تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۰
کد خبر: ۸۰۲۷۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش 40 درصدی بارندگی، محصولات کشاورزی استان را تهدید می کند/ رهاسازی آب از سدسیمره و سدکوثر، راه حل مشکل
قسمت عمده سطح زیرکشت ما متاثر از وضعیت نامطلوب گندم است؛ به طوری که امسال بین 10 تا 15 درصد خسارت کشاورزی خواهیم داشت و این خسارت ها علاوه بر توقف رشد محصولات، شامل تنش به دلیل کم آبی نیز خواهد بود و در عملکرد مشخص بروز پیدا می کند. همچنین کیفیت میوه و بخصوص نخیلات پایین می آید
خوزنیوز: رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: درسال جاری با کاهش 40 درصدی بارندگی روبور بودیم که محصولات کشاورزی استان را تهدید می کند و برای حل این مشکل، باید بخشی از آب سدسیمره و سدکوثر در خوزستان رهاسازی شود.

به گزارش خوزنیوز، کیخسرو چنگلوائی در نشست خبری که صبح امروز در محل این سازمان برگزارشد وضعیت بارندگی را در سال جاری نامطلوب خواند و افزود: درسال جاری با کاهش 40 درصدی بارندگی مواجه بودیم و در برخی شهرستان های استان به مزارع خسارت وارد شده، به طوری که وضعیت کم آبی را به شکل خاد احساس می کنیم.

وی ادامه داد: در خوزستان مجموعا 741 هزار هکتار شامل محصولات زراعی، باغی و نیشکر زیر کشت آبی است و یکی از مناطقی که با کم آبی دچار مشکل شده، اراضی پایاب کرخه است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان یادآورشد: این اراضی مساحتی بالغ بر 141 هزار هکتار را دربر می گیرد و محصولات آن شامل گندم، جو، کلزا، سبزی و صیفیجات، نخیلات، علوفه و سایر باغاتی که در حوضه کرخه قراردارند می باشد. این محصولات به شدت متاثر از کاهش بارندگی و کمبود آب هستند و ازسوی دیگر در حوضه رودخانه زهره و هندیجان نیز همین مشکل را داریم.

چنگلوائی عنوان کرد: در این منطقه بیش از 46 هزار هکتار از اراضی دچار مشکل است که قسمت عمده سطح زیرکشت مربوط به گندم است. مشکلی که در حوضه کرخه به وجود آمده ناشی از آبگیری سد سیمره است که در بالادست سدکرخه قراردارد و ظرفیت نهایی آن یک میلیارد و 800 میلیون متر مکعب و تراز نیروگاهی آن 1 میلیارد مترمکعب است.

وی افزود: درحال حاضر 800 میلیارد متر مکعب آب در پشت سد سیمره آب ذخیر شده و همچنان درحال آبگیری است، درحالی که میزان آب قابل مدیریت برای اراضی کشاورزی خوزستان که در این حوضه قراردارد، 95 میلیون متر مکعب می باشد؛ زیرا وزارت نیرو معتقد است اگر آب برای اراضی خوزستان هدایت شود، اراضی دشت عباس ایلام دچار مشکل خواهندشد. یعنی به نوعی 141 هزار هزارهکتار اراضی ما فدای نیروگاه سد سیمره و 10 هزرا هکتار اراضی ایلام می شود.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان یادآورشد: پیشنهاد ما این است که حداقل 300 میلیون مترمکعب از آب ذخیر شده پشت سد سیمره را فورا با سرعتی بین 100 تا 200 مترمکعب در ثانیه برای خوزستان رهاسازی کنند تا این 300 میلیون پشت سدکرخه ذخیره شود و کشا.رزی ما قربانی نشود.

چنگلوائی گفت: چه ایرادی دارد که افتتاح نیروگاه یک ماه به تعویق بیفتد و یا بطور همزمان آب برای خوزستان نیز رها شود و این 300 میلیون مترمکعب را ظرف یک ماه یا 22 روز به ما بدهند؛ این نکته را نیز درنظر داشته باشیم که آن ها نیز نمی توانند تا پایان سال به تعهدات خود عمل کنند، یعنی تخصیص ندادن آب به اراضی خوزستان و محدود نمودن آن به نیروگاه، یک بازی دوسرباخت است. بنابراین می توان بخشی از ضررها را کاهش داد.

وی افزود: در حوضه هندیجان نیز مشکل ما این است که بخشی از آب رودخانه خیرآباد وارد رودخانه زهره می شود و به سمت هندیجان جاری می شود. متاسفانه الان در استان کهگیلویه و بویراحمد، سد کوثر بررروی رودخانه خیرآباد احداث شده و باعث شده ورودی آب خیرآباد به زهره کاهش یابد.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان بیان کرد: ظرفیت نهایی سدکوثر 580 میلیون مترمکعب و آبی که الآن در پشت این سد ذخیره شده حدود 450 میلیون مترمکعب است و برای آن که ازسویی مشکل آب شرب هندیجان و ازسوی دیگر آب کشاورزی آن حل شود، باید به مدت یک ماه روزانه حداقل 20 مترمکعب در ثانبه برای ما آب رها کنند که در مجموع به 500 میلیون متر مکعب می رسد و مشکلی برای آب ذخیر شده ایجاد نخواهدشد.

چنگلوائی عنوان کرد: رودخانه زهره الان در مقاطعی از هندیجان به طور کامل خشک شده و این مشکلات با رهاسازی آب به نحوی که گفته شد، حل می شود. آبی که اکنون در این رودخانه رها شده موجب خوشخالی ماست اما متاسفانه EC آن بالاست؛ به طوری که در پایین دست رودخانه بیش از 17 میلی موس و در بالا دست حدود 11.2 میلی موس می باشد.

وی ادامه داد: مشکلی مه الان در هندیجان به وجود آمده دوجنبه دارد: نخست کمبود آب و سپس شوری آب؛ EC آب رودخانه زهره بین 11 تا 17 است در حالی که EC مناسب آب برای کشت گندم باید حداکثر 4 میلی موس به شرط شور نبودن زمین باشد و در اینجا زمین کشاورزی هم شور است.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: این مشکلات باید از طریق ملی و ازسوی وزارت نیرو حل شود و از طریق استانی کاری از سازمان آب و برق برنمی آید و وزارت نیرو باید هرچه سریعتر در این زمینه تصمیم بگیرد.

چنگلوائی تاکید کرد: قسمت عمده سطح زیرکشت ما متاثر از وضعیت نامطلوب گندم است؛ به طوری که امسال بین 10 تا 15 درصد خسارت کشاورزی خواهیم داشت و این خسارت ها علاوه بر توقف رشد محصولات، شامل تنش به دلیل کم آبی نیز خواهد بود و در عملکرد مشخص بروز پیدا می کند. همچنین کیفیت میوه و بخصوص نخیلات پایین می آید.
:
:
:
آخرین اخبار