تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۸۰۵۳۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جزئیات تغییرات آیین نامه انضباطی دانشجویان
معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان از اعمال تغییراتی در نحوه اجرای رسیدگی به تخلفات انضباطی خبر داد.

ابوالحسن ریاضی درمورد بازنگری آیین نامه انضباطی توضیح داد: بازنگری آیین‌نامه انضباطی در دستور کار نبوده، بلکه بحث اصلاح آیین‌نامه اجرایی بوده مد نظر بوده است که نهایی شده و در مرحله طی شدن فرآیندهای تصمیم‌گیری آن است.البته ابلاغ و اجرای آن منوط به تصمیم وزیر است.

وی درمورد تغییرات اعمال شده در اصلاح این آیین نامه گفت: فصل اول و دوم این آیین‌نامه که در آن به تنبیهات پرداخته شده فرقی نکرده است اما فصول 3 تا 7 که در آن به نحوه رسیدگی به تخلفات و اعمال تنبیهات پرداخته شده، نگاه دقیق‌تر و مفصل‌تری اتخاذ شده است.در واقع فرآیند اجرایی کار برای جلوگیری از اعمال رفتارهای سلیقه ای و قانونی‌تر شدن فرآیندهای تنظیم پرونده مورد بازنگری قرار گرفته است.

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان به این سوال که کم ترین و بیشترین تنبیه اتخاذ شده چیست، پاسخ داد: درمورد این موضوع طبق همان چیزی که در آیین‌نامه مصوب شورای عالی فرهنگی برخورد می شود.یعنی کماکان کمترین برخورد با تخلف احضار به کمیته انضباطی و شدیدترین آن اخراج است. این مباحث مصوبه شورای عالی است و کسی به جز شورا نمی‌تواند آن را تغییر دهد. چیزی که مورد بازنگری قرار گرفته نحوه رسیدگی است. در واقع آن چیزی که برعهده وزارت علوم و وزارت بهداشت بود، شیوه اجرا بود.

شیوه‌نامه اجرایی تشدید مجازات دانشجویان متخلف نهایی شد

وی در ادامه درمورد شیوه‌نامه اجرایی تشدید مجازات دانشجویان متخلف گفت: پیش نویس این شیوه نامه در بخش سرقت علمی توسط سازمان امور دانشجویان، در اوایل ترم تحصیلی نیم سال اول با توجه به تغییر ساختار هرم دانشجویی کشور ، افزایش تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و همچنین سیاست‌ وزارت علوم در ارتقای کیفی دانشگاه‌ها تدوین گردید.

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان افزود: شیوه‌نامه اجرایی تشدید مجازات دانشجویان متخلف در نیمه اول دی‌ماه نهایی شده، اما تصمیم‌گیری در مورد شیوه‌نامه‌های انضباطی که مختص دانشجویان دکتری بوده از حساسیت زیادی برخوردار است. تاکنون ویرایش‌های زیادی در آن صورت گرفته است و زمان اجرای آن منوط به تصمیم‌گیری وزیر است.بیشترین تلاش ما این است که شیوه‌نامه از پختگی لازم برخوردار باشد و متنی که به تصویب خواهد رسید کمترین مشکلات و بیشترین بازده را داشته باشد.

ریاضی در مورد مواردی که این شیوه نامه به آن پرداخته است توضیح داد: در این شیوه نامه تخلفاتی مانند استفاده از پایان نامه دیگران، استفاده از مقالات دیگران، استفاده از منابع بدون ذکر نام،‌ خرید و فروش پایان نامه و ... مورد بررسی قرار گرفته شده و مجازات‌ها متناسب با هر تخلف در نظر گرفته شده است.

معاون دانشجویان داخل سازمان امور دانشجویان درمورد آیین نامه شورای صنفی نیز اظهار کرد: پاسخی در ارتباط با جمع‌بندی این آیین‌نامه ندارم. حساسیت های زیادی در این مورد وجود دارد. امیدوارم برای سال تحصیلی جدید بتوانیم جمع‌بندی را ابلاغ کنیم.

وی در پایان درمورد کارت هوشمند دانشجویی اظهار کرد: با توجه به بحث وضعیت‌های کلانی کشور بحث بازنگری در سیاست‌های ارائه خدمات دانشجویی نیازمند بررسی‌های بیشتری است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار