي با غرب به لحاظ محتوا يك جهت گيري متفاوت است. در نظام اسلامي رسانه ها مروج فضيلت ها و اسلام ناب هستند.

معاون توسعه و پشتيباني سازمان اوقاف و امور خيريه در خصوص مسئله وقف عنوان كرد: وقف در راستاي ترويج ديگران به نوع دوستي است. انسان به لحاظ فطري نوع دوست بوده و ديگران را بر خود مقدم مي شمارد. در عین حال مبدا وقف از مردم بوده و براي آنها است.

ابراهيمي اظهار كرد: ما در سازمان اوقاف خود را امين واقف مي دانيم. وقف به دنبال تعادل و محبت در جامعه است و تخطي از آن حرام شرعي به حساب مي آيد. در جامعه اي كه فاصله طبقاتي باشد و فاصله فقير و دارا مشاهده شود قطعا نفرت، بددلي، كينه و سوظن توليد مي شود.

وي با بیان اینکه ظرفيت وقف در استان خوزستان، به شكل مودت و محبت به خاندان عصمت و طهارت موج مي زند، عنوان کرد: حضور مردم در جوار بقاع متبركه گواه اين مطلب است. ايران پيرو امام حسين (ع) است و هر جا كه مباني اعتقادي ما خدشه دار شود همه هستي خود را مي گذاريم چون فرزند امام حسين (ع) هستيم.

معاون توسعه و پشتيباني سازمان اوقاف و امور خيريه ادامه داد: رسانه را به عنوان حامي خود مي دانيم چون رسانه در حقيقت مروج فضيلت هاي اسلامي است. وقف در مسيحيت و يهوديت هم قبل از اسلام وجود داشته و حكم آن در اسلام تائيدي است بنابراين تنها به دين اسلام تعلق ندارد.

ابراهيمي گفت: تا قبل از اصلاحات ارضي، ايران وارد كننده گندم نبود و فقط صادر كننده بود متاسفانه اين طرح خسارت هاي زيادي را به زمين هاي مردم وارد كرد.

وي افزود: به لحاظ ذهني، ذهن آحاد مردم اين گونه شكل گرفته كه كساني كه متمكن هستند مي توانند وقف كنند ولی در قانون بودجه سال گذشته و امسال موضوع اوراق وقف در قالب قرارداد صلح با تائيد شوراي نگهبان مطرح شود كه افراد بتوانند تنها با 100 هزار تومان وقف كنند.

درآمد حاصل از اين اوراق بايد براي پاسخگويي به نيازهاي جامعه صرف مي شود. توليد علم و فناوري و اشتغال در حال حاضر از مهمترين نيازهاي جامعه است كه از بستر وقف به آن پاسخ مي دهيم. مقام معظم رهبري به افزايش سهم توليد علم و فناوري از وقف تاكيد زيادي دارند و ما بايد استفاده محتوايي و معرفتي از وقف را داشته باشيم.

* برخی از مسئولان درصدد خارج كردن وقف از وقفيت هست

مديركل اوقاف و امور خيريه خوزستان گفت: برخي از مسئولان می خواهند وقف را از وقفيت خارج كنند كه اين گونه افراد بايد توجيه شوند.

حجت الاسلام سيد محمد طباطبايي در ششمين همايش وقف و رسانه، وقف را يكي از احكام شرعي اسلام عنوان كرد و افزود: امروز بر هيچ كس پوشيده نيست كه اگر قرار است مطلبي بين جامعه نهادينه شود بايد از رسانه هاي جمعي استفاده شود.

وي افزود: رسانه ها بسيار توسعه پيدا كرده اند و اگر قرار است وقف در جامعه نهادينه شود، رسانه ها بايد كمك كنند.

مديركل اوقاف و امور خيريه خوزستان اظهار كرد: جايگاه وقف و اينكه مي تواند چه نقشي در اقتصاد مقاومتي و جامعه داشته باشد، بايد براي مردم روشن شود. قطعا وقف مي تواند نقش بسزايي در جامعه داشته باشد.

حجت الاسلام طباطبايي تصريح كرد: احياي وقف و توسعه موقوفات مسائلي هستند كه بايد براي مردم فرهنگ سازي شود. رسانه ها در قبال وقف داراي رسالت و مسئوليت شرعي هستند.

وي عنوان كرد: متاسفانه قسمت عمده اي از معترضان و برخي از افرادي كه سعي دارند مردم را از وقف دور كرده و نگذارند وقف احيا شود، به دليل ناآگاهي سبب شده اند كه بسياري از موقوفات روي زمين بمانند، موقوفاتب كه اگر احيا شوند، بسياري از مشكلات جامعه حل مي شوند.

مديركل اوقاف و امور خيريه خوزستان ادامه داد: تعدد زياد موسسات خيريه، بهزيستي و كميته امداد به خاطر اين است كه وقف جايگاه خود را پيدا نكرده و اين را مي طلبد كه رسانه ها براي رضاي خدا به این مسئله توجه كنند.

حجت الاسلام طباطبايي گفت: برخي از مسئولان مي خواهند وقف را از وقفيت خارج كنند كه اين گونه افراد بايد توجيه شوند زيرا وقف يك حكم الهي است و كسي نمي تواند اين كار را انجام دهد و با اين وعده ها مردم را متزلزل كند.

وي افزود: اصل توجيه مردم و مسئولان در ارتباط با وقف بسيار مهم است و اجر آن كمتر از وقف نيست. واقف از ما به عنوان امين موقوفات انتظار حفظ، توسعه و تبلور وقف را دارند.

* اغلب مناطق خوزستان فیبر نوری ندارند

مديركل صدا و سيمای خوزستان گفت: اغلب مناطق خوزستان برای پخش زنده دارای فیبرنوری نیستند.

مسلم رحيمي در ششمين همايش وقف و رسانه اظهار كرد: در خوزستان هنوز جاي كار بسيار زياد است. وقف خودش يك رسانه است. خود وقف يك ظرفيت عظيم را در خودش به صورت ماندگاري جا مي دهد این در حالی است که بيشترين موقوفات را در خوزستان داريم.

وي اين استان مفاخر و علماي بزرگي را در تاريخ خود دارد، افزود: در راستای توسعه همین امر و توجه به شهرهای مختلف استان خوزستان، سال گذشته و امسال عزاداري هاي شهر شوش در تمام شبكه هاي بين المللي و داخلي نمايش داده شد.

مديركل صدا و سيماي خوزستان با بیان اینکه اميدوارم تمامي رسانه ها در موضوع وقف خوب فعاليت كنند، تصريح كرد:‌ مردم خوزستان با شور فراواني در مراسم عزاداري هاي اهل بيت (ع) شركت مي كنند. مردم تجمعات خوبي را در مراسم هاي عزاداري ها، جشن ها و سخنراني هاي امامزاده هاي مختلف خوزستان دارند.

رحيمي يادآور شد:‌ فيبر نوري امامزاده حيدر بهبهان و دانيال نبي (ع) شوش با همكاري اوقاف، خيران و بودجه هاي مختلف راه اندازي شد تا امکان پخش زنده مراسم مختلف از این مکان میها شود.

وي بيان كرد:‌ چرا نمايشگاه بين المللي خوزستان نبايد فيبر نوري داشته باشد كه ما چشممان به بالابر اداره برق باشد. شيراز در 22 نقطه فيبر نوري دارد. براي  ارتباط زنده، ساده ترين راه فيبر نوري است كه قابليت ارسال صدا و تصوير را براي ما فراهم مي كند.

مديركل صدا و سيماي خوزستان يادآور شد:‌ خوشبختانه امسال به دستور استاندار در چذابه هم فيبر نوري نصب شد كه به راحتي توانستيم برنامه هاي مختلف اين مرز را در شبكه هاي مختلف به نمايش بگذاريم.

رحيمي در پايان گفت: مناطق مهم خوزستان مانند نمايشگاه بين الملل، بقاع متبرکه و ... بايد به فيبر نوري مجهز شود. براي تمامي حوزه ها خود را وقف كرديم مگر اينكه مدير فرهنگي و اجرايي به ما اطلاع نداده باشد.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار