تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۷۹۲۰۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون نعمت‌زاده خبرداد:
آخرین وضعیت واردات کالاهای اساسی/ ممنوعیت واردات برنج و شکر
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه واردات کالاهای اساسی تنها برای ذخیره‌سازی استراتژیک صورت گرفته است، گفت: واردات برنج و شکر به دلیل موجودی بالای انبارهای دولت، همچنان ممنوع است.

علی قنبری با اشاره به اینکه نهادهای نظارتی، بر واردات کالاهای اساسی نظارت کافی دارند، گفت: واردات کالاهای اساسی تنها با مصوبه دولت و کارگروه کنترل بازار صورت می گیرد و در این میان، هیچگونه تخلفی نسبت به مجوزهای صادره از سوی دولت وجود ندارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: آمارهای واردات کالاهای اساسی در سال جاری نشانگر این است که دولت تمام شرایط احتیاطی برای ذخیره سازی کالاهای اساسی را انجام داده تاکمبودی در این زمینه احساس نشود.

وی تصریح کرد: بر این اساس از ابتدای سال تاکنون براساس نظارت‌های صورت گرفته از سوی دستگاه‌ها نظارتی، هیچ تخلفی در واردات کالاهای اساسی از سوی دولت صورت نگرفته و با توجه به اینکه برخی کالاها، موجودی انبار مناسبی دارند، اجازه واردات داده نشده است.

قنبری در توضیح این مطلب افزود: هم اکنون به دلیل موجودی بالای شکر و برنج، واردات این کالاها ممنوع است و تنها به منظور ذخیره سازی استراتژیک، حجم مشخص و مصوبی از واردات صورت گرفته است.

طی 8 ماه نخست امسال، 830 هزار تن برنج به ارزش یک‌میلیارد و 28 میلیون دلار وارد کشور شده که در مقایسه با سال گذشته کاهش 40.32 درصدی در وزن و 36.31  درصدی در ارزش را نشان می‌دهد، این در حالی است که در 8 ماه سال گذشته نیز در مجموع، یک میلیون و 956 هزار تن برنج خارجی وارد شده که اغلب آن برای سفارش‌های قبل و مربوط به سالهای 91 و 92 است.

در زمینه شکر نیز، واردات در 8 ماه امسال با کاهش ارزشی و وزنی مواجه شده است. در این مدت، 742 هزار تن به ارزش 345 میلیون دلار، شکر وارد کشور شده که در مدت مشابه سال گذشته این میزان حدود 847 هزار تن به ارزش 466 میلیون دلار بوده است.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار