تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۰۷
کد خبر: ۷۸۹۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
درمان سنگ کلیه را جدی بگیرید
یک متخصص داخلی گفت: درمان سنگ کلیه را باید جدی گرفت، چرا که در طولانی مدت باعث از بین رفتن بافت کلیه می‌شود، از این ‌رو نباید آن را بی‌اهمیت برشمرد.

دکتر بابک رضایی اظهار کرد: سنگ کلیه به سنگ‌ریزه‌های کوچکی گفته می‌شود که از موادمعدنی و نمک که به‌مرور زمان در کلیه رسوب می‌کنند، تشکیل می‌شود. سنگ کلیه می‌تواند به ‌اندازه شن و سنگ‌ریزه کوچک بوده یا در اندازه یک توپ گلف باشد. سنگ‌های کلیه به دلایل متعددی ایجاد می‌شوند و می‌توانند بخش‌های مختلف دستگاه ادراری از کلیه تا مثانه را تحت تاثیر قرار دهند.

وی افزود: زمانی شما دچار سنگ کلیه می‌شوید که توازن آب، نمک، موادمعدنی و سایر عناصر درون ادرار به هم می‌ریزد. شایع‌ترین دلیل ابتلا به سنگ کلیه کم نوشیدن آب است. سعی کنید که مقدار کافی آب بنوشید. این مقدار معمولا بین 8 تا 10 لیوان در روز است. بعضی افراد به خاطر ابتلا به سایر بیماری‌ها از جمله نقرس به سنگ کلیه دچار می‌شوند. سنگ کلیه بعضی از اوقات ارثی و ژنتیکی است که افرادی که در خانواده خود موردی داشته باشند بیشتر در خطر ابتلا هستند.

رضایی با اشاره به انواع سنگ کلیه، تصریح کرد: سنگ‌های کلیه انواع مختلفی داند که می‌توان به سنگ‌های کلسیمی، سنگ‌های اسیداوریکی و سیستینی اشاره کرد که نوع سوم نسبت به دو نوع اول سخت‌تر درمان می‌شود، به همین خاطر درمان با توجه به نوع سنگ در افراد مختلف متفاوت است.

این متخصص در خصوص علائم این بیماری عنوان کرد: از جمله علائمی که وجود دارد این است که به دلیل حرکت سنگ، ایجاد درد می‌کند اما همیشه این‌گونه نیست. گاهی اوقات افراد دچار عفونت یا خونریزی نیز می‌شوند که برای تشخیص دقیق از سی‌تی‌اسکن استفاده می‌شود. به همین جهت توصیه می‌شود افراد روزانه آب بیشتری بنوشند و کمتر از نمک استفاده کنند تا دچار این مشکل نشوند.

رضایی در خصوص درمان این بیماری، یادآور شد: در اکثر موارد، پزشک درمان خانگی را به شما توصیه می‌کند، این درمان شامل افزایش نوشیدن آب و سایر مایعات است. همچنین پزشک می‌تواند دارویی برای کمک به شما در دفع سنگ کلیه تجویز کند. اگر سنگ کلیه بزرگ‌تر از آنی باشد که خود به‌ خود دفع شود و یا در دستگاه ادراری گیر کند، شما نیاز به سایر درمان‌ها دارید. حدود یک یا دو مورد از هر 10 مورد سنگ کلیه نیاز به درمان بیشتری از درمان خانگی دارند که از جمله آن می‌توان به جراحی و خارج کردن سنگ اشاره کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار