تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۳
کد خبر: ۷۷۸۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
توصیه‌های بهداشتی برای تهیه آجیل شب یلدا
يك كارشناس تغذيه گفت: در شب يلدا از آجيل خام باكيفيت به جاي آجيل‌هاي نمكي استفاده كنيد.

مجيد كارانديش اظهار كرد: در تغذيه، ميزان حداكثري براي مصرف نمك وجود دارد و هر فرد در يك شبانه‌روز نبايد بيش از 6 گرم نمك دريافت كند ولی در ايران از طريق غذاهاي مختلف به خصوص نان و پخت‌وپز، بيش از اين مقدار نمك وارد غذاي مردم مي‌شود. بنابراين توصيه مي‌شود تا آنجا كه ممكن است در شب یلدا مغزهاي گياهي و آجيل‌هاي كم‌نمك مصرف شود.

وي ادامه داد: چنانچه قصد خريد آجيل خام داريد، بايد هنگام خريد مراقب سالم و تازه بودن آجیل باشيد زیرا مواد غذايي خام مستعد آلودگي بيشتری از جمله قارچ‌ها و كپك‌ها هستند. در هنگام خرید، از كيفيت آجيل‌هاي خام اطمينان حاصل كنيد و آجيل تازه خريداري و مصرف کنید.

اين كارشناس تغذيه درباره ميزان مصرف آجيل گفت: توصيه مي‌شود در هر روز حداقل 30 گرم از مغزهاي گياهي مانند پسته، بادام، فندق، و انواع تخمه ها مصرف شود ولی با توجه به این که آجیل جزو منابع روغن‌ها و چربي‌ها به حساب مي‌آيد، افرادي كه نسبت به اضافه وزن و چاقي نگراني دارند نباید در مصرف آجيل‌ها و مغزهاي گياهي زياده‌روي كنند.

كارانديش افزود: البته با توجه به موضوع فرهنگي و جايگاه شب يلدا در ميان ايرانيان، توصيه‌هاي علمي در تغذيه و حتي توصيه‌هايي كه براي خواب به طور معمول وجود دارد، تغيير مي‌كند ولی در كنار احترام به سنت‌ها و آيين‌هاي باستاني، نبايد توصيه‌هاي بهداشتی ناديده گرفته شود.

وي درباره زمان صرف آجيل در شب نيز اظهار كرد: به طور معمول توصيه مي‌شود كه بين وعده شام و خواب بايد حداقل يك ساعت و نيم فاصله باشد و بهتر است نزديك زمان خواب، خوراکی مصرف نشود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: شب یلدا
:
:
:
آخرین اخبار