تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳
کد خبر: ۷۸۳۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
امسال؛
شکار پرندگان مهاجر در خوزستان ممنوع است
رييس يگان حفاظت اداره كل محيط زيست خوزستان گفت: در سال 93، هيچ‌گونه مجوزي براي صيد و شكار پرندگان مهاجر و غيرمهاجر در استان خوزستان صادر نشده است.

آرمين صارمي​فر اظهار كرد: شكار في​نفسه ممنوع است، مگر اين كه سازمان حفاظت زيست و متوليان آن، براي اين اقدام مجوز صادر كنند و در خصوص صدور پروانه صيد و شكار نیز بر اساس سياست​هاي كلي سازمان محيط زيست و همچنين بر اساس آمارگيري​های انجام شده از پرندگان مهاجر و پرندگان بومي منطقه، تصميم​گيري مي​شود.

وي افزود: بر اساس آخرین آمارگیری‌ها به اين نتيجه رسيديم كه در سال صيد كنوني، هيچ‌گونه پروانه​اي صادر نشود. همچنین با شرایط فعلی، به نظر مي​رسد كه در 2 ماهه آخر امسال نيز مجوزي صادر نشود.

صارمی‌فر گفت: زمان صدور پروانه​هاي صید، بر اساس زمان تخم​گذاري و پرورش پرندگان تغيير مي​كند؛ فصل شكار ممنوع از ابتداي سال شروع مي​شود و تا اواسط ماه​هاي شهريور و مهر ادامه دارد زیرا در اين زمان پرنده تخم​گذاري كرده و معمولا يك جوجه دارد.

رييس يگان حفاظت اداره‌كل حفاظت محيط زيست خوزستان افزود: پروانه​هايي كه با توجه به اين شرايط صادر شده تا پايان فصل شكار كه عمدتا اسفندماه است، معتبر هستند. البته شكار با مجوز قانوني نیز با شرايط خاصي انجام مي​شود و براي پرندگان حمايت شده و در خطر انقراض، ممنوعيت صيد و شكار وجود دارد. همچنين محدوديت زماني در زمينه صيد و شكار پرندگان لحاظ مي​شود؛ به عنوان مثال در سه روز آخر هفته و با محدوديت تعداد پرندگان شكار شده. در این موارد؛ هر فرد مجاز بوده است در مجموع چهار پرنده از گونه​هاي آبزي و كنار آبزي، مشروط به اين‌كه از پرندگان در خطر انقراض و حمايت شده نباشند، را شكار كند.

صارمي ​فر درباره اقداماتي كه در جهت جلوگيري از شكار غيرمجاز پرندگان انجام مي​شود، اظهار كرد: وظيفه ذاتي و دستورالعمل​هاي يگان حفاظت كه نظارت بر صيد و شكار است، بر عهده اين يگان قرار دارد. به اين منظور گشت​هايي جهت كنترل شكارگاه و منابع آبي كه زيستگاه اصلي پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي است، توسط محيط​بانان و يگان حفاظت اداره كل حفاظت محيط زيست به طور مستمر انجام مي​شود و در صورت برخورد با متخلفان، طبق مقررات نسبت به جلب و دستگيري آنان اقدام شده و تحويل مراجع قضايي مي​شوند.

وي ادامه داد: بر اساس دستورالعملي كه در زمينه برخورد با متخلفان وجود دارد و بسته به ميزان ضرر و زيان از تلف شدن پرنده یا هر جانور دیگر، ميزان جريمه و مجازات فرد تعيين مي​شود. آمار دستگيري شكارچيان غيرمجاز روزانه تغيير مي​كند و روزي نيست كه شكارچي و صياد دستگير نكنيم و جريمه نكنيم.

رييس يگان حفاظت اداره كل محيط زيست خوزستان گفت: نص صريح قانون در اين زمينه اين است كه حمل، عرضه، خريد، فروش، صيد و شكار، قطعات زنده و مرده يك جانور مشمول جرم محسوب مي​شود.

وی درباره صید پرندگان در تالاب‌های خوزستان عنوان کرد: در تالاب​ها معمولا از دامگاه استفاده مي​شود به اين ترتيب كه با گندم و جو، حيوان را به لحاظ تغذيه​اي به بخشي از تالاب پاي​بند مي​كنند و به وسيله تورها و دام​گاه‌هايي كه ايجاد كرده​اند، به صورت كثير تعدادي را صيد مي​كنند. اين دامگاه​ها در خوزستان با عنوا «محمیه» و در شمال کشور با نام «آب​بندان» یاد مي​شوند.

صارمي ​فر درباره گونه​هاي پرندگاني كه تالاب​هاي استان خوزستان را براي مهاجرت انتخاب مي​كنند، گفت: اين پرنگان مهاجر از عرصه شمالي كه داراي زمستان​هاي بسيار سرد است، براي زمستان​گذري به مناطق جنوبی گرمسیر كه داراي زمستاني معتدل هستند، مهاجرت مي​كنند. استان خوزستان نیز توسط اين پرندگان براي مهاجرت انتخاب مي​شود.

وي اظهار كرد: پرندگان مهاجر دیده شده در خوزستان شامل درنا، انواع اردك​ها، خوتكا، چنگر، فلامينگوها به تعداد زياد، غازهاي كانادايي و پليكان​ها می‌شوند و تعدادي از اين پرندگان شرايط بومي را پيدا كرده​اند و بومي منطقه شده‌اند.
:
:
:
آخرین اخبار