تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۷۷۶۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عبدالحسن مقتدايي در آيين تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم‌پزشكي اهواز:
همواره نیازمند انجام پژوهش بر پژوهش های موجود هستیم
شاهد هستيم كه يكباره تصميم‌گيري مي‌شود وزارت‌خانه‌اي ايجاد و سپس به يك‌باره تصميم مي​گيرند وزارت‌خانه‌ها در هم ادغام شوند. هم ايجاد و هم ادغام وزارتخانه‌ها نمود يك شجاعت است اما ضرر و زيان آن را تنها مردم مي‌بينند. ولي اگر تحقيق و بررسي شود كه براي 10 سال آينده به‌جاي 15 وزارت‌خانه بايد 20 وزارت‌خانه داشته باشيم و از هم اكنون براي آن برنامه ريزي شود
عبدالحسن مقتدايي در آيين تجليل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم‌پزشكي جندي‌شاپور اهواز كه چهارشنبه 26 آذرماه در تالار شهداء دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک هفته پژوهش به اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، با مروري بر تجربیات تصميم‌گيري‌هاي بدون تحقيق و پژوهش در كشور كه بعد از چند سال دوباره برچيده مي شوند، به موضوع تجميع پرديس‌ها و دانشگاه های علوم‌پزشكي كشور اشاره کرد و اظهار‌ داشت: زماني اين طور گفته مي‌شد كه هر شهرستان بتواند براي خود شهرك صنعتي، ​دانشگاه و... داشته باشد، اما اين تصميمات پس از دو دهه نتايج خود را نشان داد و اين بار گفتند كه چطور آنها را تجميع كنيم؟!؛ اين امر نه تنها مختص دانشگاه ‌هاي علوم‌ پزشكي، بلكه در ساختار مجموعه دولت‌هاي مختلف نيز مشاهده مي‌شود.

وي افزود: شاهد هستيم كه يكباره تصميم‌گيري مي‌شود وزارت‌خانه‌اي ايجاد و سپس به يك‌باره تصميم مي​گيرند وزارت‌خانه‌ها در هم ادغام شوند. هم ايجاد و هم ادغام وزارتخانه‌ها نمود يك شجاعت است اما ضرر و زيان آن را تنها مردم مي‌بينند. ولي اگر تحقيق و بررسي شود كه براي 10 سال آينده به‌جاي 15 وزارت‌خانه بايد 20 وزارت‌خانه داشته باشيم و از هم اكنون براي آن برنامه ريزي شود، اين امر به صورت علمي انجام شده است و دیگر نیازی به آزمون و خظا نخواهد بود، چرا که تجربيات گذشته نشان مي‌دهد در هر زمينه ای در بخش معلومات و آنچه موجود و ملموس است پژوهشی صورت گرفته باشد، در آن زمينه موفق بوده‌ايم.

استاندار خوزستان با ابراز مسرت از اين‌كه فضاي كشور به سمتي هدايت مي‌شود كه به امر پژوهش و تحقيق اهميت بیشتری داده‌شود  و اين رويكرد خود يك موفقيت است، گفت: اگر اين نگاه به پژوهش از سر اعتقاد باشد كه قطعا" همين طور است، تاثير آن‌را نيز در جامعه خواهيم ديد؛ رفتاري كه از دولت مشهود است نيز بر اهميت دادن و پرداختن به موضوع تحقيق صحه مي​گذارد.

مقتدايي اظهار كرد: ​در هر صورت اين روز و ايام هفته پژوهش مناسبت‌ها و فرصت‌هايي است كه بايد خود اين موضوع نيز به بحث و بررسي گذاشته شود. تقدير و تجليل امر بسيار پسنديده اي است اما فضاي موجود كشور در برخورد با امر پژوهش مستلزم يك بازنگري است، مبني بر اين‌كه اكنون در كجاي مسير قرار داريم و آيا مي‌توانستيم به نقطه مطلوب‌تري برسيم؟ بنابراين همواره بايد بر امر پژوهش هم يك پژوهش انجام شود تا کاربردی بودن و رعایت نیازسنجی ها و اولویت ها روشن شود و بدانیم به عنوان مثال 10 سال ديگر کجا خواهیم بود و  به جايي نرسيم كه فكر كنيم مي‌توانستيم از اين هم بهتر كار كنيم و جای بهتری باشیم..

وي تصريح كرد: ​اصل مطلوب‌ و نياز‌بودن پژوهش يك امر قطعي است، اما دلخوش به این نباشيم كه همين فضاي موجود، فضاي مطلوب پژوهشي است.

* جنبه اول در هر پژوهش، کشف سوال پژوهشی است که غالبا" از آن غافل هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در آئین تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش، ضمن ارج نهادن به حضور میلیونی شیعیان جهان در مراسم بزرگداشت اربعین اباعبدالله الحسین(ع) و همچنین تبریک فرارسیدن هفته پژوهش گفت: در دولت تدبیر و امید فرصتی دست داده است تا بتوانیم در زمینه تغییر و تحقق بسترهای پژوهشی دانشگاه در خدمت پژوهشگران و اعضاء محترم هیئت علمی باشیم.

اسماعیل ایدنی افزود: اقدامانی که در زمینه آموزش و پژوهش و کارهای فرهنگی در هر سازمان و ساختاری انجام می شود، معمولا"تغییرات بنیادی هستند و ممکن است نتایجشان در کوتاه مدت قابل رصد و اندازه گیری نباشد ولی آن چیزی که مهم است این است که آیا حرکت به سمت اصلاح فرآیندها در مجموعه ها دیده می شود یا خیر؟  خوشبختانه در کشور ما نگاه به پژوهش در سالیان اخیر تغییرات قابل ملاحظه ای داشته است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید به جایی برسیم که هیچ کاری را بدون پژوهش انجام ندهیم و هیچ تصمیمی را بدون پژوهش نگیریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در مدیریت کلان کشور نگاه بر این است که تصمیم سازی و تصمیم گیری بر اساس پژوهش باید باشد، زیرا هزینه های بسیار زیادی در اثر بروز رفتارهای آزمون و خطایی به کشور تحمیل شده است، چرا که بعضا" نگاه موجود در تصمیم گیری ها نگاه بدون آینده پژوهی بوده است.

ایدنی گفت: به رغم اینکه ساختار و ماموریت های متنوع بهداشتی، درمانی، آموزشی و پژوهشی و تولید علم و تربیت نیروی انسانی در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز  بسیار فراتر از دیگر دانشگاههای استان است، ولی مشاهده می کنیم سهم دانشگاه به لحاظ فضای فیزیکی و ساختمان های موجود بسیار محدود است.

قائم مقام وزیر بهداشت در استان خوزستان افزود: در گذشته نظام یک بخش کوچکی از دانشگاه بزرگ چمران را به عنوان دانشگاه علوم پزشکی اختصاص دادند و متاسفانه امروز با چالش کمبود بارز فضای فیزیکی در دانشگاه مواجه هستیم تا جایی که برخی ساختمان های جدید هم متاسفانه تنها در دوطبقه ساخته شده است! چرا که نگاه موجود در آن زمان نگاهی با در نظر گرفتن آینده و رسالت های پیش رو نبوده است، برنامه های توسعه ای هم که در سالهای گذشته به بهره برداری رسیده است بر اساس آینده پژوهی نبوده و در حال حاضر در دیدارهای مختلف با اعضاء هیئت علمی همگی از کمبود فضای فیزیکی آموزشی، پژوهشی، درمانی و بهداشتی به شدت گلایه مند هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پژوهش فقط تحلیل وضعیت نیست، بلکه بخش عمده ای از مقوله پژوهش آینده پژوهی است که متاسفانه از آن غافل هستیم. خیلی از برنامه هایی که در زمینه های پژوهشی انجام می دهیم تحلیل و اصلاح وضع موجود است در حالی که نگاه باید به 5 تا 10 سال آینده شرایط آموزش عالی در کشور باشد.

ایدنی ادامه داد: تحقیق و پژوهش یک روند هوشمندانه و هوشیارانه است، برای اینکه مشخص کند در چه حوزه ای قرار داریم و چه روش هایی میتواند وضعیت موجود را اصلاح کند و در آینده در چه جایگاهی قرار خواهیم گرفت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه باید 2 جنبه را در هر پژوهشی  مدنظر قرار دهیم گفت: جنبه اول کشف سوال پژوهشی است که غالبا"از آن غافل هستیم، یعنی فکر می کنیم تولید علم فقط نگاه کردن به پدیده ها و بعد فرضیه را از دل پدیده ها بیرون آوردن است و بدینصورت از کشف سوال پژوهشی باز می مانیم.

این مقام مسئول افزود: تفکر خلاق از جایی شروع می شود که سوال پژوهشی در ذهن ما ایجاد شود در حالی که در برخی تحقیقات و پژوهشهای رایج در کشور، سوال پژوهشی از جاهای دیگر کپی برداری می شود و فرآیندی که ما خودمان به سوال پژوهشی برسیم در ساختار سیستم پژوهشی نهادینه نشده است.

ایدنی ادامه داد: پژوهش فقط رسیدن به جواب نیست، بخشی از پژوهش که بسیار مهم است و باعث تمایز محققین جهان میشود این است که چطور ایده پردازی کنند و چطور به سوال برسند. غالب تحقیقات ما از نوآوری شروع نمی شود و غالبا" از کپی برداری یا طرح مسئله ای که با آن مواجه هستیم آغاز می شود، در صورتی که تولید علم و پژوهش بطور بنیادی از تفکر خلاق شروع می شود و به آینده پردازی میرسد و ساختار رسیدن به این مهم هم نیازمند بازسازی است.

رئیس شورای عالی نظام پزشکی کشور گفت: حوزه علوم پزشکی در کشور مایه مباهات و افتخار است چرا که به رغم اینکه 10درصد بودجه پژوهشی کشور در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی است ولی تقریبا" 40درصد تولید محصول و فرآورده های پژوهشی ایران توسط محققین دانشگاه های علوم پزشکی انجام می شود.

ایدنی ادامه داد: خوشبختابه در حوزه علوم پزشکی و سایر حوزه ها این تمایل به اینکه فقط مقاله چاپ شود در حال تغییر است و به سمت تبدیل به فرآورده های پژوهشی، نوآوری ها و اختراعات و همچنین تجاری سازی پیش می رود که روند بسیار خوبی است و با حمایت های بسیار خوب مقام معظم رهبری در گسترش و توسعه شرکت های دانش بنیان شرایط برای همه ما فراهم شده است که به این سمت برویم که فقط معیار ارزیابی کارهای پژوهشی تعداد مقالات نباشد و باید اهداف مقالات در ابتدا ارتقاء سطح کلان سلامت کشور و در مرحله بعدی ارتقاء سطح سلامت منطقه و جهان باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز ضمن تقدیر از اقدامات معاونت توسعه پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: فعالیت های خوبی در جهت اصلاح فرآیندها در جهت تسهیل پژوهش در حال انجام است و با بیان اینکه از هر تصمیمی که منجر به اصلاح فرآیندها شود استقبال می کنیم، گفت: هیچ دغدغه ای مهمتر و فوری تر از ارتقاء دانشگاه و همچنین ارتقاء سطح سلامت مردم نیست و ان شاءالله با تلاش همه و با بهره مندی از خرد جمعی اعضاء محترم هیئت علمی، دانشجویان عزیز و کارکنان زحمتکش، بتوانیم رتبه دانشگاه را در زمینه پژوهش و سایر حوزه ها و شاخص های سلامت استان در شان و جایگاه مردم و اعضاء هیئت علمی دانشگاه برسانیم.

:
:
:
آخرین اخبار