تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۷
کد خبر: ۷۸۴۳۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
واکسیناسیون 6 هزار سگ گله و نگهبان در خوزستان
مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: در سال جاري به منظور جلوگيري از شيوع بيماري مهلك هاري، 6 هزار و 275 قلاده سگ​هاي گله و نگهبان در سطح استان واكسينه شدند.

دكتر مصطفي كناركوهي اظهار كرد: به استناد مفاد بند 15 ماده 55 قانون شهرداري​ها "جلوگيري از شيوع امراض ساريه و حيواني و اعلام اين گونه بيماري‌ها به وزرات بهداري و دامپزشكي و شهرداري‌هاي مجاور هنگام بروز آنها و دور نگه داشتن بيماران مبتلا به امراض ساريه و معالجه و دفع حيواناتي كه مبتلا به امراض ساريه بوده و يا در شهر بلاصاحب و مضر هستند" از وظايف شهرداري‌ها است.

وي ادامه داد: بر اساس مفاد همين بندهاي قانوني اعلام شده بود كه "شيوه​نامه نظارت بر نحوه نگهداري سگ‌هاي گله و نگهبان" توسط سازمان شهرداري‌ها و دهياري​هاي كشور، معاونت امور شهرداري​ها، دفتر هماهنگي عمراني خدمات شهري و دبيرخانه ستاد مركزي كنترل جمعيت حيوانات ناقل بيماري به انسان تدوين شود لذا طبق اين شيوه​نامه سازمان دامپزشكي كشور و ادارات كل تابعه آن در استان​ها موظف شده است كه نسبت به واكسيناسيون و شناسنامه​دار كردن سگ​هاي صاحب​دار طبق برنامه مشخص و مدون اقدام كنند.

مديركل دامپزشكي خوزستان افزود: علاوه بر آن طبق قانون، شهرداري​ها موظفند پيگير اقدامات لازم جهت اتلاف سگ​هاي ولگرد بدون صاحب در محدوده شهرها و روستاها باشند.

كناركوهي گفت: از مجموع سگ​هاي گله و نگهبان واكسينه شده عليه بيماري مهلك هاري، 5 هزار و 160 قلاده توسط اكيپ​هاي عملياتي اداره​كل و تعداد يك هزار و 115 قلاده از طريق خريد خدمات توسط اكيپ​هاي عملياتي مجاز بخش خصوصي، به صورت رايگان واكسينه شده و در اختيار دامداران قرار داده شد. علاوه بر سگ​هاي گله و سگ​هاي نگهبان، تعدادي سگ​هاي زينتي نيز عليه بيماري هاري توسط درمانگاه​هاي بخش خصوصي و در قبال اخذ وجه واكسينه شدند.

وي درباره بيماري هاري اظهار كرد: هاري بيماري حاد و كشنده ويروسي است كه سيستم اعصاب مركزي گوشتخواران اهلي، وحشي و انسان را هدف مي‌گيرد. مرگ در صورت ابتلا به هاري تقريبا قطعي است و در طول تاريخ تنها 6 انسان از بيماري هاري جان سالم به در برده​اند.

مديركل دامپزشكي خوزستان افزود: عامل بيماري هاري ويروسي است كه در بزاق بيمار پنهان شده و معمولا توسط گاز گرفتن حيوان آلوده به فرد سالم منتقل مي​شود. اين ويروس به گرما بسيار حساس است به طوري كه در حرارت 50 درجه سانتي‌گراد، در مدت 15 دقيقه و در حرارت 60 درجه در 35 ثانيه از بين مي​رود. بنابراين براي ضدعفوني كردن وسايل آلوده كافي است چند دقيقه در آب جوشانده شوند.

كناركوهي درباره وضعيت اين بيماري در ايران اظهار كرد: در ايران نيز همانند بيشتر كشورهاي دنيا بيماري هاري از نظر بهداشتي و اقتصادي حائز اهميت فراواني است. كم و بيش همه استان​هاي كشور آلوده به بيماري هستند اما ميزان اين آلودگي در استان​هاي شمالي، كرمان و فارس بيشتر است. بيش از 85 درصد موارد حيوان گزيدگي در ايران توسط سگ اتفاق مي​افتد كه بيشتر اين موارد مربوط به سگ​هاي خانگي و سگ گله است و متاسفانه يكي از علل اصلي آن نيز عدم قلاده​گذاري به شمار مي رود. تقريبا 40 درصد از ايرانياني كه با حيوانات هار گزيده شده و درمان نشده​اند، مبتلا به اين بيماري شده​اند.

وي ادامه داد: گاز گرفتن به عنوان اصلي​ترين راه انتقال اين بيماري است. همچنين اين بيماري مي​تواند از طريق خراش​ها و زخم​هاي پوستي، مخاطات (لب، چشم، بيني)، پيوند اعضاي فرد بيمار به افراد سالم، راه تنفس و از طريق دستگاه گوارش منتقل شود.

مديركل دامپزشكي خوزستان در خصوص اقدامات لازم براي فردي كه توسط حيوان گزيده شده است، اظهار كرد: خارج ساختن و تميز كردن ويروس هاري از محل زخم يكي از اقدامات لازم در اين زمينه است. در ساعات اوليه پس از گزش بايد زخم را حداقل به مدت 5 تا 10 دقيقه با آب و تميز و صابون عميقا شستشو داد. اين عمل مهمترين قسمت پيشگيري از هاري است كه 50 درصد پيشگيري از بيماري هاري از اين طريق امكان پذير است.

كناركوهي ادامه داد: توجه داشته باشيد كه در اين شرايط بايد با استفاده از فشار آب، كف صابون​هاي باقيمانده را از محل زخم خارج كرد چون باقيمانده صابون مي​تواند مواد ضدعفوني كننده را بي​اثر كند.

وي بر ضرورت ضدعفوني كردن زخم نيز تاكيد كرد و گفت: پس از شستشو، بايد زخم را با الكل، محلول بتادين و يا ساير مواد ضدعفوني، ضدعفوني كرد. زخم را هيچ وقت نبايد پانسمان كرد، چون ويروس هاري در مقابل نور و اكسيژن هوا خاصيت خود را از دست مي​دهد. در نهايت نيز بايد فرد به مركز بهداشتي درماني جهت تلقيح واكس و سرم ارجاع داده شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار