تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۷۹۴۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیم قرن نوازندگی هنرمند خوزستانی که در سکوت مسئولان از دنیا رفت
«محمد شهابی» که نیم قرن سنتورنوازنی می‌کرد به دلیل بیماری سرطان از دنیا رفت و هیچ مسئولی از استان نسبت به این موضوع واکنشی نشان نداد.

«محمد شهابی» یکی از نوازندگان محلی استان بود که لقب سلطان مقام‌های عربی اهواز را دارد، این هنرمند که همواره در سکوت فعالیت هنری خود را دنبال می‌کرد پس از سپری کردن دوره بیماری سرطان از دنیا رفت و مسئولان از دور تنها یک پیام تسلیت برایش فرستادند.

متاسفانه مسئولان استان از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین نهادهای مربوطه مثل انجمن موسیقی استان توجه کمتری به احیاگران موسیقی محلی یا نواحی دارند؛ توجه بیش از پیش به خوانندگان پاپ و مرکز نشین گواه بر سخن است.

آنچه در این بین بنیادین است مردن و رو به سوی مرگ رفتن نیست، بلکه شکوفان نشدن توانایی‌های زیبایی شناختی، فنی و خلاقانه  نوازندگان معاصر ایرانی است.

جمع‌آوری و ضبط روایت‌های موسیقایی و زندگی‌نامه‌ای عموماً ثبت نشده نوازندگان و آهنگسازان ایرانی، صرفاً قدم اولی است بر تحلیل موسیقاییِ آنچه که هر نوازنده گمنام ایرانی بر روی تلی از ویرانه‌های موسیقایی بنا می‌کند تا خود را در آن ویرانه‌ها بازیابد.

شهابی در این میان جزو گمنام‌ترین در میان گمنامان بود چه به علت‌سازی که می‌زد و چه به خاطر فضای موسیقایی‌ای که ساختارهایش نه تحمل می‌شد و نه گوشی برای شنیدن آن بود.

مرحوم شهابی تسلط کامل بر اصیل‌ترین مقام‌های استان از جمله مقام حکیمی داشت، وی در آخرین جشنواره محلی فجر در کرمان به همراه گروه «تراث‌الاهواز» شرکت کرد و موفق به کسب مقام نخست شدند.

شهابی همچنین در مراسم‌های موسیقی خارج کشور نیز شرکت داشت، وی برای خوانندگان معروف استان از جمله استاد عبدالامیر ادریس، علی نیسی، حمدی صالح و... نوازندگی کرده است.

*مرحوم شهابی در اجرای مقام اهوازی و مقام حویزاوی تبحر داشت

سرپرست گروه موسیقی رندان و کارشناس موسیقی نواحی در این باره اظهار داشت: مرحوم محمد شهابی در اجرای مقام اهوازی و مقام حویزاوی تبحر داشت و همواره این مقام‌ها را اجرا می‌کرد.

محمود مشهودی توضیح داد: برای ارج نهادن به نیم قرن تلاش‌های این هنرمند لازم است مسئولان استانی تلاشی در خور شخصیت این هنرمند انجام دهند که متاسفانه تاکنون واکنشی از آنها دیده نشده است.


* این هنرمند گرانبها با کارنامه درخشان جان به جان آفرین سپرد

سرپرست و خواننده گروه تراث‌الاهواز که مرحوم شهابی نیز در این گروه نوازندگی می‌کرد اظهار کرد: این هنرمند گرانبها با کارنامه درخشان جان به جان آفرین سپرد، طبق گفته‌های آن مرحوم او در 15 سالگی علاقه شدیدی در موسیقی پیدا کرده بود و 19 سالگی به نوازندگی سنتور درآمده بود.

حمید هواشم گفت: شهابی به صورت عجیبی در فن خود مشهور شد که تعجب خوانندگان قدیمی معروف موسیقی خوزستان چون یونس خلف، جبار معتوگ و غیره را برانگیخته، که با سن کم خود توانسته بود به این درجه نوازندگی برسد.

وی افزود: طبق گفته‌های بعضی از خوانندگان او نه تنها سنتور می‌نواخت بلکه با چیره دستی خود در سنتور در حین اجرای موسیقی گروه را رهبری می‌کرد که کار خواننده را در اجرای قطعه آسان می‌کرد.

سرپرست و خواننده گروه تراث‌الاهواز در پایان عنوان کرد: ناگفته نماند که در آن زمان اکثر خوانندگان ترجیح می‌دادند که محمد شهابی در گروهشان باشد تا دیگر نوازندگان سنتور.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار