تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۰
کد خبر: ۷۹۰۶۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تسهيل زايمان با انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد دزفول گفت: فعاليت ورزشی در دوران بارداري نه تنها زيان​آور نيست بلكه منفعت هم دارد و باعث تسهيل زايمان و بازيافت بدن پس از زايمان مي​شود.

لورا شپري اظهاركرد: در دوران بارداري انجام فعاليت​هاي ورزشي ضرر و زياني براي مادر و جنين ندارد و خانم​هاي باردار بايد بدانند ورزش در اين دوران نه تنها زيان​آور نيست بلكه منفعت هم دارد و به بازيافت بدن پس از زايمان كمك مي​كند.

وي به فوايد فعاليت‌های ورزشي در دوران بارداري اشاره كرد و گفت: فعاليت ورزشي باعث بهبود گردش خون، افزايش تعادل عضلاني، كاهش ورم پا، از بين رفتن ناراحتي​هاي معده​اي و روده​اي مانند يبوست و كاهش گرفتگي​هاي عضلاني پا مي​شود. فعاليت ورزشي در اين دوران همچنين باعث جلوگيري واريس، كمردرد و دردهاي عضلاني و مفصلي مي​شود.

اين مدرس دانشگاه خاطرنشان‌كرد: در دوران بارداري ممنوعيت ورزشی براي بيشتر رشته​هاي ورزشي و حتي شنا نداريم و در صورتي كه هيچ‌ كدام از ورزش​هايي كه خانم‌های باردار انجام مي​دهند، خطرزا نباشد، توصيه مي​شود. عموما این فعالیت‌ها باید پس از سه ماهه اول بارداری باشد تا مادر از شرايط خطر سقط جنين خارج شده باشد.

وي بيان‌كرد: شايد خيلي‌ها به اين فكر كنند كه مادر در اين دوران مي​تواند ورزش شنا را انجام دهد یا خیر؟ كه بايد بگويم بله مي​توان انجام داد ولي بايد مدنظر داشت هر ورزشي كه انجام مي​شود بايد خارج از حوزه خطر باشد كه در این راستا ورزش​هاي همگاني مانند نرم دويدن به ويژه در ماه​هاي پاياني بارداري و فعاليت​هاي هوازي كم‌شدت مانند راه رفتني بين راه رفتن و دويدن توصيه مي​شود.

شپري عنوان‌‌كرد: خانم​هاي ورزشكاري كه تمرينات قدرتي انجام مي​دهد نیز در دوران بارداری هم مي​توانند تمرينات قدرتي خود را ادامه دهند، البته فعالیت آن ها باید با وزنه​هاي سبك انجام شود. در كل ورزش كردن در دوران بارداري سه جلسه در هفته و معمولا بين نيم ساعت تا يك ساعت پيشنهاد مي​شود و باز هم تاكيد مي‌كنم كه فعاليت ورزشي بايد پس از سه ماهه اول بارداري باشد و فعاليت ورزشي نبايد به صورت حركات ناگهاني و پريدن باشد.

وي گفت: در حين فعاليت نیز بدن مادر نبايد دچار كم‌آبي شود، دماي بدن او نبايد خيلي بالا برود، ضمن‌ اين‌كه خانم باردار بايد توجه داشته باشد كه پروسه فعاليت او بايد با گرم كردن بدن آغاز و با سرد كردن بدن به پايان برسد و نبايد به صورت ناگهاني شروع به ورزش و به صورت ناگهاني قطع شود. فعاليت ورزشي بايد به صورت آرام و تدريجي انجام شود و معمولا حركت​هايي كه در قالب فعاليت آمادگي جسماني است، نبايد روي زمين‌هاي سخت و بدون پوشش​هاي مناسب سالن​هاي بدنسازي انجام شود و اگر در خانه هم فعاليت انجام مي‌شود، خانم باردار بايد حتما از يك تشك نرم استفاده کند تا محافظ بدن او باشد.

عضو هيات علمي دانشگاه آزاد دزفول درباره اين‌كه خانم باردار در حین فعالیت ورزشی با مواجه شدن با چه علائمی باید دست از فعالیت ورزشی بکشد؟ عنوان‌کرد: اگر خانم باردار در حين فعاليت دچار درد در ناحيه شكم و سينه، ترشحات و خونريزي، ورم ناگهاني دست و پا، سردردهاي شديد و پايدار، سرگيجه، كاهش فعاليت جنين، درد در ناحيه لگن و مفصل ران، احساس سوزش هنگام ادرار و تپش بالاي قلب و تند شدن نفس آن هم به صورت پايدار شد، بايد سريعا فعاليت را قطع و به پزشك مراجعه كند.

وي خاطرنشان‌كرد: خانم​هايي كه در اين دوران فعاليت ورزشي دارند بايد مدنظر داشته باشند كه فعاليت ورزشي به دلیل انقباض شكمي و همكاري عضلات لگن و مفصل​هاي ران در تسهيل زايمان، بسیار كمك‌دهنده است كه به ويژه پياده​روي در ماه​هاي پاياني در این روند تاثيرگذار است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار