تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۷۹۹۹۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذرت‌کاران پولی دریافت نکرده اند/قطب ذرت کشور کارخانه فرآوری ندارد
با وجودی که ذرتکاران خوزستانی محصول خود را به سازمان تعاون روستایی فروخته اند اما هنوز پولی از این بابت دریافت نکرده و با مشکل اساسی برای کشت محصولات دیگر در زمین های خود مواجه شده اند.

ذرت یکی از محصولاتی است که همیشه نیاز به وارد کردن آن از کشورهای خارجی وجود داشته که با توجه به مساعد بودن خاک جلگه خوزستان برای کاشت این محصول، می توان با فراهم کردن آب کافی و تسهیلات برای زمین و کشاورزان خوزستان واردات ذرت کشور را به نسبت زیادی کاهش داد. كاشت اين محصول زحمت و هزينه هاي زيادي براي كشاورز به همراه دارد اما با اين وجود، كشاورزان با همت و پشتکار خود سعی در بهبود کیفیت محصول و بالا بردن میزان آن می کنند که در صورت کمک به کشاورزان برای مکانیزه کردن زمین ها و اعطای تسهیلات می توانیم شاهد موفقیت بیشتر آنها باشیم.

سال گذشته جهاد کشاورزی خوزستان قیمتی که برای خرید ذرت تعیین کرده بود پائین تر از قیمت بازار بود و این سبب شد که اکثر کشاورزان محصول خود را به صورت آزاد به فروش برسانند. اما امسال جهاد کشاورزی مسئوليت خريداري ذرت را به تعاوني روستايي خوزستان داده و قيمت تضميني ۸۷۰ تومان كه قيمتي بالاتر از بازار است را تعيين كرد. كشاورزان نيز با توجه تعيين قيمت خريد تضميني، محصولشان را به تعاوني ها تحويل دادند كه البته عدم پرداخت به موقع پول کشاورزان و در برخی اوقات تاخیر در دریافت ذرت به دلیل تکمیل ظرفیت انبارها و احتساب افت زیاد بر محصول به دلیل رطوبت، نارضایتی آنها را در بر داشته است.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

رئيس تعاوني روستایی استان خوزستان با بيان اينكه ۴۰ مركز خريد ذرت براي دريافت محصول كشاورزان تعيين شده است، مي گوید: تا به امروز حدود ۲۵۰ هزار تن ذرت خریداری شده و مهلت خریداری ذرت تا ۳۰ بهمن ماه ادامه دارد.

وی با بیان اینکه قیمت هر کیلو ذرت با رطوبت ۱۴ درصد ۸۷۰ تومان است، می افزاید: با توجه به افزایش درجه رطوبت افت ذرت نیز زیاد می شود و از قیمت آن کم می شود.

هرمز خواجوی بیان می کند: طبق دستور العملی که به تعاونی ارائه شده مبلغي برای كرايه ذرت به كشاورزان اختصاص داده نمي شود و آنها بايد با هزينه شخصي محصولشان را تا مراكز خريد برسانند.

وي با بيان اينكه شهرستان شوش در صدر توليد كنندگان ذرت خوزستان قرار دارد، می افزاید: بعد از شهرستان شوش، شهرستان های دزفول، اندیمشک، شوشتر، گتوند، بهبهان و اهواز قرار دارند. البته بعضی از کشاورزان اهوازی ذرت خود را به مراکز سایر شهرستان ها از جمله شوشتر می برند که این در آمار برای اهواز ملاحظه نمی شود.

دولت پولی بابت ذرت نمی دهد

خواجوی، درباره علت تاخیر در پرداخت پول کشاورزان بیان می کند: برای خرید ذرت دولت پولی تامین نمی کند و این پول را باید سازمان جهاد کشاورزی با دریافت تسهیلات از بانک ها تامین کند که سازمان پولی را که از بانک دریافت می کند به کشاورز می دهد و بعد از فروش ذرت پول بانک را پرداخت می کند.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

وی با بیان اینکه بر نیاز مبرم کشاورزان به پول ذرت واقف هستیم، اظهار می کند: طی تماس هایی که با تهران داشتیم بر روی این موضوع تاکید کردیم و آنها نیز قول دادند تا طی روزهای آینده پول مورد نیاز را تامین کنند تا به کشاورزان پرداخت کنیم.

خواجوی یکی از دلایل تاخیر در پرداخت پول کشاورزان را وفور ذرت در بازار عنوان می کند و می گوید: در فصل برداشت ذرت قرار داریم و ذرت زیادی در بازار وجود دارد که همین امر سبب شده تا عملیات فروش ذرت به کندی صورت گیرد.

رئیس تعاونی خوزستان درباره مشکلاتی که بارها به دلیل پر شدن انبارهای ذرت گریبان گیر کشاورزان شده و عملیات دریافت ذرت آنها را با تاخیر مواجه کرده است، می گوید: این مشکلات به این دلیل است که ظرفیت انباری خوزستان کم است و ما برای رفع مشکل، ۱۱۰ هزار تن از ذرت خریداری شده را جا به جا کردیم و آن را به سایر انبارهای استان و استانهای دیگر فرستادیم.

کشاورزان متحمل هزینه های زیادی می شوند

عظيم خسرجي يكی از كشاورزاني كه هر ساله اقدام به كشت ذرت مي كند مي گوید: کشت ذرت، زحمت و پشتکار زیادی می طلبد. ما بعد از برداشت گندم شروع به آماده کردن زمین و شخم آن می شویم و تا اواخر تیر ماه سعی می کنیم ذرت را کشت کنیم. بعد از کشت، بلافاصله باید زمین را آب دهیم که از اواخر تیر ماه کار ما در زمین به طور جدی آغاز و تا اوایل آذر ماه ادامه پیدا می کند. در طول این مدت که حدود پنج ماه طول می کشد؛ متحمل سختی ها و هزینه های زیادی می شویم که شامل هزینه قرارداد آب، هزینه شخم زمین، تهیه سوخت برای موتورهای آب، سموم و کود شیمیایی می شود که به اینها نیز باید هزینه نگهبان دارای سگ های شکاری را اضافه کنیم. ذرت بعد از اینکه محصول دهد و تا زمانی که خشک شود و بتوان آن را برداشت کرد نزدیک دو ماه زمان لازم دارد که در این مدت گرازها که به به تعداد بالا  در خوزستان وجود دارند خسارت زیادی به مزارع ذرت وارد می کنند که استخدام نگهبان مجهز به تعدادی سگ شکاری میزان این خسارت را کاهش می دهد.

یکی دیگر از کشاورزان می گوید: از آب رودخانه شاوور زمین هایمان را آبیاری می کنیم كه به دليل اينكه آب به صورتي نوبتي بين مناطق بالا و پائین تقسیم شده به موقع به زمین نمی رسد که این در محصول دهی ذرت تاثیر زیادی می گذارد چون با توجه به گرمای شدید خوزستان، آبیاری باید در فاصله زمانی معین و به موقع انجام شود.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

مصطفی كعب عمير می افزاید: کاشت ذرت یکی از سخت ترین کارهای کشاورزی است زيرا باید مدت زيادي را در گرما و شرجی طاقت فرساي خوزستان در زمین کار کنیم که این امر بسيار سخت و مستلزم صبر زيادي است.

وی می گوید: با توجه به اینکه شهرستان شوش نزدیک به ۲۰درصد ذرت کل کشور را تامین می کند اما متاسفانه هیچگونه کارخانه ای در این شهرستان وجود ندارد که از محصول ذرت استفاده کند و سبب اشتغال زايي براي مردم اين منطقه شود. در حال حاضر مردم زیادی از روستاها به اجبار و برای پیدا کردن کارهایی با حقوق ناچیز در حال مهاجرت به شهرها هستند که با تاسیس کارخانه هایی که بتوانند از محصولات این منطقه حاصلخیز استفاده کنند می توان برای جوانان ایجاد اشتغال کرد.

وی می گوید: مهاجرت روستائيان بعد از بالا رفتن مخارج كشاورزي افزايش چشمگیری داشته زیرا کار کشاورزی دیگر جوابگوی مخارج آنها نیست.

کعب عمیر با انتقاد از احتساب افت زیاد در هنگام خرید ذرت توسط تعاونی می افزاید: امسال قیمت ذرت را بالا آوردند اما محصول من را با ۳۱درصد افت خریداری کردند که به این نحو نزدیک به۳۰۰ تومان از قیمت هر کیلو کاسته می شود که این واقعا مبلغ بزرگی برای کشاورز است.

شوش برترین شهرستان تولید کننده ذرت در ایران

علیرضا ملک زاده رئيس جهاد كشاورزي شوش عنوان مي كند: خوزستان نزدیک به ۴۰درصد ذرت ايران و شهرستان شوش ۴۰ درصد ذرت خوزستان را تامين مي كند كه به اين ترتيب؛ شهرستان شوش نزديك به ۱۸ درصد ذرت ايران را تامين مي كند و با توليد ۲۷۰ هزار تن ذرت توليد كننده برتر در بين كل شهرستان هاي ايران به شمار می رود.

ملك زاده مي گوید: با وجود تولید زیاد ذرت در شعرستان شوش، غیر از خشک کن هایی که برای خشک کردن ذرت وجود دارند دیگر هیچ کارخانه ای وجود ندارد که از محصول ذرت برای تولید روغن یا کنسرو آن استفاده کند و محصول ذرت بلافاصله بعد از خشک شدن به سایر شهرها فرستاده مي شود.

رئيس جهاد كشاورزي شوش بيان مي كند: بيشتر محصول ذرت به عنوان علوفه دامي استفاده مي شود در صورتي كه مشتقات ذرت نزدیک به ۲۰ محصول هستند كه با فرآوري آنها مي توان اشتغال زايي و توليدات زيادي داشته باشيم.

ذرت ذرتکاران کشاورزی خوزستان

وی می گوید: جهاد کشاورزی شوش برای استفاده و فرآوری از محصول ذرت تسهیلاتی در نظر گرفته که اگر افرادی واجد شرایط لازم باشند جهاد کشاورزی آماده همکاری با آنها می باشد.

احداث کارخانه برای فرآوری محصول ذرت الزامی است

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم تاسیس کارخانه هایی برای فرآوری ذرت بیان می کند باید از تنوع و تولید زیاد محصول در خوزستان و به ویژه شهرستان شوش استفاده کنیم.

سید راضی نوری می گوید: با توجه به تولید نزدیک به ۲۰ درصد ذرت کل کشور در شهرستان شوش، نبود کارخانه ای برای فرآوری این محصول در این شهرستان به هیچ وجه قابل قبول نیست. ما از ابتدای روی کار آمدن پیگیر این امر بودیم و به یکی از متقاضیان تاسیس کارخانه برای فرآوری ذرت کمک کردیم تا تسهیلاتی دریافت کند و اگر افراد دیگری نیز برای این کار اقدام کنند تمام تلاشمان را برای کمک به آنها خواهیم کرد.

تولید نزدیک به نیمی از ذرت کشور در حالی در خوزستان انجام می شود که بسیاری از زمین های این استان به دلیل کم آبی اجازه کشت این محصول را ندارند، شهرهایی مانند هویزه، سوسنگرد و سایر شهرستان هايي كه با وجود زمين مساعد و قرار گرفتن در کنار رودهایی مانند کرخه و کارون، به دلیل کم آبی نمی توانند این محصول را کشت کنند این در حالی است که وزارت نیرو این روزها به تحمیل هزینه های سرسام آور به بیت المال و احداث تونل های بزرگ در حال انتقال آب از سرشاخه های کارون به سایر مناطق کشور است.

مرجع / مـهـر
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
ehsan
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸
0
2
با سلام
ببخشید باید بگم این همه گفتید ولی چه فایده گوش این مسئولین که شنوا نیست نماینده ما هم جز حرف زدن کاری بلد نیست واِلا این همه کشاورزا تو مشکل نبودن و پولشون اینجوری خورده نمیشد ، من که با این تاخیر کولی ضرر کردم
ناشناس
|
ROMANIA
|
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۴
0
2
باسلام خواهشمندیم در پرداخت پول ذرت به کشاورزان خوزستان اقدام فرمایید؛ولطفآ موقع برداشت محصول ذرت داخلی از خارج ذرت وارد نکنید
:
:
:
آخرین اخبار